„Kupuj originál," vzkazuje hudebním fanouškům DJ Pufaz

Zuzana Přikrylová

DJ Pufaz se jal provést sociologický výzkum, kde hledá příčiny poklesu zájmu a prodejnosti originálních vinylových hudebních nosičů. Výsledkem má být dokument, který by se měl zveřejnit na internetu v příštích týdnech.

Stále a znovu se můžete dočíst o „leaknutých“ albech — tedy že někdo, kdo se podílí na výrobě hudebního nosiče či jeho distribuci, to nevydrží a album zveřejní na internetu ještě před tím, než proběhne kampaň a deska vyjde oficiálně. Stává se z toho prakticky samozřejmost a jen málo alb tomu unikne.

Do toho si většinu desek, co kdy vznikly, můžete stáhnout přes různé webové servery typu Rapidshare či Mediafire a nezaplatíte ani korunu. Doby, kdy hudební fanoušek pracoval přes léto v noci v pekárně, aby si za měsíc vydělal na originální vinyl Pink Floyd, se od nástupu prvního „sdílecího“ serveru Napsteru, který fungoval na principu podobného vkusu, výrazně změnila.

I díky tomu, že existuje možnost koupit si skladby či celá alba z internetu přes bankovní účet, prodejnost fyzických nahrávek jde z kopce. Vinyly jsou na tom skutečně bledě, staly se záležitostí fajnšmekrů, sběratelů a DJs, kteří si dokáží vychutnat radost z obalu, vzhledu desky a nezaměnitelně kvalitního zvuku.

DJ Pufaz se po své akci Detroit Rap z 16. května rozhodl prozkoumat více do hloubky možné další důvody klesající prodejnosti tohoto analogového média. Před kameru postavil mnoho lidí nejen z hip hopové scény, ale i z hudebního průmyslu. Konkrétně se jedná o jména jako Pio Squad, Indy, Wich, LA4, Vladimír 518, BPM, Jay Diesel, DJ Nasty, Affro, programový ředitel rádia Spin, odborník na elektronickou hudbu Josef Sedloň, Libor Lisý z hudebního vydavatelství EMI a Martin Krušina z 02 Stream Music.

Na internetu je již zveřejněný patnáctiminutový trailer, rozdělený na dvě části. Pufaz v něm řeší prostřednictvím názorů dotazovaných otázky nejen ohledně kupování vinylů, ale i přístup diváků k poslechu, aktuálnost formátu CD nebo vliv internetu na hudební scénu. Celý dokument, který bude mít přibližně hodinovou stopáž, by se měl zveřejnit do několika týdnů.

První a druhou část traileru najdete zdezde.