V Tescu je vyhlášena stávková pohotovost. Odbory zároveň jednají o kolektivní smlouvě o zvýšení platů a zrušení miniúvazků. Zaměstnanci na webu anonymně popisují asociální kontroly, při nichž se denně musejí svlékat a prokazovat, že nic neukradli.
Nezávislé odbory Tesco budou pokračovat ve vyjednávání s vedením zaměstnavatele o nové kolektivní smlouvě. Prioritou je zvýšení platů zaměstnanců nejméně o čtyři procenta a jejich každoroční další úprava. Odboráři také odmítají zaměstnávání pracovníků na čtyřhodinový úvazek.
„Ve skutečnosti stejně pracují na plný úvazek, čímž jsou potom šizeni třeba na dovolených," řekl ČTK předseda rady odborů Ivan Předinský. Podle něj by neměl být úvazek nikdy kratší než šest a půl hodiny s výjimkou odůvodněných případů například žen na mateřské dovolené nebo rodičů s malými dětmi.
Pokud se se zaměstnavatelem nedohodnou, jsou odboráři připraveni pokračovat ve vyhlášené stávkové pohotovosti, případně přikročit k dalším formám nátlaku, včetně stávky. Bez kolektivní smlouvy by zaměstnanci přišli o výhody v ní zakotvené nad rámec zákoníku práce.
Hypermarkety obecně často zneužívají částečných pracovních úvazků a zaměstnávají brigádníky, kterým nemusejí platit zdravotní pojištění. To umožňuje zvyšovat tlak na pracovníky na plný úvazek. Nároky na dovolené nebo sdružování v odborech mohou být omezeny, nebo nejsou uplatňovány z obavy ze ztráty zaměstnání.
Některým zaměstnancům hypermarkety neproplácí desítky přesčasových hodin měsíčně. Pokladní musí předat kasu, nesmí ji ale zavřít, pokud nepřijde někdo, kdo ji převezme. Prakticky tak za ní stráví třeba o hodinu víc. Tyto hodiny nikdo neuhradí. V Tescu je to podle zaměstnanců zcela běžná praxe.
Odbory fungují v řetězcích spíše výjimečně. Zaměstnanci Tesca jsou zastupováni jednak Odborovým svazem pracovníků obchodu, jednak Nezávislými odbory Tesco. Ty jsou zaměstnanci často kritizovány pro pasivitu. Provozují ale diskuzní web, kde odpovídají na otázky zaměstnanců a snaží se řešit jejich potíže se zaměstnavatelem. Pracovníci Tesca z celé České republiky zde sdílejí své zážitky z provozu, které jsou mnohdy velmi podobné.
Zaměstnankyně Tesca v Uherském Hradišti se kolegům svěřuje s problémem tzv. „vytýkacích dopisů“. Ten dostane každý pokladní, u něhož se zjistí problémy se stavem částky na konci jeho pracovní doby.
„Za každé vyšší manko dostaneme „vytýkačku" a za třetí samozřejmě letíme. Většina lidí má ale už alespoň dva vytýkací dopisy z doby, kdy se obchod otevíral a nikdo přesně nevěděl, o co jde. Takže je to jasné, my snížíme stavy a ušetříme za odstupné.“
Zaměstnanci ovšem nemají podepsanou hmotnou ani finanční odpovědnost. „A ani nevím, jestli jsme povinni to podepsat dodatečně. A kdo spočítá tu pokladnu a kdy? Prý ji spočítáme před pracovní dobou a po pracovní době, takže zdarma. A kdo si nepočká, jeho chyba, stejně manko zaplatí,“ píše na webu její kolegyně z Prahy.
Zaměstnanci si také často stěžují na dvanáctihodinové směny třeba desetkrát do měsíce, nemožnost odejít na toaletu nebo ponižující kontroly při odchodu z práce. Ty byly zavedeny novým vedením v pobočce v pražských Letňanech. „Při odchodu z práce se svlékneme až do spodního prádla, aby se vidělo, zda nemáme nějaké kradené zboží či peníze,“ říká zaměstnankyně MK a dodává: „I když u nás asi dva roky fungují odbory, řekla bych, že jen papírově. Všeobecně tady vládne nálada strachu proti čemukoliv se ozvat, natož něco řešit.“
Více informací: