GASK uvádí významnou výstavu Kontakt

Johana Lomová

Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře nabízí poslední příležitost zhlédnout přehlídku akčního umění z rakouské sbírky Erste Group.

GASK (někdejší instituce České muzeum výtvarného umění), která se letos na jaře přestěhovala do zrekonstruované budovy jezuitské koleje v Kutné Hoře, využila možnost uvést známou kolekci akčního a konceptuálního umění z významných sbírek rakouské Erste Bank, vystavenou v muzeích umění ve Vídni (2006) a v Bělehradu (2007).

Výstava s titulem Kontakt představuje konceptuální a akční práce, které vytvořilo dvacet šest výrazných tvůrců ze střední a východní Evropy včetně Balkánu; vystavený kontext současného umění od šedesátých let až po díla dnešních mladých umělců umožňuje veřejnosti vnímat tuto etapu umění jako myšlenkově provázaný celek, který byl v minulosti politicky rozdělen na přísně izolované výtvarné scény jednotlivých států bývalé „východní Evropy“.

Záměrem sbírky bylo odstranit záměrně vybudovanou informační blokádu mezi jednotlivými státy a především překonat „železnou oponu“ oddělující umění mezi Východem a Západem. Provokativní, někdy však formálně precizně vypracované fotografie a videa akčního umění, instalace i solitérní objekty spoluvytvářejí názornou a velmi působivou historii konceptuálního umění tohoto regionu, kterou sestavili kurátoři výstavy Jiří a Jana Ševčíkovi.

Ze známých umělců výstava zahrnuje díla rakouských umělců Josefa Daberniga, Valie Export, Petera Weibla a Heimo Zoberniga, dále práce skupiny Irwin, Mladena Stilinoviče aj. Z umění někdejší ČSR jsou svými díly zastoupeni umělci Karel Malich, Maria Bartuszová, Milan Knížák, Stano Filko, Julius Koller, Jiří Kovanda, Denisa Lehocká a Ján Mančička. Výstava potrvá už jen do 29. srpna.

Vedle konceptuálního umění GASK představuje rovněž další pozoruhodné výstavy: Archiv Emila Filly v instalaci konceptuálního umělce Zdeňka Baladrána a dílčí expozici s názvem Sbírka 123, prezentující netradiční výběr prací ze sbírky této galerie za téměř padesát let její existence. Obě zmíněné výstavy, stejně jako zmíněná přehlídka konceptuálního umění Kontakt, stojí nesporně za návštěvu.