Brňané se odvolali proti odsunu hlavního nádraží

Úředníci v Brně začnou řešit odvolání proti přestavbě brněnského železničního uzlu včetně odsunu hlavního nádraží, lhůta pro jejich podání vypršela. Podle iniciativy Nádraží v centru lze očekávat odvolání několika sdružení a desítek jednotlivců.

(vd)

09.08.2010 17:28


Spoluautor: ČTK

73035_mediafax_tomas_tkacik

Současnost hlavního nádraží v Brně se chýlí ke konci už téměř deset let, zatím ale stále slouží. Foto Tomáš Tkáčik, Mediafax

Úředníci v Brně začnou v příštích dnech řešit odvolání proti přestavbě brněnského železničního uzlu včetně odsunu hlavního nádraží. V pondělí vypršela lhůta, do níž se odpůrci stavby mohli odvolat.

Podle mluvčího radnice Romana Buriána přišla dosud tři odvolání. V pondělí ovšem na podatelně shromažďovali úředníci další, informaci o počtu i obsahu stížností budou však mít až v následujících dnech, řekl Burián ČTK.

O námitkách bude rozhodovat magistrátní stavební odbor. O odvoláních k této stavbě rozhodoval už jednou, námitky tehdy zamítl. Vydané územní rozhodnutí však tehdy zrušil soud. Aktuálně se úřady zabývají žádostí, kterou investor podal znova. Vyřadil z ní některé stavby.

Podle Matěje Hollana z občanské koalice Nádraží v centru lze očekávat, že odvolání podalo několik občanských sdružení a několik desítek občanů. „Občané se budou pravděpodobně zaměřovat na problémy, které jim způsobí výrazné navýšení hluku z železnice," myslí si Matěj Hollan.

„Přestože se mají budovat protihlukové stěny a podobně, dojde v některých ulicích k navýšení hlukové zátěže. V místech, kde dnes jezdí jen nákladní vlaky, totiž doprava výrazně zhoustne převedením veškeré osobní dopravy, a to v těsné blízkosti domů,“ říká Matěj Hollan v rozhovoru pro Deník Referendum.

Podle něho by se také kvůli demolici muselo vystěhovat několik obyvatel. „Předpokládáme, že se proto budou odvolávat. Přitom kdyby město rekonstruovalo železniční uzel s nádražím v centru, dopady na obyvatele by byly daleko menší, protože doprava by zůstala tam, kde je dnes,“ myslí si aktivista z občanské koalice Nádraží v centru.

Podle Hollana například občané Židenic o možnosti modernizovat nádraží v centru vědí, proto se nechtějí kvůli neochotě města vystěhovávat a snášet zhoršené životní podmínky.

Přestavba železničního uzlu je největší stavbou Brna posledních desetiletí, obsahuje víc než tisíc stavebních objektů a podle občanské koalice Nádraží v centru jde o suverénně největší stavbu v ČR. Vyvolává kontroverze. Lidé v několik let starém referendu odsun nádraží z centra Brna odmítli.

Současná radniční koalice vedená ČSSD přesto stavbu podporuje s argumentem, že je rozpracovaná. Modernizace tratí s nádražím v centru by si prý vyžádala natolik složité změny územního plánu i dalších dokumentů, že by nebylo možné kvůli zpoždění na stavbu využít evropské peníze.

Proti odsunu nádraží jsou uvnitř koalice zelení. Tvrdí, že ani na stavbu, jak je plánovaná nyní, se evropské dotace využít nepodaří.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.