Stát nemá na D11 peníze, vyvlastňovat chce preventivně

Jan Miessler

Průtahy kolem zbývajícího úseku zřejmě skončí a nic se stavět nebude, na D11 nebudou peníze. Přesto si stát chystal slovy mluvčího ministerstva dopravy „podhoubí", a to i za cenu vyvlastňování, informoval server ihned.cz.

Šestnáct let trvající spor mezi státem a statkářkou Ludmilou Havránkovou má pozoruhodné pozadí, které znovu potvrzuje nekompetenci stavitelů dálnice D11 do Hradce Králové. Mnohaleté zdržení dosud stát kladl za vinu obstrukcím farmářky, podle zprávy serveru ihned.cz ale ve skutečnosti sám nemá peníze, za které by zbylý úsek dálnice postavil. I kdyby se mu tak podařilo pozemky po dobrém či po zlém získat, dálnice do Hradce v dohledné době nebude.

Jak server uvedl, podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky si chtěl stát vytvořit „podhoubí", aby v budoucnu mohla dálnice vzniknout.

Že na kontroverzní úsek dálnice nejsou peníze, přitom ministerstvo oznámilo pět dní poté, co vypršelo ultimátum pro Havránkovou. Ta měla dvě možnosti: buď dobrovolně podepíše nabídku státu, o které se již dříve vyjádřila, že je pro ni nevýhodná, anebo jí státem požadované pozemky budou vyvlastněny. Statkářka dilema vyřešila po svém: oznámila, že je nemocná, smlouvu nepodepsala a nechala za sebe jednat svého právníka.

Úsek mezi Osičkami a Hradcem Králové, na kterém pozemky Havránkové leží, se mezitím ocitl na seznamu dopravních staveb, na které nebudou peníze. Nebude se stavět ani pokračování dálnice z Hradce Králové do Jaroměře. Dopravní fond totiž dostal přiděleno pouze šestatřicet miliard namísto požadovaných třiašedesáti a dalších pět pak škrtnul ministr financí Eduard Janota.

Vyvlastňováním přitom stát hrozil už několikrát, Havránková také již několikrát přistoupila na nabízené podmínky, které si ale stát vzápětí rozmyslel. Zatímco Havránková byla podle svých slov po celou dobu ochotná jednat, stát neustále měnil svoji pozici. Jen letos udělal několik kotrmelců: nejprve se rozhodl dohodnout se, pak vyvlastňovat, pak zase dohodnout a pak zase vyvlastňovat. Mimo jiné také po šestnácti letech vyjednavači státu zjistili, že část pozemků je ve spoluvlastnictví sestry Havránkové, kterou se rozhodli vyvlastnit hned poté, co jim odmítla jednu velmi nevýhodnou nabídku.

Časopis Respekt navíc zjistil, že na místě, kde má být nyní sjezd z dálnice, pozemky vlastní společnost Endeta kontrolovaná skupinou J&T. Sjezd na toto místo posunula Fischerova vláda, předtím měl být na jiném, zřejmě pro stát výhodnějším.

Další informace:

iHNed.cz Stát tlačí na Havránkovou. Teď přiznal, že na dostavbu dálnice nemá peníze