Zemřel Milorad Pavić

Jakub Vaníček

Dílo známého srbského autora a literárního historika se definitivně uzavřelo. Přestože u nás Pavićovy texty příliš neznáme, rozhodně bychom je neměli ignorovat.

Přední srbský literát Milorad Pavić patří k autorům, kterým jde předně o to posunout hranice literatury. Svými tvůrčími výpady, v nichž například rozvíjel románový příběh v podobě křížovky nebo koncipoval děj jako přesýpací hodiny, se zařadil mezi uznávané autory postmoderní poetiky. Pavić nebyl jen prozaikem — s vědeckou akribií se pohyboval například v barokní, klasicistní či preromantické literatuře. Působil na univerzitě v Novém Sadu a jako literární historik sepsal dějiny novější srbské literatury. Zkušenost se staršími texty dokázal převést do svých děl, co víc, získal si tak řadu čtenářů. A to i přesto, že právě postmoderní texty, jež vyrůstají z podloží starších literatur, patří mezi ty čtenářsky nejnáročnější.Pavičovo dílo čítá deset románů, šest povídkových knih a dvě básnické sbírky. Čtenáři si jeho text mohou přečíst v 37 jazycích. U nás o Pavićovo dílo pečuje nakladatelství Mladá fronta. Zde vyšel poslední Pavićův román Papírové divadlo; k vydání se chystá román Vnitřní strana větru a spisovatelovo nejznámější dílo — Chazarský slovník.Papírové divadlo je koncipováno jako antologie světové povídky. Obsahuje 38 textů, jejichž autoři sice mají v knize medailonky, přesto o jejich existenci můžeme úspěšně pochybovat. Stojí za nimi totiž — jak jinak — vrchní autor Milorad Pavić. Proč se rozhodl k takovémuto modelu díla? Řekl bych, že jím vymyšlení autoři vlastně pokouší čtenáře, na kolik potřebuje oporu v postavě toho, kdo text píše. Pavićova anotace knihy Papírové divadlo stran takovýchto čtenářů (či spíše čtenářek?) praví: „Co má v rukou čtenářka? Ji nezajímá, co to je, ale od koho to je. Viděla, že vyšla nová kniha jejího oblíbeného spisovatele, a koupila si ji. Bylo jí jedno, je-li to román nebo jiný žánr, a hned se pustila do čtení. Pokud jde o čtenářky, které dotyčného spisovatele v oblibě nemají, ty teď drží v ruce něco jiného. Podle mě ani to není špatná volba…“Jak Papírové divadlo, tak i Chazarský slovník jsou velkou zkouškou čtenářovy interpretační dovednosti. Stačí si prolistovat recenze, které u nás k Papírovému divadlu vyšly, aby bylo zřejmé, že i komentátoři-profesionálové zůstávají před Pavićovým textem poněkud rozpačitě stát.Pavić se narodil v roce 1929, první román mu vyšel roku 1952. Zemřel 30. listopadu 2009.