Evropské hlavní město kultury: Plzeň versus Ostrava

Titul Evropské hlavní město kultury je udělováno každý rok dvěma městům v EU. Za pět let jedním z nich bude Plzeň, nebo Ostrava. Obyvatelé obou pociťují kandidaturu města už teď. Desítky kulturních akcí i stavební úpravy už probíhají, s občany se diskutuje víc než dosud.

Vonavkova

Anna Voňavková

12.06.2010 19:57

Ev

Už sama šance stát se evropským městem kultury příznivě působí na Ostravu i Plzeň už dnes. Loga Ostrava2015, Plzeň2015

V roce 2015 budou hlavními evropskými městy kultury jedno vítězné město z Belgie a jedno z České republiky. Výběr města probíhá ve dvou kolech. V Belgii je jediným kandidátem město Mons. V České republice v prosinci 2009 vybírala třináctičlenná komise složená z porotců jmenovaných evropskými institucemi a ministrem kultury města, která postoupí do druhého kola.

Ze tří přihlášených měst nepostoupil Hradec Králové. Podle výběrové komise proces příprav na soutěž začal v Hradci pozdě a pravděpodobně zde chybělo skutečné zapojení občanů do veřejné diskuze, což je hlavní podmínkou účasti. V druhém kole výběru města kultury se tak v září 2010 mezi sebou utkají Ostrava a Plzeň.

Každý rok je titul udělen dvěma městům dvou členských států Evropské unie, nápad vznikl před pětadvaceti lety a na Českou republiku přijde řada právě v roce 2015. Jeho držitel má pak možnost díky němu zvýšit všeobecnou angažovanost lidí a jejich zájem o kulturu a zapojit je do kulturního dění ve městě.

Město připraví rozsáhlý projekt, který musí být originální, neotřelý a poutavý a bude mít dlouhodobý efekt. Na jeho realizaci se podílejí umělci, veřejnost i zástupci orgánů města. To získá díky titulu reklamu v Evropě, může se stát turisticky atraktivnějším a obecně známějším, především ale dostane na projekt peníze z fondů unie, které by měly být využity tak, aby přispěly k dlouhodobému rozvoji města.

Autoři webových stránek plzeňské kandidatury vysvětlují zájem města o titul tím, že by byl vyvrcholením jeho kulturního potenciálu: „Plzeň se otevírá světu, tradiční kultura je obohacována nejen vlivy mladých uměleckých počinů, ale i kulturou cizinců, které do Plzně přivedla práce a rozhodli se tady zůstat.

Fenomén otevřenosti a prolínání kultur je tématem programu, který Plzeň připravuje pro rok 2015.“ Město ale i tak připravuje kulturní program až do roku 2019, na kulturu dává devět procent svého rozpočtu. Plzeň je navíc poměrně konzervativní město, a tak tým realizátorů také doufá, že se podaří přinést do města více kulturní alternativy.

Proti tomu v Ostravě je kandidatura spíše motivací pro kulturní rozvoj města, který má mít ale další významný efekt: „Druhý význam rozvoje kulturních aktivit spočívá v tom, že bývají doprovodným rysem přechodu k post-industriální ekonomice služeb. Nárůst kvalifikovanosti pracovní síly v těchto sektorech jde ruku v ruce právě s vyšším očekáváním ohledně možností aktivního kulturního vyžití,“ vysvětluje ostravský sociolog Jan Keller.

Hlavním bodem ostravského projektu je proměna výstaviště Černá louka. Tady by měla nově vyrůst vzorová městská čtvrť s novou koncertní síní, městskou galerií, hudebním pavilonem, kulturním inkubátorem nebo novými prostory pro bydlení. Navíc by u ostravského Divadla loutek měla vyrůst přístavba alternativní scény. Divadelní prostor bude sloužit například pro komorní představení, ale také pro interaktivní divadlo, kdy do dění na jevišti budou vtaženi i diváci.

Většinu nákladů i zde pokryjí evropské dotace. „Přístavba Divadla loutek byla podle mě naprosto logické vyústění toho, co v Ostravě děláme. Chtěli jsme nabídnout těm, kteří k nám chodí, ještě něco navíc. Zapojit je do toho, jak se představení tvoří, jak vzniká, a ve stávajícím divadelním prostoru to z provozních důvodů dost dobře nejde,“ vysvětlila ředitelka divadla Jarmila Hájková.

Primátor Petr Kajnar věří tomu, že nová přístavba by mohla Ostravě v soutěži o titul pomoci. „Myslím, že by to mohlo pomoci, když komise uvidí, že jsme na nic nečekali a začali s výstavbou,“ uvedl Kajnar.

Ve středu zahájila Plzeň „kandidátské léto“. Na každý měsíc až do konání druhého kola výběrového řízení má město připravené jiné téma. V červnu to jsou „Vztahy & City“. Program složený z hudebních produkcí, autorského čtení, dílen, divadelních představení a výstav připravili studenti Masarykova gymnázia a žáci 15. základní školy v Plzni.

V červenci se město představí jako spojovací článek plzeňských menšin, v srpnu se bude věnovat mezigeneračnímu dialogu a v září dialogu mezi obory pod hlavičkou „Umění & Technologie“. V narážce na místní světoznámé pivo používá Plzeň při kandidatuře heslo „Otevři si Plzeň“. Pivovary jsou ostatně jedním z hlavních sponzorů kampaně.

Plzeňská kandidatura hlavně staví na zapojení obyvatel města a jeho nejbližšího okolí. „Spolupráce a spoluúčast obyvatel města je to, co na plzeňské kandidatuře bylo mezinárodní hodnotící porotou ceněné a vyzdvihované již v prvním kole soutěže,“ říká umělecký manažer projektu Roman Černík.

Ostrava se pyšní podporou exprezidenta Václava Havla. „Někdejší nevýhody ale přinášejí i nové naděje na revitalizaci míst, která dosud odolala sociálnímu inženýrství, kolektivizaci i tlaku globalizace,“ vysvětlil exprezident svoji podporu kandidatury s tím, že je potřeba změnit chápání města jako synonyma těžkého průmyslu a černého uhlí.

Plzeň podporuje třeba zpravodaj České televize ve Spojených státech Michal Kubal: „Královské město na spojnici Čech se západní Evropou se světu otevíralo vždycky víc než zbytek země. Je to živá učebnice středoevropských dějin – husitské války tu nechaly velblouda ve znaku, třicetiletá válka vzpomínky na své první obléhání, průmyslová revoluce Škodovku. Tady skončilo protinacistické tažení nejlepšího amerického generála a komunisti tu zažili strach z prvních protestů.“

Obě města přišla s nejmodernějšími způsoby podpory své kandidatury. Plzeňští fanoušci si mohou stáhnout mobilní vyzvánění, píseň Nebe nad Plzní, kterou podpořil město Dan Bárta. Ostravští šíří nový klip českotěšínského i pražského herce vystupujícího pod přezdívkou Ruda z Ostravy, parodii na americkou ódu na New York.

Ostrava spíše těží ze své dvousetleté historie, spojuje kulturní potenciál města s poetikou jeho industriálního rázu, tradice i jeho odrazu na myšlení lidí. Vizuálu její kampaně tak dominují šedá s černou i obličej pokrytý uhelným prachem. Pyšní se podporou desítek místních osobností, to ale Plzeň také. Ta se snaží ukázat svou moderní tvář. Prezentuje se jako mladé, barevné a multikulturní město, což dává najevo i pestrostí grafického provedení kampaně.

Už jen to, že se obě města zapojila do příprav projektu a zahájila kampaň, je pozitivním impulsem pro kulturní život obou. Oba realizační týmy propagují své město také na sociální síti Facebook. Tady mají převahu fanoušci Ostravy. Které z obou měst se ale stane Evropským hlavním městem kultury, se dozvíme až v září.

Více informací:
Ministerstvo kultury ČR Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1622/2006/ES ze dne 24. října 2006 o zavedení akce Společenství na podporu projektu „Evropské hlavní město kultury“ pro roky 2007 až 2019
Plzeň 2015 www.plzen2015.net
Ostrava 2015 www.ostrava2015.cz


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.