Rudá pravice — šedá levice
Michael HauserKonzervativní pravice se stává revolučnější než etatistická levice. Autor se domnívá, že východiskem je komunismus ve smyslu obecně sdílených statků.
Jedno graffiti z šedesátých let hlásalo, že imaginace je levice, fakta jsou fašismus. Dnes to vypadá přesně naopak: imaginace je fašismus, fakta jsou levice. Parlamentní levice snad s výjimkou Latinské Ameriky se omezuje na fakta: na měřítka ekonomické produktivity a životní úrovně v dobách sociálního státu ve srovnání s tím, jak to dopadlo v neoliberalismu.
Pravice, zvlášť ta konzervativní, rozvíjí vize o budoucí společnosti. Jsou to vize hlásající radikální změnu společnosti, revoluci a čas od času i proměnu soukromého vlastnictví produkčních prostředků. Vedle toho se levice se svým upoceným ideálem sociálního státu jeví jako kontrarevoluční síla.
Příkladem je britský konzervativní premiér Cameron, který svou politickou vizi odvíjí z myšlenek svého „dvorního filosofa“ Phillipa Blonda, autora knihy „Rudý konzervativec“. V tomto manifestu „rudého konzervativismu“ se mluví o nutnosti obnovit společnost rozloženou liberalismem a etatistickým socialismem a vypočítávají se tu potřebné kroky. Tak například se mají vytvořit malé banky zakořeněné v daném místě, které nahradí současné bankovní giganty. Soukromé vlastnictví produkčních prostředků a moc s ním spojená se decentralizuje tak, aby i chudí získali podíl na kapitálu. Dnešní firmy soupeřící o zisk zaniknou a místo nich se objeví „sociální podniky“, jejichž zaměstnanci budou zároveň jejich spoluvlastníky. Dojde i na obnovu řemeslnických cechů bdících na dodržování etických zásad podnikání.
Pilířem ekonomiky se stanou lokální participativní firmy. Místní producenti potravin a drobní obchodníci vytvoří soběstačná spotřební družstva, která zajistí dodávky svého lokálně vyráběného zboží i do odlehlých koutů země. Stát, svou centralistickou politikou poškozující přirozenou tkáň společnosti, se stane bezmála přežitkem a jeho působení se zásadně omezí. Tak se postupně obnoví ctnosti staré dobré společnosti jako vzájemnost, odpovědnost, vztah k místu.
Stát odumře, aby společnost mohla žít. Rudý konzervativismus se představuje jako třetí cesta mezi dvěma zly, kapitalismem soustřeďujícím vlastnictví a etatistickým socialismem uchopujícím moc. (Více o knize viz Literárky)
Jaké je z toho poučení pro levici? Zaprvé to, že její nepřesvědčivost a slabost plyne hlavně z toho, že nedokáže být tak radikální jako pravice. Proč by i parlamentní levice nemohla hlásat novou vizi, která půjde mnohem dál než je zavedený pořádek? Proč opět nemluvit o změně společnosti, revoluci, soukromém vlastnictví, když o tom začíná mluvit pravice, aspoň ta západní? Levice stále otřesená katastrofou minulých projektů se ještě nevzchopila, aby nastolila svá témata.
Po pravdě řečeno, je v ní obava, že kdyby šla příliš daleko, skončí to jako posledně. Postoj dnešní levice se dá shrnout takto: ano, jsme pro sociální spravedlnost, solidaritu, ale opatrně s tím, abychom se neprobudili v totalitě. Je to reakce toho, kdo si spálil ruku o kamna a instinktivně ji odtahuje, jak se k nim přiblíží. Levice je schizofrenní: něco chce, a raději to zároveň nechce. A tak se tradičních levicových témat ležících na ulici chápe pravice, a neváhá se označit za rudou. Pokud se levice někdy radikalizuje, bude to až po pravici, tedy v obráceném pořadí než v historii.
Druhé poučení je, že levice si nevystačí se svou mantrou: přímá demokracie, participace, lokální ekonomika. Čím se pak liší od rudého konzervativismu? Snad je zapotřebí znovu pochopit projekt komunismu. Žižek píše, že před námi jsou v zásadě jenom dvě cesty, buď socialismus (à la rudý konzervativismus), nebo komunismus. Ten se vyznačuje tím, že to není cesta zpět k lokálním ekonomikám nebo pouhá participace zaměstnanců, nýbrž tím, že nastoluje myšlenku univerzální emancipace, která se vynořuje ze samotného kapitalismu.
Dnes je spojena s tím, co se nazývá jako „commons“, obecně sdílené statky. Hardt a Negri mluví o „commons“ kultury, zvlášť o prostředcích komunikace a vzdělání, ale také o sdílené infrastruktuře jako je veřejná doprava nebo elektrické sítě; dále o „commons“ vnější přírody, ohrožené znečištěním a vykořisťováním, a o „commons“ vnitřní přírody (o biogenetickém dědictví lidstva), vydaných všanc novým biotechnologiím v soukromých rukou. Jestliže probíhá soukromé přivlastňování všech těchto „commons“, potom nastal čas vystoupit s tématem společného zájmu celého lidstva a vytvořit globální politickou organizaci, která jej bude prosazovat.
Krize levice, levice všude na světě snad s několika výjimkami, potrvá tak dlouho, dokud se levice nedostane na výši doby a ideu komunismu nepřijme za svou.
Hezký den z Norska do vlasti
Krize levice neskončí tím, že všichni levičáci vstoupí do ČSSD. Podmínkou pro konec krize levice bude to, že se levičáci začnou navzájem respektovat a tolerovat. Hledat společného jmenovatele a pak i spolupracovat. Sociální demokraté, trockisté, anarchisté, komunisté, sociálně cítící občané bez politické vyhraněnosti …
Pokud tomu ovšem pravice nezabrání. Třeba tím, že rozdělí levici na demokratickou, nedemokratickou, extremistickou, ústavní, protiústavní atd., atd.
A ti hloupí levičáci na to opět skočí…
Lukáši Krausi - komunitarismus není v Michalově článku chválen, nýbrž distancován jako vize nové pravice, a proti němu staví Michal universalismus Žižkův či Hardta a Negriho.
Michalem a marxisty opakovaně kritizovaný sociální stát je tím, co desítkám miliónů lidí zajistilo důstojný a kulturní život a navíc mír po dlouhá desetiletí. Jak jsem se pokoušel ukázat ve sloupku http://www.denikreferendum.cz/clanek/3634-krize-socialniho-statu-a-krize-smyslu cílem sociálnho státu dle mého s dovolením také levicového myšlení není tolik samotný blahobyt jako uvolňování tvůrčího a kulturního potenciálu a že současná krize sociálního státu je též (způsobena) krizí smyslu, který býval s levicí (z velké části nekomunistickou) spojován. Jsem přesvědčen, že kulturní a společenský pohyb 60. let byl právě takovým uvolněním potenciálu.
Tím nechci říci, že sociální stát evropského typu tu musí být navěky a má být universálně šířen, jen bych se tak rychle nestavěl nad něj. Na rozdíl od komunistických vizí něco konkrétního lidem přinesl bez násilí.
Před jakými možnostmi a volbami stojí levice nyní, o tom samozřejmě veďme debatu, ať už v politických stranách nebo mimo ně, ale moc bych se přimlouval za pochopení pro RŮZNOST postojů a zkušeností.
A ještě k ČSSD, nejčastěji zmiňované a nejčastěji otloukané: ani za padesát, ani za sto let nebude uspokojovat představy většiny zde píšících intelektuálů, protože je to "velká" strana pro velké masy voličů. Její současný stav je dán stavem společnosti, což by nemělo sloužit jako výmluva, ale snad jako východisko k reflexi a ke kompromisní cestě vpřed.
Ale máte pravdu. Co jsem napsal v předchozím příspěvku jsou možná hezké řeči, spíše však jen banality. Sám se tomu divím, že jsem to mohl napsat – to myslím vážně. Jenže podle mne je to opravdu tak. Levice bude buď jednotná ve své rozmanitosti, nebo žádná. Není tu subjektu, který by na ní měl monopol.
Další banalita – já vím …
Mějte se hezky
Konzervativci jistě nejsou levicovou stranou. Přitom je jejich program budou-li ho uskutečňovat, sociální. A byla by to radikální změna v celoevropském měřítku. Při trošku komplikovanějším rozvržení směrů podle dvou os, se laboristé jeví jako strana relativně liberálnější kulturně (evropštější, méně nacionalistická, otevřenější menšinám ap.), ale ekonomicky až dost příznivá tomu, čemu se u nás říká "trh bez přívlastků." Přitom se snaží potíže financování sociálního státu neřešit, pokud možno, JEN na úkor potřebné většiny.
Cameronovi noví konzervativci (noví jako idea, otázka nakolik jako reálný a realizovatelný program) se hlásí k mírně modifikovanému distributivismu spojenému se jmény Gilberta Keitha Chestertona a Hilaira Belloca, k programu, který původně na křesťanské straně reagoval na program socialistický. Proti socialistickému zestátňování klade distribuci vlastnictví mezi obyvatelstvo a na zaměstnanecké spoluvlastnictví. Čelí kapitalismu jinak, než obvyklý socialistický program. Zatím to však nikdo nezkusil. A toto spojují s důrazem na rodinné a duchovní hodnoty a určitou uzavřeností Británie a skepsí vůči Evropské unii.
Poučení pro nás by bylo velmi nesnadné. U nás politici ani autoři píšící o sociálně etických tématech prakticky neznají komunitarismus a distriniutivismus. Snad nejblíž tomu je (ne zcela reflektovaně) křesťansko-sociální menšina v KDU ČSL. Ale rozhodně je to podnět pro sociální demokracii, mimo jiné pro její intenzivnější spolupráci se třemi jejími názorovými platformami. Rozhodně by se mohla zamyslet, nakolik chce jen zmírňovat pravicově autoritativní charakter současné české politiky nebo chce hledat skutečné programové alternativy. Kéž by se zamyslela společně s týmy reprezentujícími podpůrné názorové skupiny. Masarykova, bohužel už ne dělnická akademie by mohla být koordinátorem a prostředníkem kontaktu nového vedení s s těmito názorovými alternativami. Mohly by odtud vzejít podněty pro nový, bohdá úspěšnější program.
O soukromém vlastnictví totiž před půl rokem v DR napsal celkem zásadní stať. Postavil ho totiž velice jasně do souvislosti se samotnou demokracií, když řekl, že neoliberálové ho staví nad demokracii, doslova napsal, že podle ideologie neoliberálů, cituji: „Vlastnictví je víc než demokracie, a pokud by demokratickým rozhodnutím mělo dojít k zásahu do vlastnictví, je zapotřebí demokracii omezit“, konec citace. Svůj text tehdy vyvrcholil otázkou, opět cituji: „Když dnes slyšíme mluvit o soukromém vlastnictví jako o tom, co je víc než demokracie, proč to neobrátit? Demokracie je víc než soukromé vlastnictví“. Konec citace. K této zásadní hypotéze o vztahu demokracie a soukromého vlastnictví autor ve svém současném textu nic přínosného nesdělil, což mne mrzí. Osobně bych totiž v kritice soukromého vlastnictví pokračoval neřešitelným rozporem mezi soukromým vlastnictvím a svobodou, druhou to ikonou liberalismu. Pan Hauser se tohoto problém sice také dotkl v již zmíněném textu, jenže tam to nedotáhl do konce. Jen poznamenal, že svoboda v prostředí soukromého vlastnictví je i svobodou nevlastnit nic, což je tak trochu Cimrmanovský argument.
Takže souhlasím s tím, že kritika kapitalismu bez kritiky dominance, ba až absolutizace soukromého vlastnictví, prosazovaná Friedmanovými hochy privatizacemi již v sedmdesátých letech minulého století, je neúplná. Já si dokonce troufám říct, že je záměrnou ideologickou manipulací tvůrců nadvlády superbohatých, v současnosti tedy konkrétně finanční oligarchie a jejích PR.
Souhlasím s tím, že jsou celé sféry objektů, které ve svobodné, demokratické společnosti nesmí být soukromé, jinak ta společnost není svobodnou ani demokratickou a především jednotliví lidé v ní nejsou svobodní.
Souhlasím s tím, že neexistují pádné důkazy o tom, že soukromník je lepším hospodářem, než jiný vlastník, zvláště ve velkých korporacích, kde je správa v rukou manažerů.
Nakonec souhlasím i s pregnantně nevyřčeným, že kritika růstu Růstu je ve svém základu konzervativní kritikou a nikoli socialistickou kritikou kapitalismu.