Íránská vláda zakázala zmiňovat opoziční vůdce v tisku

Íránské Ministerstvo kultury a islámského usměrňování zakázalo všem tiskovým zdrojům zveřejňovat zprávy, snímky a další informace o vůdcích opozičně reformního hnutí. Spektrum zakázaných novin se navíc minulý týden rozšířilo o další tři tituly.

(pjed)

24.08.2010 13:16

A1_bws

Všechny noviny, jež v roce 2009 otiskly materiály o představitelích protestního hnutí, byly již údajně zakázány. Zde Mahdí Karrúbí, jeden z reformních vůdců. Foto BSW, flickr.com

Íránské noviny nemohou od minulého týdne citovat, zobrazovat či ani jinak zmiňovat jména, podoby a názory nejznámějších představitelů opozičně reformního hnutí – Míra Hosejna Músávího, Mahdího Karrúbího a Muhammada Chátamího. Zakázala jim to zvláštní vyhláška.

Dle tematické zprávy britského Guardianu, jež čerpá z perských opozičních stránek Irangreenvoice.com, jde o další část vládního tažení proti svobodě tisku. Již dříve v minulém týdnu rozšířil režim Mahmúda Ahmadínežáda počet zakázaných titulů o jedny noviny a dva časopisy.

„Vůdci buřičů“
O nové cenzurní praxi se měli šéfredaktoři a ředitelé zpravodajských agentur dozvědět ze zvláštního dopisu, který 18. srpna rozeslalo íránské Ministerstvo kultury a islámského usměrňování. V něm se dle Irangreenvoice.com přímo píše:

„Udržování společnosti a veřejného mínění v klidu patří k hlavním odpovědnostem médií. Představitelé státu, jež byli pověřeni dohledem nad bezpečností, vyhodnotili zveřejněné zprávy fotografie a projevy Míra Hosejna Músávího, Mahdího Karrúbího a Muhammada Chátamího, a v souladu s druhým odstavcem článku pět tiskového zákona se rozhodli tištění zpráv, snímků a dalších informací o těchto lidech zakázat.“

Jeden z nejmenovaných novinářů pracujících v íránských vládních novinách okomentoval situaci slovy: „Všechny noviny, jenž daly po loňských volbách prostor k vyjádření opozičních představitelů, byly uzavřeny (...) To vedlo k ohromnému nárůstu autocenzury. Již dlouho si žádný íránský novinář netroufl jména opozičních vůdců byť jen zmínit, natož aby psal o tom, co říkají,“ cituje íránského novináře Guardian.

Dle zdroje britského listu nicméně nemohou novináři opoziční hnutí úplně ignorovat, a tak používají termínu „vůdci buřičů“. Ten vnesl do mediálního pole nejvyšší náboženský vůdce ajatolláh Alí Chameneí v průběhu minulého roku. Sám Chameneí Músávího, Karrúbího ani Chátamího nikdy nejmenoval.

Přes sto uvězněných
Od velkých povolebních protestů v létě 2009 bylo v Íránu zakázáno osm novinových titulů, včetně předního proreformního listu Etemád. Naposledy postihl zákaz noviny Asia orientované na finanční problematiku a časopisy Sepidar a Parastú.

Podle informací newyorského Výboru na ochranu novinářů (CPJ) bylo při loňských represích uvězněno více než sto novinářů. Pětašedesát z nich je ve vězení stále.

Úřady dále od minulého roku blokují většinu opozičních informačních portálů v perské sekci internetu. Jak přitom připomínají i teheránské zdroje, cenzura je ústavou Islámské republiky Írán de jure zakázána.


Další informace:
The Guardian Iran bans mention of opposition leaders in press
BBC News Iran suspends officers over Kahrizak jail deaths
Al Džazíra Iran targets opposition media


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.