Dopis světových médií mohlo otisknout Právo. Nabídku ale nevyužilo

Deník Referendum zjistil, proč včerejší úvodník světových médií, v němž se společně obrátila na politiky v Kodani, žádný z českých tištěných deníků neotiskl.

(red)

09.12.2009 18:12

Cop-15-climate-change-con-001

Právo mohlo patřit do vybrané společnosti. Guaridanu ale na jeho pozvání neodpovědělo. Repro Guardian

Včerejší titulní strana Deníku Referendum po celý den patřila úvodníku šestapadesáti světových médií, kterým se světoví novináři v bezpříkladné společné akci obrátili na politiky shromážděné v Kodani.

Apelativní text, nazvaný Čtrnáct dní, které zpečetí soud dějin o této generaci, končil těmito slovy: „Politici v Kodani mají moc stanovit soud historie o této generaci: buď budeme za ty, kteří rozpoznali hrozbu a dokázali jí čelit, anebo za hlupáky, kteří viděli blížící se kalamitu, ale neudělali nic, aby ji odvrátili. Zapřísaháme je, aby se rozhodli správně.“

Článek připravený redakcí deníku The Guardian vyšel ve dvaceti jazycích na všech kontinentech s výjimkou Austrálie. Většina zúčastněných médií mu věnovala titulní stranu. Vyšel také v prestižních denících v sousedních zemích. V Německu jej otiskly Süddeutsche Zeitung, v Rakousku Der Standard, v Polsku Gazeta Wyborcza.

Deník Referendum od včerejšího rána zjišťoval, proč nevyšel v žádném tištěném médiu u nás. Prakticky okamžitě nám odpověděl šéfredaktor Hospodářských novin Petr Šimůnek: „Nepřidali jsme se z prozaického důvodu nikdo nás jakož i ostatní české deníky neoslovil. Mrzí mě to, ale tak to je.“ Na doplňující otázku, zda si je jistý tím, že se ani na další české deníky nikdo neobrátil, už neodpověděl. Takže nezbývá než doufat, že jiné své zprávy Hospodářské noviny ověřují lépe.

Odpověď jsme dostali ještě od šéfredaktorky Deníků Bohemia, která nás upozornila, že svou titulní stranu věnují vždy regionálnímu obsahu. Lidové noviny, Mladá fronta Dnes a Právo nám přes opakované urgence neodpověděly.

Potřebnou informaci jsme tedy získali přímo od zdroje. Felicity Wardová z týmu deníku The Guardian, který akci připravoval, nám dnes napsala: „Přizvali jsme české noviny k účasti. Několikrát jsme požádali Právo, ale bohužel nikdy nám neodpověděli.“

Je to sdělení, které přimělo šéfredaktora Deníku Referendum Jakuba Patočku k napsání otevřeného dopisu šéfredaktorovi Práva Zdeňku Porybnému. Šéfredaktor Deníku Referendum žádá po kolegovi z Práva vysvětlení, proč nabídku Guardianu jeho list ignoroval.

Další informace:
Otevřený dopis Jakuba Patočky


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.