Američané ztrácejí důvěru ve svá média

ČTK, Petr Jedlička

Poslední šetření Gallupova ústavu odhalilo, že americkým médiím nevěří tři ze čtyř obyvatel USA. Jako nejméně skeptičtí se překvapivě ukázali mladí dospělí.

Tři Američané ze čtyř nemají důvěru ve vlastní média. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který v pátek zveřejnil Gallupův ústav. Data k všeobecnému překvapení ukazují, že jsou to mladí lidé, kteří bývají často činěni odpovědnými za pokles prodeje novin, kdo o tisku pochybují nejméně.

Čtvrtina dotázaných osob uvedla, že tištěným médiím velmi důvěřuje nebo spíše důvěřuje. Dvaadvacet procent má důvěru v televizi, což potvrzuje tendenci k poklesu, jež je v USA podle ústavu patrná už dvě desetiletí.

Ve skupině mladých ve věku 18 až 29 let důvěra v tisk vyskočila až na devětačtyřicet procent, zatímco ve věkové skupině 30 až 49 let činila pouhých devatenáct procent. Podle autorů průzkumu se tyto výsledky dají vysvětlit tím, že mladí mají tendenci obecně důvěřovat tradičním institucím, a že internetová média mají paradoxní dopad v návratu k tradičnímu tisku.

Gallupův ústav patří k nejprestižnějším ústavům, jež provádějí sociologická šetření. K tomuto průzkumu použil reprezentativní vzorek 1020 dospělých osob a uvádí pro něj statistickou chybu plus minus čtyři procenta.