Roman Joch jako inspirace pro levici
Michael HauserTo, co bylo vnímáno jako neutrální a liberální, se ve veřejném prostoru stává levicovým. Střed tudíž mizí a zůstávají jen okraje. Ale pouze jeden z nich uvádí věci do pohybu, ten radikálně pravicový.
Postupně si zvykáme, že stát se může úplně všechno. Realita překonává ty nejdivočejší sny. I když tu jsou znepokojivé věci (otevřené rasistické výroky některých pravicových politiků, příprava ghetta pro pražské bezdomovce), jmenování Romana Jocha premiérovým poradcem pro lidská práva posunulo hranice možného.
Joch je jakýsi Žižek naruby. Žižkovou strategií je říkat pravý opak toho, co je dnes přijatelné. Neváhá se označit za leninistu, stalinistu, psát o revoluci, diktatuře proletariátu (dej šanci diktatuře proletariátu!). Tím zvětšuje prostor, v němž levice může diskutovat. Zkrátka vybízí levici k tomu, aby zrušila svou autocenzuru a v novém světle uvažovala o tom, co dosud byla její noční můra.
A teď si představme, že by se poradcem pro lidská práva stal Slavoj Žižek. Zděšení by zachvátilo nejen pravici, ale i značnou část dnešní levice. Jochovo jmenování se s takovou bouří nevole nesetkalo a pro valnou část pravice je to muž na svém místě. Svědectví toho, že pravice je v jistém smyslu dál než levice. Joch otevřeně zpochybňuje liberální demokracii (zrušit všeobecné volební právo, vyřadit menšiny, vypořádat se s opozicí), volá po novém politickém systému, a pro mnohé je to přijatelné. Jochův fiktivní rozhovor mezi učitelem a žákem „Proč demokracie zanikne“, probíhající za sto let, končí slovy: „Věru strašné! Ještěže jsou ty tmářské doby demokracie za námi!“
Badiou a Žižek hovoří o tom, že hlavním nepřítelem levice je demokracie, tzv. parlamento-kapitalismus, politická forma vytvořená k obhospodařování kapitalismu. Levice ji přijímá jako poslední politický obzor, a nevidí, že právě parlamento-kapitalismus brání nastolení nové politické formy, v níž bude možné uskutečnit její požadavky. Toto volání však na levici vyvolává rozpaky, rozčarování, odmítnutí. Pravice je mnohem více než levice připravena radikálně změnit liberální demokracii.
Je tu samozřejmě otázka, zdali obrana liberální demokracie není v dané situaci tou nejlepší levicovou politikou. Třeba nejsme daleko od doby, kdy liberální demokracii bude hájit levice a liberální část pravice jí bude sekundovat. Vezměme si postavy dvou obránců lidských práv, Romana Jocha a Anny Šabatové. Roman Joch se vnímá jako vyhraněný a odvážný představitel pravicového pojetí lidských práv (alfou a omegou jsou práva a svobody úspěšných a bohatých), který dotahuje do konce to, s čím začal Václav Klaus: univerzální lidská práva jako plevel v ústavě. U Šabatové však nastává jeden důležitý obrat. Ještě nedávno by se její pojetí lidských práv považovalo za obecně přijatelné a neproblematické, kdežto nyní získává nálepku levicové.
Máme tu dva póly, pravicové a levicové pojetí lidských práv s tím, že to levicové se obsahově neliší od liberálního. Co bylo neutrální a liberální, se ve veřejném prostoru stává levicovým. A to znamená, že mizí střed. Politické těžiště se mění, není už v bývalém středu (liberální pozici), nýbrž na okrajích. Ale pouze jeden okraj uvádí věci do pohybu, ten radikálně pravicový, kdežto ten druhý, liberálně-levicový, má pozici obranáře.
Dnes se potvrzují slova, která kdysi napsal William B. Yeats: „Když se věci rozpadají, střed se neudrží.“ Jde tedy o to pochopit naši novou pozici. Ti, kdo byli ve středu, se dostávají na levý okraj, i když hlásají stále totéž. Jenže levý okraj jako reálné politické hnutí nebo strana stále chybí, i když se možná v prostředí nových iniciativ (ProAlt, Alternativa zdola, Iniciativa za společenskou změnu atd.) pomalu rodí.
Jediné, co může zastavit směr představovaný vizionářem Jochem, je zkrátka reálná levicová politická síla, která nastolí podobná témata jako radikální pravice (krize dnešní demokracie…), ale bude prosazovat jejich opačné řešení (svobodu a rovnost všech). Jedno je ale jasné, pokud vládní poradce kritizuje dnešní demokracii, tak se její kritika z levicových pozic stala legitimní.
Je to zajímavá myšlenka.
Ostatně se doslova nabízí otázka - měnili se ve skutečnosti Václav Bělohradský z Terstu nebo Milan Daniel z Chrudimi nebo se změnil svět a oni zaujímají jinou polohu jen zdánlivě, protože pravicový a levicový jsou pojmy velice relativní
Veřejná diskuse je jistě nezbytná. nesouhlasím však s tvrzením Martina Šimsy, že je občanská společnost pasivní. Obávám se, že Jochův nástup probouzí v mnohla lidech ty nejnižší pudy, myšlenky a postoje, které se jaksi nehodilo příliš hlasitě během dvacetiletého"budování"demokracie vyslovovat. Joch se domnívá, že má na své straně většinu obyvatel. Troufám si říct, že nebude daleko od pravdy, neboť jeho postoje neimponují jen podstatné části pravice, ale také starším lidem, komunistickým voličům. Cítí se lépe, když slyší, že smějí plivnout na ty, kterým se dvacet let pomáhalo na jejich úkor.....
Pokud ztotožňuje levici s centralizovanou mocí a stejně centralizovaným vlastnictvím výrobních prostředků, pak mluví o pravici. Je to zmatení pojmů, které vzniklo za vlády KSČ a před tím v důsledku Leninovy desinterpretace marxismu.
Já za levici považuji jen takový proud, který se důsledně zasazuje za lidskou emancipaci, tj. svobodu.
Mýlím se?
„Příkladem extrémní levice byl Lenin, Stalin či Gottwald, příkladem demokratické levice jsou Jaroslav Šabata či Petr Uhl. Zásadní chybu extrémní levice vidím v tom, že chce zlikvidovat kapitalismus revolucí, nemá žádnou alternativu a připravuje se o jediný nástroj k jeho kontrole a krocení, tedy demokracii.“
To podstatné tedy již víme. Nyní jen pár detailů:
Kdo je příkladem současné extrémní levice?
Je vždy demokracie nástrojem kontroly a krocení kapitalismu?
Vskutku není možná revoluční a současně demokratická alternativa kapitalismu?
Filosofům, těm je hej …
Levice nemůže být nedemokratická. Co je nedemokratické, to již není levicové, ať si to samo dává nálepky, jaké chce.
Kde není demokracie, tam jsou zájmy a práva prostých lidí pošlapána. Ostatně, již samotná demokracie, jako vláda lidu vznikla bojem právě tohoto lidu proti útlaku ze strany aristokratů. A právě to je historický základ vyjadřovaný v pojmu levice.
To ukazuje ještě jednu podstatnou věc. Není možné vychvalovat demokracii a být proti revoluci. Bez revoluce by demokracie v antickém Řecku nevznikla, bez revoluce bychom stále žili ve feudalismu.
Pokud bychom čekali, až nám panstvo dá svobodu a lidská práva, nedočkali bychom se nikdy.
Dalším faktem je, že ke skutečné vládě lidu, k naplnění odvěké touhy lidí po svobodě, máme ještě daleko.
To, co máme nyní, naplňuje tento ideál jen ve velmi malé míře.
Je nutné jít dále od demokracie zastupitelské k demokracii přímé, od soukromého vlatnictví výrobních prostředků, k jejich vlastnictví zaměstnanci. A bez této podstatné změny bude zastupitelská demokracie jen fraška.
Vlastnictví dává vlastnické elitě takovou moc, že mohou politiky vodit jak na špagátku.
Moc je v demokracii jen z volby lidí - kteří si skrze demokratické volby sami a svobodně volí své vládní orgány.
Skuteční demokraté vůli lidu v demokracii respektují, nezaměňují ji za jiné vlastnictví a nezpochybňují ji ani při aktuální porážce své strany (ať už pak vládne vláda třeba Špidlova levicová s přímou podporou volebních hlasů kolem 25%, nebo vláda Nečasova pravicová s přímou volební podporou kolem 29%).
Demokracie by měla být o toleranci a o respektu k vítězným většinovým názorům a k většinové volbě jiných, ale samozřejmě i o trvalé možnosti zachování svobody a volby i jiného svobodného názoru.
Jinak ještě na okraj poznamenávám, že i levice může být nedemokratická, stejně tak jako pravice, uchýlí-li se do extrémů, proto zachovat demokracii a svobodnou možnost volby považuji za prioritu nás všech dohromady - pravice i levice.
Z tohoto hlediska, z hlediska historických základů, je levice bojovník za svobodu, a to všech lidí. Praktické uplatnění svobody v řízení společnosti je demokracie - vláda lidu, lidem a pro lid!
Ale chcete být svobodní, nebo stále jen sníme o dobrotivém králi, který nám bude vládnout?
Tedy zpět ke kořenům a původnímu významu slov.
Francouzská revoluce nekončí jakobínským terorem, ale je to proces, který prozatím končí u současného modelu demokracie, který ve Francii mají. Rok 1789 je jeho počátkem, bez něhož by dneška nebylo. Proto také ony velké oslavy každý rok ve Francii.
To si opravdu myslíte, že můžete něco nyní reálně ovlivnit?
Většina občanů zde nechtěla radar, vláda by jej přece prosadila, kdyby americká vláda nezměnila názor. Je toto demokracie?
Je nutné opustit věž ze slonoviny a podívat se, jak reálně funguje tzv. zastupitelská demokracie a dokonce i politické strany. Tak např. bylo empirickým výzkumem zjištěno, že jen nepatrná menšina členů ODS souhlasila s rozhodnutími vedení.
Panu Šimsovi musím doporučit, aby si o přímé demokracii nejprve něco zjistil, než o ní začne pronášet autoritativní soudy. Nejen Švýcarsko je zemí přímé demokracie, a zase tak malý stát to není, ale metody přímé demokracie jsou stále více používány i v rámci EU jako celku, současnou Ústavu přijali ve Španělsku např. referendem, další klasickou zemí přímé demokracie je Kalifornie (50 mil. obyvatel – opravdu malý stát) atd.
Dále k přímé demokracii viz zde: http://www.valach.info/prima-demokracie-sekce/ .
Ohledně vztahu vlastnictví a demokracie: politické strany jsou na velkých vlastnících závislé mnoha způsoby a existuje o tom bohatá literatura, např. od Chomského, Graye – Marné iluze, mnoho článků a knih Kellerových atd.
Tak například: 1) strany potřebují velké částky na svůj provoz a volební kampaně, stávají se tak závislé na velkých sponzorech + přímá korupce jednotlivých politiků + ovlivňování poslanců lobbisty atd.
2) strany jsou závislé na sdělovacích prostředcích, ale ty jsou zase závislé a rovněž většinově vlastněné těmito vlastníky – sponzory – české sdělovací prostředky jsou toho evidentním příkladem
3) velcí investoři ovládají stát svou pouhou přítomností či nepřítomností, pokud vláda nedělá politiku, která ji umožňuje maximalizovat zisky, odejdou – vládě klesnou daně – ztratí příjmy, vzroste nezaměstnanost a prohrají volby - sám jsem na toto téma napsal více textů např. tento zde: http://www.valach.info/volby-v-krizove-dobe/
4) existují ovšem i metody přímého nátlaku, organizované převraty – viz např. Chile, přímé vojenské intervence proti neposlušným státům – USA v tom mají bohatou praxi atd.
Obávám se, že střední třída nechce demokracii, chce jen podíl na moci pro sebe samu. Poněkud ji ovšem uniklo, že již dávno není společenskou elitu, ale stala se utlačenou většinou. Proletariát, kterému v minulosti chtěla vládnout, tím se stala nyní ona sama.
Když se argumentuje Žížkem mám tady i jistý postřeh k diskusi mezi panem Šimsou a Valachem. Pan Valach, zjevně stoupenec přímé demokracie vnímané jako vyvrcholení levicového ideálu by zrovna u pana Žížka nepochodil. Argumentace S.Ž proti demokracii (a proti té zastupitelské obzvlášť) je postavena na velice silném základu, a to neschopnosti řešit zavčasu krizové situace. Dle S.Ž je demokracie v některých věcech příliš pomalá a jistá forma diktatury stojící nad ní může být až životní nutností (viz výjimečný stav). Dalším problém u přímé demokracie je vyjádřen v klasickém vtipu: „Jezte odpadky - stamiliony much se nemohou mýlit“ narážející na fakt, že většina se může mýlit, obzvláště po patřičné propagandistické masáži. Ta je například ve Švýcarsku naprosto běžná, občan u referenda má přímo ve volební místnosti k přečtení „návod“ jak hlasovat.
Žižek je pro jedny stalinista, pro druhé zběsilý postmodernista, a pro neokonzervativace "nejnebezpečnějším filosofem Západu."
Proto ho tak rád vytahuji. Po přečtení aspoň jedné jeho knihy (třeba "Mluvil tu někdo o totalitarismu?" je jasné, že Žižkův dialektický materialismus (k němuž se hlásí) je opak toho Stalinova (dialektické zákony pohybu hmoty jsou tím nejhorším šidítkem marxistické tradice). Stalinistou se občas nazývá proto, že i tam vidí rozměr, který byl reálným stalinismem potlačen nebo zneužit: ochotu potlačit své Ego jménem Věci.
Přímá demokracie je asi tak 20% významnosti, 80% má změna vlastnictví firem jejich převzetím zaměstnanci.
Opět z velmi bohaté literatury, a dokonce i praxe(!!!) ve světě viz např. nejnověji Bláha, L: Spať K Marxovi, Bratislava 2009, příp. zde: http://www.kosmas.cz/knihy/148806/svet-na-predelu/
Takže alternativa musí být demokratičtější jak v politice, tak v ekonomice.
Současná demokracie, je jen hra na demokracii.
Nebo si někdo myslí, že proti nebezpečnému lidu postavíme moudrost politiků?
Jestliže se občané rozhodují nekvalifikovaně a neodpovědně, musí být jim odebráno takové právo, jako je rozhodovat o tom, kdo zde bude vládnout.
Jinak řečeno, kdo je proti přímé demokracii, je i proti demokracii vůbec.
To je stanovisko R. Jocha i Stanislava Komárka zde: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/stanislav-komarek.php?itemid=9905
Nelze kritizovat Jocha a sdílet při tom jeho základní autoritářský postoj, pohrdání demokracií a jinými lidmi.
Buď jsme všichni neodpovědní, nebo je to všechno jinak.
To je elementární logika.
Přímá demokracie funguje v praxi zcela jinak- zkuste si to zadat alespoň do vyhledavače či se podívat zde: www.pdemokracie.ecn.cz
Bohatá praxe je jak s přímou demokracií, tak zaměstnaneckém vlastnictví.
O příkladech přímé demokracie jsem již psal. Zkuste se s nimi seznámit.
Zaměstnanecké vlastnictví je např. Mondragonský kooperativ, různé formy ESOP, přebírání zkrachovalých podniků jejich zaměstnanci v Argentině atd.
Co takle se s těmito fakty nejprve seznámit?
Jen my sami máme tákové právo.
Až k tomuto poznání dospěje většina z nás, budeme konečně svobodní.
Existuje literatura i weby, které se tím zabývají, tak než začnete pánové shazovat přímou/participativní demokracie, něco si o tom nastudujte. To platí bohužel i pro Žižeka. Samozřejmě, že přímo demokraticky vedená společnost je mnohem schopnější reagovat na okamžité jevy,než diktatura. Také proto, že spojení s lidmi jí dává mnohem větší sílu a akceschopnost. To je praxe pánové, nikoli teorie z univerzitních seslí...
S textem pana Hausera mám stále problém. Chápu jeho výzvu, aby levice radikálně kritizovala, či dokonce měnila, stávající systém liberální demokracie. Současně však připouští, že je to právě levice, která by měla usilovat o zachování stávající, byť jen formální, demokracie, protože je ohrožována zprava.
Konkrétně vzato. Má levice podporovat snižování státního financování politických stran a odhalit tak zcela jasně, že tu již dávno fakticky a nedemokraticky vládne byznys (kapitál)? Nebo se má proti tomu postavit a zachovat si alespoň formální prostor pro možné demokratické a současně revoluční změny?
Když se začíná objevovat kritika liberální demokracie zprava, má se do ní pustit důsledněji i levice? Kdo na tom vydělá více?
V našem nárvhu je zabudován systém občanských komisí, s nimiž jsou rovněž praktické zkušenosti v USA a Německu.
Tento systém nedoplňuje zastupitelskou demokracii, ale zásadně ji mění. Přesouvá rozhodující moc z rukou politiků tam, kam patří, do rukou občanů.
Proto taková nenávist a stoka lží o přímé demokracii v českém prostředí.
Ale v systému přímé demokracie bychom se nemuseli dohadovat o radaru, rozhodli by to přímo občané v referendu.
Ovšem, pokud by chtěli. Referendum totiž vyhlašují samotní občané. Nikoliv tedy politikové!!!
Hm, je zajímavé, že když nějaký stoupenec stavu, kdy jsou pracovníci současně podnikatelem svého podniku, hovoří o příkladech, tak řekne "například Mondragonská družstevní síť"
Je to stejné jako když komunista řekne o porušování lidských práv na Západě v době studené války - "na Západě se to dělo také, například Rosenbergovi..."
Stačí se totiž toho komunisty zeptat : "A další - kromě těch Rosenbergových?
A někoho v západní Evropě bych prosil jako příklad - já jsem Čech z východní Evropy, nikoli bývalý občan bývalého Sovětského svazu..."
Mluvit o ESOPU je o něco efektivnější - většinou to je bezvýznamné, ale existují i takové firmy, kde mají zaměstnanci většinu - nebo kde jistý čas měli 100% (ocelárny Weirton).
Výsledky jsou různorodé, ale žádný "stepní požár" jako když nastupoval historický kapitál, se nekoná.
Až budou zaměstnanci podnikatelským subjektem, tak prostě vystřídají vykořisťovatele v podstatné válce o snižování nákladů na globálních trzích.
Ostatně proč ne ?
Proč by mě vlastně měl "bičovat" druhý ?
Proč bych neměl být postaven do situace, že se budu nucen bičovat sám?
Systémová změna to asi není - spíš poslední fáze kapitalismu, kdy neexistuje nic nákladově zbytečného - ani podíl parazita (pokud nejde o aktivního podnikatele), ani soukromý bankovní systém (emisní suverenita společnosti práce)...
Výrobce bez pána se možná bude bičovat s větším elánem - až bude krev stříkat...
Ale to podle mě nemá smysl. Hlavně to nemá nic společného s participativní ekonomikou a řízením společnosti.
Příkladů participace v ekonomice, ať již na majetkové či rozhodovací úrovni jsou desetitisíce a takových zaměstnanců jsou miliony. Já preferuji participativní ekonomiku před státním kapitalismem.
Podle mě to je mnohem více systémová změna, než jakákoli forma sociálního státu nebo demokratického socialismu, které se prostě ani ve svých nejlepších koncepcích nedostaly přes paternalistickou formu řízení většiny společnosti elitou.
Mou noční můrou je, že přijde socialismus, který zase budou řídit Mládkové a Janotové. Nebo ho bude řídit Hauser s Tožičkou. Jedno horší než druhé. Pokud má přijít změna, pak se lidé musí řídit sami a společně. Že to jde, na to existuje opravdu spousta příkladů shrnutých v mnoha knihách.
Kdo má moc, se jí dobrovolně nevzdá...
A co kdyby jí už vlastně reálně neměl?