Problémy japonské Hondy se stávkami v Číně se stupňují

ČTK, Petr Jedlička

Zaměstnanci montoven, jež v Číně provozují nadnárodní společnosti z bohatých zemí, se stále častěji uchylují k rozmanitým formám sociálního protestu. V současné době se musí s novým trendem vyrovnávat například známá japonská automobilka.

Čínské dodavatele japonské automobilky Honda Motor zasáhla ve středu již třetí stávka za poslední měsíc. To podle agentury Reuters vyvolává obavy ze šířících se zaměstnaneckých nepokojů v Číně, která je centrem světové výroby.

Honda uvedla, že stávku zahájili zaměstnanci závodu, který dodává automobilové zámky pro její čtyři továrny pro montáž automobilů v Číně. Na ukončení stávky se naopak s vedením dohodli zaměstnanci závodu na výfukové systémy. Ti přerušili práci v pondělí, což dnes Hondu přinutilo pozastavit výrobu aut ve dvou čínských továrnách.

Závod na výfukové systémy, jenž zaměstnává zhruba pět set lidí, je společným podnikem jedné tchajwanské firmy a společnosti Yutaka Giken. Tu ze sedmdesáti procent vlastní Honda. Výroba závodu na výfukové systémy by měla být obnovena ještě dnes. Podmínky dohody o ukončení stávky zatím nebyly zveřejněny.

Dvě továrny Hondy na výrobu automobilů však zůstanou kvůli nedostatku součástek z tohoto závodu uzavřeny ještě ve čtvrtek. Stávka v závodu na výrobu zámků by podle Hondy na montáž automobilů zatím neměla mít dopad díky dostatečným zásobám.

Minulý týden se Honda dohodla na ukončení stávky v čínském závodu na převodovky, kvůli které byla nucena přerušit výrobu automobilů ve všech čtyřech montážních továrnách v Číně. Pracovníci závodu si díky protestu zajistili výrazné zvýšení mezd.

Honda plánuje navzdory problémům se stávkami zvýšit do roku 2012 svou výrobní kapacitu v Číně na 830 tisíc vozů ze současných 650 tisíc vozů ročně, aby uspokojila rychle rostoucí poptávku na tamním trhu.