Dopravci dostanou sto milionů, propuštění železničáři nic

ČTK

Zatímco 71 milionů korun na dorovnání sociálního programu pro propuštěné železničáře se ve státní kase nenašlo, soukromí dopravci sto milionů jako kompenzaci za povinné slevy na jízdném dostanou.

Vláda v pondělí schválila uvolnění sta milionů korun pro dopravní firmy, které mají kompenzovat slevy poskytované povinně vybraným skupinám cestujících z nařízení státu. Na tiskové konferenci to uvedl ministr dopravy Gustav Slamečka. Minulý týden přitom vládu žádal o dvojnásobek.

Před týdnem se ale s návrhem neztotožnilo ministerstvo financí. Pokud uvolněné peníze nebudou stačit, bude muset podle Slamečky ministerstvo dopravy vládu žádat o peníze znovu. Kompenzace slev je úplnou novinkou a nejsou tak jasné všechny letošní požadavky dopravců. „Od začátku roku je shromažďujeme,“ uvedl Slamečka.

Placení kompenzací dopravcům ukládá evropské nařízení, které platí od loňského prosince. Podle ministerstva dopravy se výše takových kompenzací těžko odhaduje. Začátkem příštího roku se má proto celý systém vyhodnotit a je možné, že se slevy omezí, aby kompenzace příliš nezatěžovaly státní rozpočet.

Státní kompenzace se týká pouze komerčních dopravců, u dopravců v takzvaném závazku veřejné služby je dorovnání slev započteno v dotaci z veřejných rozpočtů. Na slevy mají nárok například žáci, invalidé nebo ústavní činitelé.

Pro železničáře nic

Ministerstvo dopravy se ale zároveň potýká i s nedostatkem peněz pro propuštěné železničáře. Na dráze se propouští ve větší míře, než se čekalo, kvůli čemuž chybí v doprovodném sociálním programu na letošek 121 milionů korun. Dorovnání manka v pondělí vláda odmítla, sdělil na tiskové konferenci ministr Gustav Slamečka. S tím se nechtějí smířit odboráři.

Ministerstvo našlo padesát milionů ve svém rozpočtu, po vládě proto dnes žádalo mimořádnou dotaci jednasedmdesát milionů korun. „Na druhou část bohužel neznám odpověď,“ reagoval Slamečka na dotaz, kde chybějící peníze vezme.

Se současným stavem se nechtějí smířit odboráři, v nejbližších dnech si chtějí domluvit s ministrem schůzku. „V žádném případě to nemůžeme přejít mlčky,“ řekl ČTK předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Podle něho je odchodné „nárokové“ a stát ho propuštěným železničářům vyplatit musí. V opačném případě prý hrozí soudní spory, čímž by se náklady státu vyšplhaly mnohem výše.

„Je to zásadní problém, pro nás to bude znamenat, že budeme velmi pečlivě zvažovat při propouštění, jestli zaměstnavatel má nebo nemá ty lidi propouštět a za jakých podmínek,“ doplnil prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas. Podle něj už nyní dostávají propuštění železničáři jen část nárokové částky s tím, že zbytek dostanou v příštích dvou letech.

Takzvaný doprovodný sociální program pro železnici se týká třech organizací, Správy železniční dopravní cesty, Českých drah a ČD Cargo. Před třemi lety vláda vložila do programu na léta 2008 až 2010 celkem 684 milionů korun, tehdy se přitom počítalo s propuštěním 3910 lidí. To znamená, že jeden odcházející zaměstnanec by si odnesl v průměru 175 tisíc korun.

Aktuální čísla ale vypadají jinak. Počet nuceně odchozích v uvedeném období je 4150, zvýšila se i částka na jednoho zaměstnance. Peníze se jednotlivcům vyplácejí ve dvou částech až do roku 2012. Například Českým drahám došly peníze v programu k 1. dubnu.

Program se týká vybraných osob, jejichž odchod souvisí s transformací drah. Podmínkou pro vyplacení peněz je také například určitý počet odpracovaných let na železnici. Politici schválení programu zdůvodňovali úzkou specializací železničářů, která jim ztěžuje další pracovní uplatnění.