Občanská sdružení: města Visegrádu dělají málo pro život bez aut

Radnice velkých měst v zemích visegrádské čtyřky dělají stále málo pro omezení automobilové dopravy. Podle zástupců neziskovek z Polska, Maďarska, Slovenska a České republiky jsou auta pořád upřednostňována před prostory k žití, chodci i cyklisty.

(čtk)

24.08.2010 17:22


Spoluautor: Vratislav Dostál

150755_mediafax_jakub_deml

Kolabující doprava na Nuselském mostě v Praze. Foto Jakub Deml, Mediafax

Metropole v ČR, Polsku, Maďarsku a Slovensku toho dělají málo pro omezení automobilové dopravy v centrech. Rozdíl je patrný ve srovnání s městy na západ od českých hranic. Konstatovali to zástupci čtyř nevládních organizací ze zemí visegrádské čtyřky, kteří v nově zahájeném projektu hledají způsob, jak zlepšit kvalitu života ve velkých městech.

Například česká organizace Auto*Mat kritizuje vedení Prahy za to, že dává důraz jen na zlepšení infrastruktury pro průjezd automobilů. Městům v zemích bývalého socialistického tábora nevládní organizace vytýkají, že zlepšení prostoru ulic pro žití a rozvoj pěší a cyklistické dopravy není pro radnice měst prioritou.

„Města Visegrádu se umisťují dlouhodobě na podstatně horších pozicích v mezinárodním srovnání kritérií kvality života než města západní Evropy. Tento trend se bude v blízké budoucnosti dále prohlubovat," řekl dnes novinářům Michal Křivohlávek z Auto*Matu, což je iniciativa za bezpečnou, zdravou a živou Prahu s lepší organizací dopravy.

Naopak města jako Paříž, Londýn či Kodaň se podle Křivohlávka předhánějí v tom, které bude v budoucnu ekologickou metropolí Evropy. Ve visegrádské čtyřce se oproti tomu stále zastává zastaralá koncepce, kdy se městský život podřizuje dopravě, dodal.

Součástí zahájeného projektu bude 25. září pouliční slavnost Zažít město jinak. Konat se bude v Praze, Budapešti, Toruni a Košicích. Části měst, v Praze to bude na Vinohradech, se ten den promění v pěší zónu s kulturním programem a cyklistickými jízdami.

Organizátoři street party Zažít město jinak slibují proměnu několika ulic jindy zaplněných automobily v bulvár či korzo přívětivé pro pěší a cyklisty, inspirující k procházení, setkávání, zábavě a zažití jiného pocitu z pražských ulic, než jsou jen dopravní zácpy a chodníky obložené zaparkovanými auty.

Festival se v české metropoli bude konat v ulicích Jugoslávská, Rumunská, Londýnská, Americká, Belgická a také na části náměstí Míru a Tylova náměstí.

„Po úspěšných realizacích Dne bez aut na Smetanově nábřeží v letech 2007 a 2008 a v ulicích Jugoslávská a Londýnská v roce 2009 se letos rozprostřeme v ještě větší části Vinohrad. Velká podzimní cyklojízda bude startovat a končit v tomto prostoru,“ slibují organizatoři na svém facebookovém profilu.

„Když ulice nejsou plné projíždějících a parkujících aut, mohou sloužit k procházkách, posezení na zahrádkách kaváren, hrám dětí, jako tržiště nebo prostor pro umělce," dodala Virág Benczeová-Kovácsová z maďarského cyklistického klubu.


A co si myslíte vy? Diskuse (1 příspěvek)

Martin Mistrík - Biolog, Olomouc

A nikdo nic Úterý, 24.Srpna 2010, 22:27:3

Deník referendum je sice plný rádoby ekologů, ale v diskusi k nejzávažnějšímu ekologickému tématu dněšní doby, nemá kdo co říct. Jak smutné...

Tak alespoň hochům od Auto Matu držím palce, neboť to proti čemu stojí je Moloch. Nové automobilní nábožentství co ovládlo mysl většiny lidí a co si žádá své pravidelné krvavé oběti.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.