Rudá pravice — šedá levice

Michael Hauser

Konzervativní pravice se stává revolučnější než etatistická levice. Autor se domnívá, že východiskem je komunismus ve smyslu obecně sdílených statků.

Jedno graffiti z šedesátých let hlásalo, že imaginace je levice, fakta jsou fašismus. Dnes to vypadá přesně naopak: imaginace je fašismus, fakta jsou levice. Parlamentní levice snad s výjimkou Latinské Ameriky se omezuje na fakta: na měřítka ekonomické produktivity a životní úrovně v dobách sociálního státu ve srovnání s tím, jak to dopadlo v neoliberalismu.

Pravice, zvlášť ta konzervativní, rozvíjí vize o budoucí společnosti. Jsou to vize hlásající radikální změnu společnosti, revoluci a čas od času i proměnu soukromého vlastnictví produkčních prostředků. Vedle toho se levice se svým upoceným ideálem sociálního státu jeví jako kontrarevoluční síla.

Příkladem je britský konzervativní premiér Cameron, který svou politickou vizi odvíjí z myšlenek svého „dvorního filosofa“ Phillipa Blonda, autora knihy „Rudý konzervativec“. V tomto manifestu „rudého konzervativismu“ se mluví o nutnosti obnovit společnost rozloženou liberalismem a etatistickým socialismem a vypočítávají se tu potřebné kroky. Tak například se mají vytvořit malé banky zakořeněné v daném místě, které nahradí současné bankovní giganty. Soukromé vlastnictví produkčních prostředků a moc s ním spojená se decentralizuje tak, aby i chudí získali podíl na kapitálu. Dnešní firmy soupeřící o zisk zaniknou a místo nich se objeví „sociální podniky“, jejichž zaměstnanci budou zároveň jejich spoluvlastníky. Dojde i na obnovu řemeslnických cechů bdících na dodržování etických zásad podnikání.

Pilířem ekonomiky se stanou lokální participativní firmy. Místní producenti potravin a drobní obchodníci vytvoří soběstačná spotřební družstva, která zajistí dodávky svého lokálně vyráběného zboží i do odlehlých koutů země. Stát, svou centralistickou politikou poškozující přirozenou tkáň společnosti, se stane bezmála přežitkem a jeho působení se zásadně omezí. Tak se postupně obnoví ctnosti staré dobré společnosti jako vzájemnost, odpovědnost, vztah k místu.

Stát odumře, aby společnost mohla žít. Rudý konzervativismus se představuje jako třetí cesta mezi dvěma zly, kapitalismem soustřeďujícím vlastnictví a etatistickým socialismem uchopujícím moc. (Více o knize viz Literárky)

Jaké je z toho poučení pro levici? Zaprvé to, že její nepřesvědčivost a slabost plyne hlavně z toho, že nedokáže být tak radikální jako pravice. Proč by i parlamentní levice nemohla hlásat novou vizi, která půjde mnohem dál než je zavedený pořádek? Proč opět nemluvit o změně společnosti, revoluci, soukromém vlastnictví, když o tom začíná mluvit pravice, aspoň ta západní? Levice stále otřesená katastrofou minulých projektů se ještě nevzchopila, aby nastolila svá témata.

Po pravdě řečeno, je v ní obava, že kdyby šla příliš daleko, skončí to jako posledně. Postoj dnešní levice se dá shrnout takto: ano, jsme pro sociální spravedlnost, solidaritu, ale opatrně s tím, abychom se neprobudili v totalitě. Je to reakce toho, kdo si spálil ruku o kamna a instinktivně ji odtahuje, jak se k nim přiblíží. Levice je schizofrenní: něco chce, a raději to zároveň nechce. A tak se tradičních levicových témat ležících na ulici chápe pravice, a neváhá se označit za rudou. Pokud se levice někdy radikalizuje, bude to až po pravici, tedy v obráceném pořadí než v historii.

Druhé poučení je, že levice si nevystačí se svou mantrou: přímá demokracie, participace, lokální ekonomika. Čím se pak liší od rudého konzervativismu? Snad je zapotřebí znovu pochopit projekt komunismu. Žižek píše, že před námi jsou v zásadě jenom dvě cesty, buď socialismus (à la rudý konzervativismus), nebo komunismus. Ten se vyznačuje tím, že to není cesta zpět k lokálním ekonomikám nebo pouhá participace zaměstnanců, nýbrž tím, že nastoluje myšlenku univerzální emancipace, která se vynořuje ze samotného kapitalismu.

Dnes je spojena s tím, co se nazývá jako „commons“, obecně sdílené statky. Hardt a Negri mluví o „commons“ kultury, zvlášť o prostředcích komunikace a vzdělání, ale také o sdílené infrastruktuře jako je veřejná doprava nebo elektrické sítě; dále o „commons“ vnější přírody, ohrožené znečištěním a vykořisťováním, a o „commons“ vnitřní přírody (o biogenetickém dědictví lidstva), vydaných všanc novým biotechnologiím v soukromých rukou. Jestliže probíhá soukromé přivlastňování všech těchto „commons“, potom nastal čas vystoupit s tématem společného zájmu celého lidstva a vytvořit globální politickou organizaci, která jej bude prosazovat.

Krize levice, levice všude na světě snad s několika výjimkami, potrvá tak dlouho, dokud se levice nedostane na výši doby a ideu komunismu nepřijme za svou.

    Diskuse
    LV
    June 11, 2010 v 11.15
    Změna paradigmatu.
    Ano, stále marně čekám, že se (nejen naše) sociální demokracie nejen revitalizuje, k čemuž má nyní historickou šanci, ale rovněž vnitřně diferencuje na proudy, které budou uvažovat, diskutovat (a do programu prosazovat) i tyto myšlenky a zahraniční impulsy. Děkuji.
    LJ
    June 11, 2010 v 13.07
    Začarovaný kruh
    Souhlasím, soc.dem. potřebuje dynamiku, pestrost, vnitřní diskusi... Potíž je v tom, že při tak nízkém počtu členů v ČSSD převládají lidé pasivní, typičtí "schůzovníci", navíc tuším především technici ve věku 50+. Dokud se do soc.dem. neodhodlají vstupovat studenti či levicoví aktivisté mimo stranický prostor, ČSSD se hned tak nezmění...
    Zdravím a souhlasím. Myslím, že jeden z problémů, který drží levici v té viselecké pozici ani tam ani tam, je také tušení, že by ve své vizi měla dohlížet skutečně dál a to znamená přinejmenším zpochybnit některá paradigmata, který míří hlouběji než k otázce politického uspořádání. K otázce smyslu lidského osudu ( jedna věc je, že "není hezké" když je člověk za svou chudobu trestán, jiná jaký je vlastně smysl lidského osudu), to samé by se dalo uvažovat o vědě technokratické a jiné ( do čehož patří i ekologie), a o, povaze skutečného společného třeba neviditelného a nevědomého, prostoru. Tím nechci říct, že by se levice měla shodnout na nějaké odpovědi, ale dát najevo, že je otevřena i jiným možnostem uspořádání světa jako takového. I proto, že to je jeden z prostorů, v němž mnoho lidí cítí nesoulad žité ideologie s novými informacemi a pocity. Že bych tohle očekávala od ČSSD - ještě když sleduji její současnou "sebekritku" - to mne zatím opravdu ani nenapadá.
    LV
    June 11, 2010 v 17.31
    ad Začarovaný kruh
    Dokonale začarovaný. Sám bych býval již dávno podal přihlášku do soc. dem., ale víte jací hlupáci a hochštapleři zastupují tvoří tuto stranu v naší obci? Chce se někomu s nimi setkávat? To jednoho záhy přejde chuť. Když se pak dočte, jak kterýsi šizuňk verbuje do strany na ústecku... Jak z toho ven? Nevím, ale přihlášku si nepodám a budu nadále otevřený, aktivní a budu věřit v kulturu, výchovu a vzdělání... Nic lepšího mne nenapadá...
    June 11, 2010 v 21.06
    Geniální článek, lépe bych ten systém nepopsal. Vidím ho každý den, když otevřu okno, zajdu do své místní, lokální banky, promluvím s odboráři ve své práci, kouknu se, jak je stát nesmírně daleko a jak nám do toho v kommuně nemluví, nemůže a stará se o zahraniční politiku a vnáší vize do prostoru...má na to totiž čas...Na vše je vidět a není možné tu krást, okrádat a znevolňovat...Tedy není to jen sen, je reálný a že je přenositelný, to vám dokáží desítky národností, které tu žijí jako já....občan, socialista z Prahy

    Hezký den z Norska do vlasti
    June 11, 2010 v 21.15
    Ano, Lukáš Jelínek popsal nutný začátek. Bez toho nebude nic...jen další smutné texty o krizi levice...
    June 12, 2010 v 1.38
    Jestli jsem to dobře pochopil, je tento výborný článek Machaela Hausera o levici. Ne pouze o ČSSD. A tak mi reakce některých diskutujících přijde jako příznačná pro levici vůbec a její krize zvláště.
    Krize levice neskončí tím, že všichni levičáci vstoupí do ČSSD. Podmínkou pro konec krize levice bude to, že se levičáci začnou navzájem respektovat a tolerovat. Hledat společného jmenovatele a pak i spolupracovat. Sociální demokraté, trockisté, anarchisté, komunisté, sociálně cítící občané bez politické vyhraněnosti …
    Pokud tomu ovšem pravice nezabrání. Třeba tím, že rozdělí levici na demokratickou, nedemokratickou, extremistickou, ústavní, protiústavní atd., atd.
    A ti hloupí levičáci na to opět skočí…
    LV
    June 12, 2010 v 9.09
    A kde jsou?
    Pane Molnáre, to je moc hezké co tady povídáte, ale můžete mi říct kde všichni ti ideální levičáci jsou? A kde jsou ta politická hnutí, strany či sociálně cítící občané bez politické vyhraněnosti? Já vidím zejména salón KSČM, který nelze považovat za levici (např. v naší obci mají 8 mandátů z 15 v zastupitelstvu a chovají se jako starší sestra ODS) a vyprázdněnou, rozloženou ČSSD. Je možno vidět prvky levicového populismu u Bobošíkovců a ve hře možná zůstanou Zemanovci (ale spíše ne). Zeleni, pardon Tyrkysoví, budou-li existovat, k levici mají dál než k TOP 09... Pokud se nemá z levicového diskurzu stát akademický či intelektuálský salón, asi bude třeba mluvit a psát nejen o hezkých myšlenkách a dokonce nejen mluvit a psát. Ale nemusíme - musíme jenom zemřít.
    June 12, 2010 v 12.57
    Jsme všichni komunisté?
    Trochu se podivuji nad nadšením diskutujících z Michalova článku - něco jiného je říci v obecné rovině, že levice má mít alternativní vizi, a něco jiného je říci konkrétně, že tou vizí musí být komunismus. To jsme všichni komunisté? Pod alternativností si představuji něco úplně jiného, než že určitou intelektuální avantgardou bude celému lidstvu nastoleno, jak to musí být, co je tím pravým universalismem.

    Lukáši Krausi - komunitarismus není v Michalově článku chválen, nýbrž distancován jako vize nové pravice, a proti němu staví Michal universalismus Žižkův či Hardta a Negriho.

    Michalem a marxisty opakovaně kritizovaný sociální stát je tím, co desítkám miliónů lidí zajistilo důstojný a kulturní život a navíc mír po dlouhá desetiletí. Jak jsem se pokoušel ukázat ve sloupku http://www.denikreferendum.cz/clanek/3634-krize-socialniho-statu-a-krize-smyslu cílem sociálnho státu dle mého s dovolením také levicového myšlení není tolik samotný blahobyt jako uvolňování tvůrčího a kulturního potenciálu a že současná krize sociálního státu je též (způsobena) krizí smyslu, který býval s levicí (z velké části nekomunistickou) spojován. Jsem přesvědčen, že kulturní a společenský pohyb 60. let byl právě takovým uvolněním potenciálu.

    Tím nechci říci, že sociální stát evropského typu tu musí být navěky a má být universálně šířen, jen bych se tak rychle nestavěl nad něj. Na rozdíl od komunistických vizí něco konkrétního lidem přinesl bez násilí.

    Před jakými možnostmi a volbami stojí levice nyní, o tom samozřejmě veďme debatu, ať už v politických stranách nebo mimo ně, ale moc bych se přimlouval za pochopení pro RŮZNOST postojů a zkušeností.
    A ještě k ČSSD, nejčastěji zmiňované a nejčastěji otloukané: ani za padesát, ani za sto let nebude uspokojovat představy většiny zde píšících intelektuálů, protože je to "velká" strana pro velké masy voličů. Její současný stav je dán stavem společnosti, což by nemělo sloužit jako výmluva, ale snad jako východisko k reflexi a ke kompromisní cestě vpřed.
    June 12, 2010 v 21.55
    Pro pana Vodičku
    Kdeže jsou levičáci ? Nevím sice, zda jsou ideální, ale vidím je zejména mezi mladými lidmi. V Socialistické solidaritě, v Humanistickém hnutí, mezi antifašisty, odpůrci základny, mladými sociálními demokraty, anarchisty, zelenými atd. Jsou i mezi autory na tomto webu a znám i levičáky v ČSSD, SPO, KSČM či KDU-ČSL. A ti sociálně cítící občané bez politické příslušnosti se přece projevují u voleb. Bez nich by levice neměla svých trvalých zhruba 50%.
    Ale máte pravdu. Co jsem napsal v předchozím příspěvku jsou možná hezké řeči, spíše však jen banality. Sám se tomu divím, že jsem to mohl napsat – to myslím vážně. Jenže podle mne je to opravdu tak. Levice bude buď jednotná ve své rozmanitosti, nebo žádná. Není tu subjektu, který by na ní měl monopol.
    Další banalita – já vím …
    Mějte se hezky
    June 13, 2010 v 0.25
    Znovu se ukazuje, jak je jednodimensionální škála politických směrů nevýstižná, jak selhává konvenční přiřazení směrů levici a pravici. V Británii program Labor Party spíše mírní dopady neoliberální politiky a ekonomiky, a jeví se jako pravicovější, než program znovuzrozených konzervativců.

    Konzervativci jistě nejsou levicovou stranou. Přitom je jejich program budou-li ho uskutečňovat, sociální. A byla by to radikální změna v celoevropském měřítku. Při trošku komplikovanějším rozvržení směrů podle dvou os, se laboristé jeví jako strana relativně liberálnější kulturně (evropštější, méně nacionalistická, otevřenější menšinám ap.), ale ekonomicky až dost příznivá tomu, čemu se u nás říká "trh bez přívlastků." Přitom se snaží potíže financování sociálního státu neřešit, pokud možno, JEN na úkor potřebné většiny.

    Cameronovi noví konzervativci (noví jako idea, otázka nakolik jako reálný a realizovatelný program) se hlásí k mírně modifikovanému distributivismu spojenému se jmény Gilberta Keitha Chestertona a Hilaira Belloca, k programu, který původně na křesťanské straně reagoval na program socialistický. Proti socialistickému zestátňování klade distribuci vlastnictví mezi obyvatelstvo a na zaměstnanecké spoluvlastnictví. Čelí kapitalismu jinak, než obvyklý socialistický program. Zatím to však nikdo nezkusil. A toto spojují s důrazem na rodinné a duchovní hodnoty a určitou uzavřeností Británie a skepsí vůči Evropské unii.

    Poučení pro nás by bylo velmi nesnadné. U nás politici ani autoři píšící o sociálně etických tématech prakticky neznají komunitarismus a distriniutivismus. Snad nejblíž tomu je (ne zcela reflektovaně) křesťansko-sociální menšina v KDU ČSL. Ale rozhodně je to podnět pro sociální demokracii, mimo jiné pro její intenzivnější spolupráci se třemi jejími názorovými platformami. Rozhodně by se mohla zamyslet, nakolik chce jen zmírňovat pravicově autoritativní charakter současné české politiky nebo chce hledat skutečné programové alternativy. Kéž by se zamyslela společně s týmy reprezentujícími podpůrné názorové skupiny. Masarykova, bohužel už ne dělnická akademie by mohla být koordinátorem a prostředníkem kontaktu nového vedení s s těmito názorovými alternativami. Mohly by odtud vzejít podněty pro nový, bohdá úspěšnější program.
    SH
    May 17, 2011 v 13.54
    Pokus o shrnutí.
    Podle názvu textu jsem předpokládal, že se bude hovořit skutečně o růstu, o jeho kvalitativním a nejen kvantitativném rozměru a třeba hodnotových prioritách nezbytného růstu. Nějak mi uniká, proč autor tento problém spojil s kritikou celého kapitalismu a až vůbec nevím, proč v té souvislosti se zaměřil pouze na soukromé vlastnictví.
    O soukromém vlastnictví totiž před půl rokem v DR napsal celkem zásadní stať. Postavil ho totiž velice jasně do souvislosti se samotnou demokracií, když řekl, že neoliberálové ho staví nad demokracii, doslova napsal, že podle ideologie neoliberálů, cituji: „Vlastnictví je víc než demokracie, a pokud by demokratickým rozhodnutím mělo dojít k zásahu do vlastnictví, je zapotřebí demokracii omezit“, konec citace. Svůj text tehdy vyvrcholil otázkou, opět cituji: „Když dnes slyšíme mluvit o soukromém vlastnictví jako o tom, co je víc než demokracie, proč to neobrátit? Demokracie je víc než soukromé vlastnictví“. Konec citace. K této zásadní hypotéze o vztahu demokracie a soukromého vlastnictví autor ve svém současném textu nic přínosného nesdělil, což mne mrzí. Osobně bych totiž v kritice soukromého vlastnictví pokračoval neřešitelným rozporem mezi soukromým vlastnictvím a svobodou, druhou to ikonou liberalismu. Pan Hauser se tohoto problém sice také dotkl v již zmíněném textu, jenže tam to nedotáhl do konce. Jen poznamenal, že svoboda v prostředí soukromého vlastnictví je i svobodou nevlastnit nic, což je tak trochu Cimrmanovský argument.
    Takže souhlasím s tím, že kritika kapitalismu bez kritiky dominance, ba až absolutizace soukromého vlastnictví, prosazovaná Friedmanovými hochy privatizacemi již v sedmdesátých letech minulého století, je neúplná. Já si dokonce troufám říct, že je záměrnou ideologickou manipulací tvůrců nadvlády superbohatých, v současnosti tedy konkrétně finanční oligarchie a jejích PR.
    Souhlasím s tím, že jsou celé sféry objektů, které ve svobodné, demokratické společnosti nesmí být soukromé, jinak ta společnost není svobodnou ani demokratickou a především jednotliví lidé v ní nejsou svobodní.
    Souhlasím s tím, že neexistují pádné důkazy o tom, že soukromník je lepším hospodářem, než jiný vlastník, zvláště ve velkých korporacích, kde je správa v rukou manažerů.
    Nakonec souhlasím i s pregnantně nevyřčeným, že kritika růstu Růstu je ve svém základu konzervativní kritikou a nikoli socialistickou kritikou kapitalismu.
    + Další komentáře