Bárta by měl dle expertů sehnat peníze na stavbu silnic a šetřit

ČTK

Podle odborníků se odborník obvykle ministrem nestává. A v případě Bárty to prý platí stoprocentně.

Nový ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) by měl hlavně shánět peníze na nové dálnice a dohlížet na to, aby nebyly předražené. Shodli se na tom odborníci z resortu dopravy, stejně jako na tom, že Bárta je v oboru „tabula rasa“.

„Financování dopravní infrastruktury je v tuto chvíli na rozcestí, protože občané vyžadují kvalitnější a úplnou síť, která bude na úrovni západní Evropy. Jde přitom především o to, aby se našel systém financování, který bude dlouhodobě udržitelný, to je obrovský úkol,“ řekl bývalý ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr.

Švagr vidí možné zdroje peněz v projektech partnerství státu a soukromých firem (PPP) nebo ve zvýšení podílu fondu dopravy na příjmech z daně z paliv. Ministr by měl rovněž zavést takzvanou supervizi nákladů na výstavbu, aby se v České republice nestavělo dráž než jinde. „Stát by měl být v každé chvíli přesvědčen, že staví stavbu, která má dobře připravený projekt a z hlediska nákladů je optimální,“ uzavřel Švagr.

To zdůraznil i profesor dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Odborníci pod jeho vedením vytvořili již dříve takzvané cenové normativy, které mají zabránit předražování staveb. „Chceme nabídnout pomoc naší fakulty při využití normativů a hlídaní efektivity výstavby a dodržování rozpočtové kázně,“ řekl Moos. Fakulta prý může pomoci i s projekty PPP.

„Chápu, že post ministra je v zásadě politická věc, zpravidla se ministrem nestává odborník, což tady je stoprocentně dodrženo, neznám pana Bártu vůbec,“ uvedl prezident Svazu dopravy ČR Jaroslav Hanák. Také on vidí jako nejdůležitější úkol další rozvoj dálnic, železnic a vodních cest. Nový ministr to ale u podnikatelů nebude mít lehké, neboť Hanák považuje odcházejícího šéfa resortu Gustava Slamečku za nejlepšího porevolučního ministra dopravy.

Ekologové nicméně na Slamečku mají poněkud jiný názor. „S odcházejícím ministrem dopravy Slamečkou máme ty nejhorší zkušenosti. Pohrdal názory veřejnosti, když například naše námitky proti vydávání stavebních povolení pro dálnici D8 paušálně zamítal, takže jsme byli nuceni podat proti všem jeho rozhodnutím žaloby. Navíc zcela ignoroval zákon o právu na informace tím, že buď je účelově neposkytoval nebo byl nečinný, což dokládají i vyhrané soudní spory,“ řekl Deníku Referendum předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

„Pana Bártu jako zřejmě nového ministra dopravy neznám, nicméně doufám, že jako zástupce Věcí veřejných bude vnímat účast občanů v rozhodovacích procesech pozitivněji než Slamečka, a také bude podporovat zásady právního státu a žádané informace nebude účelově zatajovat,“ dodal Patrik.

Pro Slamečkova nástupce nebude situace jednoduchá ani jinak. Ministerstvo financí totiž hodlá snížit rozpočet fondu dopravy na příští rok, fond by měl podle nynějších návrhů mít na příští rok 60 miliard korun, letos má přitom téměř sto miliard. Jak uvedl Slamečka v úterý, pokud se peníze neseženou, veškerá výstavba se zastaví a dokončení dálnic se Češi dočkají po roce 2020.