Roman Joch není fašista
Josef ŠlerkaVe snaze pojmenovat razantní nástup sil, které vnímáme jako nedemokratické, si neustále pomáháme slovy fašismus a nacismus, čímž obě neustále vyprazdňujeme. Svědčí to mimo jiné o krizi současného levicového myšlení.
Nejen v souvislosti s plánem pražského magistrátu na izolaci bezdomovců do ghetta se dnes mluví o fašizaci části české pravice. Nahrává tomu údajně i angažování Romana Jocha jako premiérova poradce pro lidská práva a zahraniční politiku. Domnívám se, že srovnávání současné situace s nástupem fašismu a nacismu není správné. Rok 2010 má s třicátými léty minulého století pramálo společného. Ve hře tu není ani extrémní forma nacionalismu, ani tak rozsáhlá krize, která by skutečně ve velkém zbídačovala střední třídu. Stejně jako tu není žádná vyhraněná populistická ideologie. Rétorika pražského radního Jiřího Janečka (ODS) a jeho spolustraníků mrazivě připomíná nacismus, nicméně nacisti ani fašisti to nejsou. Stejně jako není nacistou Roman Joch.
To, že si ve snaze pojmenovat razantní nástup sil, které vnímáme jako nedemokratické, neustále pomáháme slovy fašismus a nacismus, čímž obě neustále vyprazdňujeme, svědčí také o krizi současného levicového myšlení. Levice není schopna opustit obranářské pozice sociálního státu a přijít s vlastní alternativou k současné neoliberální politice. Navíc nutno dodat, že na útoku na stávající podobu demokracie se s velikým nadšením podílí rovněž část levice, když prosazuje stále větší intervence státu do osobních svobod lidí. Myslím, že v kořenech obou ataků stojí dnes úplně jiné věci než před osmdesáti lety. Tehdy nastupující fašismus a nacismus řešily především otázku sociální, a ta dnes na pořadu dne věru není.
Když Roman Joch píše o vyloučení některých skupin z práva volit, skrytě tak říká dvě důležité věci: Demokracie je v krizi, protože volební právo mají i nezodpovědní. A zodpovědný je pouze ten, kdo zodpovědně hospodaří. Na druhé straně na tom ovšem nejsou o moc lépe. Když radikální levice sní svůj zelený sen, věří v něm, že v každém člověku je přítomen zárodek plné zodpovědnosti a že je jen záležitostí výchovy a usměrnění, aby v něm byla probuzena a plně rozvinuta.
Podobný tón je dnes slyšet také v debatě o bezdomovcích. Titulek na serveru lidovky.cz hlásá — „Na okraji Prahy vznikne ghetto. Pro zatvrzelé bezdomovce“, jako by mělo být zdůrazněno, že vznikne právě pro ty, kteří takhle chtějí žít, kteří nepřijali svou zodpovědnost, a kterým tudíž není od věci podobným opatřením odebrat možnost měnit svůj osud. Budou totiž prakticky izolováni od většinové společnosti.
Ve všech zmíněných případech vítězí představa, že za svůj život si plně můžeme sami. Pokud se dostaneme do potíží, které nepokryje naše pojistka, je to hlavně naše vina. To je pravda jen částečná. Ve skutečnosti nás určuje celá řada věcí. Vrozené dispozice. Prostředí, do něhož jsme se narodili. Výchova, kterou jsme prošli na školách. Nic z toho jsme neměli ve své moci.
Celé dějiny minulého století nás neustále poučují o jednom: Člověk je bytost historická, určená řadou momentů včetně příslušnosti k určité sociální skupině, a svým způsobem snadno manipulovatelná. Je to bytost, která zdaleka nemá vše pod kontrolou. Nesouvisí to s inteligencí ani s vůlí. Souvisí to s jediným: Člověk je slabý a svou slabost navíc popírá. Místo aby počítala právě s lidskou nedokonalostí a iracionalitou, snaží se část pravice vyloučit údajně nespolehlivé jedince z demokratického procesu a důstojného života vůbec. Část levice zase sní o tom, že k odpovědnosti lidi převychová. Radikální pravice je v tomto stejná jako radikální levice.
Demokracie v sobě nemá zakódovanou žádnou pojistku proti svému zničení — vyjma jediné: schopnosti neustále se učit, neustále být nestabilní, neustále vyvažovat nejrůznější tlaky. Říká se tomu historická zkušenost, a ta nás vede k opatrnosti, když posloucháme sny o dokonalém a racionálním člověku. Víme totiž, jak takové sny v dějinách končily. Joch ani Janeček nejsou fašisti, stejně jako není Václav Bělohradský komunista. Jen sní podobné sny o dobrém člověku ve slušné společnosti. Jsou to sny spícího rozumu, který plodí přízraky.
Tahat do této diskuse levici, která je úplně zcestné a to přes všechny její chyby. Sociální stát tu slouží jen jako oslí můstek. Ve středoevropském prostoru je sociální stát projektem elit už z dob monarchií a až dosud se na jeho jeho nesmyslně paternalistickém bujení podílela pravice s levicí rukou nerozdělnou.
To, že se spousta liberálních intelektuálů bojí a brání připustit si nebezpečí těchto trendů nás dnes s historickým nástupem autoritářství a fašizace společnosti spojuje asi nejvíc...
Snahy nahradit liberální demokracii uvědomělejším zřízením jsou dnes uskutečňovány zejména v jihovýchodní Asii, z čehož RJ čerpá přesvědčení, že jsou realistické. Za modelový zde může sloužit například Singapur, na nějž se sám RJ často odvolává.
O tom, jak jsou podobné názory nebezpečné, svědčí pak současná, sedm let trvající celospolečenská krize v Thajsku, jež vznikla rovněž ze snahy vzdělané elity zabezpečit, aby zem neovládli lidoví populisté, kteří začali vyhrávat volby na konci devadesátých let. Stavovský stát svého druhu má mimochodem vzniknout i po listopadových volbách v Barmě...
Jinak jen na okraj stojí za připomenutí, že sám Roman Joch výraz fašismus používá jen velmi zřídka. Na místo toho často mluví o "ošklivém slovu na f".
Nicméně, pokud se nepletu, tak jsem na včerejší demonstraci žádné nápisy takového vyznění nezaznamenal, stejnětak tímto pojmem neoperovala mluvčí ProAltu Tereza Stöckelová ani další Jochovi kritici ve veřejných médiích. Naopak, aniž by toto obvinění padlo, tak se proti němu cítili potřebu vymezovat Jochovi příznivci, například Lukáš Petřík v parlamentních listech. Zůstává otázkou zda proto, že ho jako fašounka sami vnímají, či proto, že je to nejlepší způsob jak překroutit a zmanipulovat oprávněnou kritiku.
Myslím, že lze říci, že leckteré výroky Romana Jocha fašismem zavánějí, či k němu mají blízko. Jako o fašistovi bych o něm ale také nemluvil. (když se mi líbí něco z Marxe, ještě nejsem komunista, že...) Především ale nejde o to, zda je Joch fašista nebo ne, ale že jeho měřítka hodnot, jeho mnohé výroky a představy jsou nebo by spíš měly být v demokratické společnosti nepřijatelné.
To, že nevytváříme "slogany", neboli jednoduchá vyjádření našich myšlenek je právě ta chyba. Pak to nikoho nezaujme a k analýze a odůvodnění se nedostane. Pravice je geniální v tom, jak dokáže slogany i negativní zpracovat a přizpůsobit si je. No mají na to dost peněz a PR agentur.
Musime hledat novou podobu levice, ne se placat v mrtvych frazich o hnedem nebezpeci, ktere byly napovazenou uz v kvetnu 1968. Pozice, kterou ted levice zaujal pripomina ze vseho nejvic figuru resentimentu z Nietzscheho Genealogie morálky: "Ja jsem dobry, protoze ty jsi spatny!" Jenze tohle proste krivi mysleni.
K M. Škabrahovi: Fašismus ani nacismus, ostatně stejně jako totalitní režim u nás, nemají a neměli s demokracií nic společného. Pouze vlastnické elity využily v případě pravicových totalitarismů odvolávání se na vůli mas k legitimizaci svého režimu. Pro jistotu však nedovolily, aby se tyto masy, lid mohl sám rozhodovat a volby zrušily jak jen mohly. Nežádá v jisté míře právě toto i Roman Joch? Odvolávání se na masy je praktická nutnost k získání jejich souhlasu s nastolením moci „Vůdce“.
Je však vždy nutné odlišovat vnější zdání: co se říká, od podstaty: co skutečně je.
Ostatně tito totalitáři pod heslem jednoty národa žádali aboslutní poslušnost komu? Zdálo by se, že např. Hitlerovi či Mussolinimu. Ovšem toto zdání zmizí, když si zjistíte kdo stál za jejich nástupem k moci - konzervativní pravicové strany a vlastnické elity.
Problém je podle mne v tom, že se pomalu drolí pomyslná hráz mezi tím, čeho moderní společnost v konceptu lidkých práv dosáhla a jakousi spodinou této společnosti. Ta je povzbuzena právě Jochem, za tichého souhlasu Nečase. A tenhle jev se kupodivu nerodí z frustrace, jako to u patologických jevů bývá, ale naopak z nadšení, že ti, co si připadali nejapně se svými názory uprostřed dvacetiletí nekomunistické demokracie, najednou mohlou promluvi, a co víc, jejich názor se stává názorem oficiálních elit! Do jisté míry to připomíná plíživý nástup fašismu v letech třicátých a možná i toto svádí k onálepkování Jocha coby fašisty.
K tomu, co říká Milan Valach. Demokracie není sama o sobě dobrem. Demokracie je prostě forma vlády a tedy je to vymezení právě jen formální... Klíčové je, odkud se čerpá legitimita vlády, z jakého zdroje. A z tohoto hlediska mi připadá adekvátní mluvit o fašismu třeba jako o vůdcovské demokracii nebo demagogické demokracii (demagog je doslova "vůdce lidu", zde ale spíš davu). Samozřejmě, že si pak nechají schválit absolutní moc - ale to je právě to: potřebují ji mít odhlasovanou, neprohlásí, že je od Boha nebo z nástupnického práva.
Když dnes hájíme demokracii - a já ji hájím - tak ji ve skutečnosti kombinujeme se spoustou dalších charakteristik, i když je nezmiňujeme. Konkrétně - máme na mysli rysy liberální (dělba moci a ústavně zaručená základní práva, která nesmí zpochybnit ani vládnoucí většina), parlamentaristické (reprezentace prostřednictvím zástupců) a shoda je i na prvcích přímé demokracie (viz název tohoto deníku). A také si demokracii spojujeme s širšími světonázorovými předpoklady, jako je moderní humanismus, některé rysy osvícenského důrazu na rozum apod. Když říkáme "jsem demokrat", tak máme ve skutečnosti na mysli celý komplex charakteristik, to slovo slouží jako svého druhu zkratka...
Shodneme se každopádně na jednom: drolí se hráz, posouvají se hranice možného...
Volební výsledky se začaly zhoršovat a NSDAP by bez finanční podpory vlastnických elit zbankrotovala ještě před příchodem k moci.
Ad pan Škabraha: Drolení hráze je děs. Na tom se zde asi všichni shodneme.
Jen k demokracii. Jistě, máme s ní spojenou celou řadu významů. Ale přece jen je její podstata v tom, že lid démos má moc kratein. A tuto moc může mít jen za předpokladu platnosti celé řady občanských svobod, včetně pravidelně opakovaných svobodných!! voleb.
S pojovat proto fašismus či nacismus s demokracií je vážný omyl, vyprazdňující pojem demokracie.
Petice ProAltu je vedena jiným úmyslem než nálepkováním publicisticky chápanými pojmy: ukázat v plném světle důsledný neo-konzervativismus. To, co zde Hana Holcnerová a Martin Škabraha označují jako pocit „drolení pomyslné hráze“ mezi přijatelným a nepřijatelným, nachází u přímočarého Jocha velmi konkrétní výraz: lidskoprávní a korektní diskursy, které se v Evropě v dlouhých bojích vytvářely více jak sto let, odkládá Joch jediným rétorickým gestem a odměnou je mu aplaus podobně smýšlejících, kteří takovou odvahu veřejně s tím vystoupit nemají a najednou vidí, že to lze. To je strukturně velmi podobné lehkosti a samolibosti, s jakou tato (a částečně už Topolánkova) vláda hodlá odložit sociální standardy, za něž se bojovalo také více jak sto let.
Nečasova volba Jocha za poradce je tak vlastně symbolická – ukazuje na propojení neokonzervativného a neoliberálního diskursu, ten neokonzervativní vytváří žádoucí hodnotový rámec (dichotomie mravní nadřazenosti/podřazenosti), který pak neoliberální „reformy“ naplní konkrétním sociálním obsahem – i když u nás se postupuje spíše opačným směrem: k neoliberální matérii se dotváří ideová fasáda, a tu si bere na starosti Nečasova ODS, když už ji „reformní“ agendu přebrala TOP 09.
Chtěl bych jasně a jednoznačně říct, že tady nevedeme politologický seminář. My jsme PŘEDMĚTY zájmu politologie. Toto je, ať se kdo ze zúčastněných v tom cítí doma či ne, publicistika. A existuje dlouhou řadu desetiletí trvající publicistické užití výrazů vyjadřujících popis a hodnocení politických směrů. Za toto užití výrazů se, pánové, nedávají doktorské, profesorské a docentské tituly. Smyslem popisu a hodnocení v publicistice je zápas. Nestojíme povzneseně nad děním v občanské společnosti. Jsme jeho součástí. V politické publicistice vedeme prostřednictvím patřičných výrazů zápas politických koncepcí.
Mé (a jistě nejen mé) použití výrazu fašismus v probíraném kontextu je především výrazem emoce a postoje. Tedy toho, co má v zápase o hodnoty ve veřejném prostoru smysl a váhu. Emoce a postoje se počítají a vedou k činům.
Všichni tu vyjadřujete emoce a je to v pořádku. Jen to někdo nerad přiznává. A vůči progresivnímu hnědnutí české politické scény, na něž tak zkušenostně a bezprostředně poukazuje Veronika Tydlitátová, lze zaujmout mimojiné dvojí možný postoj:
a) Jasně, zřetelně a ostře se postavit za demokratické, liberální a sociální pojetí společnosti a vyjádřit to také v hodnotících výrazech i v politických činech nebo
b) procházet politickou scénu s lupou v ruce a s tabulkami a slovníkem v kapsách, s dobrým pocitem provádět objektivní deskripci a komparaci a nechat přitom nastoupit do Strakovy akademie fašizujícího ideologa, zřizovat koncentrák pro bezdomovce na okraji Prahy nebo nechat bez povšimnutí předvolávat policií na výslech evangelickou farářku Tydlitátovou za to, že se brání před fašisty, kteří ji pomlouvají a vyhrožují jí. .
Já volím jasně postoj a) a chci, aby to bylo označeno za emoci a subjektivismus. Nejsem totiž robot.
připadá mi poněkud nesmyslné se dohadovat o tom zda a podle jaké definice je Joch fašista či není. Ač matematik, musím v tomto punktu souhlasit s tím, že nelze lpět na dodržení všeobecně uznávané definice a naprosto souhlasím s panem Štampachem. Pro mne to prostě fašista v širším smyslu tohoto slova je, tak jako pro mne byl fašista např. Pinochet. Angažmá ředitele pochybného Občanského institutu (všimli jste si, že na webových stránkách tohoto spolku není ani náznak vysvětlení kdo je platí natožpak nějaká zpráva o jejich hospodaření ?) je jasným symbolem pro směřování současné vlády. Ostatně pan premier dnes sdělil, že pan Joch má jeho podporu anžto "přináší osvěžující myšlénky ... ".
Račte všichni prominout, ale jsme na křižovatce novodobých dějin. Ti na druhé straně se nerozpakují nadávat do komunistů třeba Jiřímu Dienstbierovi či Vladimíru Špidlovi (o Paroubkovi nemluvě) a my se budeme točit kolem definice fašismu?
P.S. Básničku o robotech bych doporučil administrátorovi diskuse smazat anžto je to evidentní spam. Není náhodou Rita Holoubková pseudonym pro prvního šéfredaktora Blesku (či jakéhoto podobného bulváru) a zneuznaného básníka?
Přikláním se proto k p. Štampachovi. Publicistika není teoretické bádání. Je to střet, soutěž. Publicistika žádné pojmy, obzvláště když nejsou, ba ani nemohou být přísně definované, proto ani nemůže rozmělňovat. Pouze využívá k posouzení skutečných jevů podobností a srovnávání s neopakovatelnými jevy minulosti.
Joch samozřejmě není italský fašista, německý nacista, či dokonce hitlerovský židobijec, v tom posledním právě naopak je jejich milcem. Což je ovšem také emocionální subjektivismus, který může být společensky nebezpečný. Joch dokonce v mých očích nepředstavoval žádné nebezpečí, dokud o něm, kromě hrstky odborníků, prakticky nikdo nevěděl. Nyní jde o to, hodnotit, zda je společnosti nebezpečný ve své funkci. A k tomu je ovšem rovněž nutné vědět, něco o Nečasovi samotném a taktéž to podstatné o rozhodujícím politickém grémiu ODS. Především zda je Nečas schopný racionálně zvládat Jochovy „specifické“ náhledy natolik, aby je neměl snahu realizovat. A také, jak je nejvyšší politická reprezentace ODS, po celou dobu jasně neoliberální odolná proti, řekněme to naplno „jochismu“. A co je jochismus, to jsou zatím projevy jeho vlastního sebehodnocení, které sdělil veřejnosti již mnohokrát, naposledy ve své reakci na demonstraci iniciativy ProAlt viz. http://www.denikreferendum.cz/clanek/5448-roman-joch-zaplnil-verejny-prostor-premier-se-ho-musel-zastat.