Přemluv vnučku

Pro Jirku s Marthou sepsaný návod, jak se v národě Boženy Němcové sluší hovořit před volbami s babičkou.

22. duben 2010 nevstoupí do českých dějin jako dvojitě výroční Den Země, ale jako den, kdy česká pravice definitivně začala ztrácet ničím reálným neodůvodněnou kulturně-politickou hegemonii mezi mladou generací.

Na českém internetu se objevil obludný klip natočený talentovanou herečkou Marthou Issovou a estrádním bavičem Jiřím Mádlem. Principem klipu je přesvědčit mladé lidi, aby se vypravili za svými prarodiči a přesvědčili je proti volbě levicových stran.

Mezigenerační dialog je skvělá idea, ale než započne, je třeba si o něm povědět pár základních věcí. První princip, který i mě osobně stihli naučit ještě v Pionýru – a věru těžko si vzpomenu, zda jsem se tam dověděl ještě něco jiného užitečného –, zní: když staří mluví, mladí šoupou nohama.

A tu máme Issovou s Mádlem, kteří s drzostí svazáků, jako by až parodujících sebe sama, vyprávějí podobným mladým hloupým, kteří snad v životě nečetli víc než Reflex s Respektem, co mají udělat se svými prarodiči. Hm. Takže si o těch prarodičích asi budeme muset něco povědět.

Martha Issová se narodila v roce 1981. Její maminka, jak zjistíme na googlu přes dva kliky, se narodila v roce 1947, takže její babička, pokud žije, což jí přejeme, může být tak ročník 1925. Té babičce bylo v roce 1938 třináct, a tak jistě chápala, čeho se týkají Halasovy verše o sladké Francii a hrdém Albionu.

Babička šťastně přežila válku, aby mohla porodit Marthinu maminku. Ale nevíme, na čí straně stála dvacetiletá až třiadvacetiletá hypotetická v té době těhotná babička Marthy Issové v kritických letech 1945-1948. Zato od Erazima Koháka, jejího o krapet mladšího vrstevníka, jehož rodina i on sám stáli v té době s odvahou a vynalézavostí proti komunistům na straně demokratů, známe geniální větu, která ono období vystihuje lépe než vše, co se na to téma tlachá v dnešních médiích.

V letech 1945-1948 byl český národ bolestně rozdělen na dvě poloviny, z nichž každá byla legitimní, píše v exilu v korespondenci poúnorového a posrpnového exulanta demokratický odpůrce komunistů Kohák. Milan Kundera, kterého se herečka Issová s bavičem Mádlem dnes dovolávají, stál v letech 1945-1948 na straně komunistů, ale nebyl kvůli tomu nikdy nízký a není kvůli tomu horší než třeba Václav Havel, který stál tehdy na straně opačné čili dnešníma očima výš, ale pak už se málokdy hloubce Kunderova politického myšlení dokázal vyrovnat.

Nevíme, na jakou stranu se v pohnutých letech 1945-1948 přikláněla babička Marthy Issové, nicméně díky Erazimu Kohákovi a jedné z největších myšlenek, které vyslovil, víme, že se v žádném případě nemýlila. Patrně ale nepatřila k těm skvělým uprchlým, máme-li tu Marthu Issovou. S největší pravděpodobností tu tudíž zažila později i rok 1968.

Právě o něm by si možná Martha s Jirkou, než se vypraví za svými bábou s dědkem, mohli doplnit své vzdělání. Mohlo by jim to přijít k duhu tak, že se z toho možná hned tak nevzpamatují, a dokonce možná pak i pocítí touhu natočit ještě úplně jinačí klip.

1968. To byl překrásný rok, kdy se Československo, skvělá země, v níž se herečka Martha i bavič Jirka narodili, ale v níž už z nikoli spontánních důvodů nežijí, ocitla v ohnisku světových dějin díky politickému myšlení i politické praxi, které se v ní tehdy provozovaly. Pro celý svět jsme se díky vzácným lidem a polozapomenutým hrdinům jako byli Karel Kosík, Ludvík Vaculík, Jaroslav Šabata, Jaromír Litera, Dominik Tatarka, Milan Šimečka, Ota Šik, A. J. Liehm, Milan Kundera, z nichž mnozí dokonce ještě žijí, tenkrát stali zdrojem naděje, že jiný, lepší svět je možný.

Nemluví-li se o nich jako o velikánech české, ba i světové politiky, není-li ani jeden z nich českým prezidentem, zdali to není proto, že všichni byli komunisty? Komunisty, jimž se tehdy obdivoval mezi jinými a kromě velké většiny světa i Ferdinand Peroutka. Komunisty, jimž současný český prezident, který komunistou nebyl, nesahá ani po malík.

Odpusťte, oslovím-li vás nyní, Martho s Jiřím, zpříma.

Ona ta výše jmenovaná skupina – co jste od koho z nich četli, a co o nich víte, že tu chcete mluvit s jejich vrstevníky? – jsou samí prvotřídní političtí myslitelé! Věděli v lecčems víc než Evo Morales, onen Allende dneška, a věděli to před 42 43 lety. To díky síle střední Evropy a československé humanitně-demokratické tradice.

Nemohu vás tady, Jirko s Marthou, doučovat ve všem, ale chcete-li mluvit se svými babičkami o politice, měli byste vědět aspoň něco, aby se vám nesmály. Pochopte aspoň to, že tahle země v době, kdy vaší babičce bylo tolik, kolik je dnes vám, věděla o světě neskonale víc než ví dnes, a také pro něj nesouměřitelně více znamenala.

Miloš Forman, kterého se, Martho s Jirkou, dovoláváte, natáčel své nejskvělejší filmy v socialistickém Československu. Legendární, ba geniální československá kinematografie či literatura šedesátých let není bez celkové společenské atmosféry oné doby a onoho tzv. společenského zřízení vysvětlitelná. Ta atmosféra tu taková byla proto, že všichni cítili, jak se konečně blížíme k Masarykově maximě, podle níž je socialismus žitou humanitou.

Požádejte Martinu Navrátilovou, na niž se také odvoláváte, ať srovná George W. Bushe s Alexandrem Dubčekem. Možná se od ní dovíte, že W. byl dokonce větší blb i než Antonín Novotný, ale asi i ona uzná, že menší než Husák.

Socialistou byl Masaryk, socialistkou, ba přesněji národní socialistkou byla i Milada Horáková, jejíž jméno si, herečko Martho s bavičem Jirkou, propagandisticky berete do úst, ač o ní víte jen tolik, že ji zabili komunisté, ale o tom, co chtěla... ano, právě o tom, byste se měli vypravit získat poučení za svou babičkou.

Milada Horáková byla národní socialistka, tedy politička svými sklony se příliš neodlišující od Edvarda Beneše. Chtěla dobro pro český národ a podobně jako Edvard Beneš či TGM byla přesvědčena o tom, že k tomu dobru vede demokratický socialismus ve specifickém českém provedení, nikoli kapitalismus. I to je všechny tři, Miladu, Edvarda a Tomáše, činí velikými.

To všechno by vám, Martho s Jirkou, možná mohla povyprávět vaše babička, kdyby s vámi měla trpělivost a dali byste jí šanci myslet si, že to stojí za to. Druhá možnost je, že budete dál číst Reflex a Respekt, či jiné časopisy, jichž se slušný člověk a dost možná ani vaše babička netkne ani dráždidlem na opice a pak můžete dál natáčet klipy, které si za padesát let budeme připomínat jako šedesát let staré týdeníky.

Až přijedete za svou babičkou, pokud k tomu tedy skutečně naleznete odvahu, tak ji pokorně vyslechněte, koho se chystá volit a pak se k ní přidejte. Můžete na to vzít jed, že co se politické moudrosti týče, saháte jí možná tak po kotníky, takže těžko uděláte chybu.

Váš

JP

A co si myslíte vy? Diskuse (26 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.

Adam Borzič - brno

Pátek, 23.Dubna 2010, 07:05:45

Díky za skvělý článek. Ten videoklip je opravdu vrcholně nechutný. A je tam jeden zajímavý detail: 1 X návštěva u babičky a dědy zdarma jako odměna za to, že budou správně volit. Myslím, že přes ten hloupý pokus o vtip to nechtěně vystihuje mentalitu pravice - kšeftaření se vším a vždy.

Zima1

Petr Jedlička - editor zahraničního zpravodajství

Pátek, 23.Dubna 2010, 08:27:6

Patří se možná připomenout, že klip je - ke vší vznesené kritice - navíc i neoriginální. Tvůrci (zřejmě zejména režisér Petr Zelenka) z gruntu vykradli klip Sarah Silvermanové, jímž chtěla v roce 2008 přesvědčit floridské židy, aby hlasovali pro Obamu. Vizuální stránka se naprosto shoduje, celé pasáže agitace jsou doslova převzaty... no jen se si to porovnejte

http://www.youtube.com/watch?v=AgHHX9R4Qtk

Petr Šťastný - Malé Přítočno

Pátek, 23.Dubna 2010, 08:31:11

Dobrý den,

díky za výstižný článek. Hezky shrnuje to, co za klipem stojí: pýcha, nedostatek pokory a nevzdělanost.

650

Lukáš Kraus - Leikanger - Norge

Pátek, 23.Dubna 2010, 08:56:58

Jo, je zjevné, že to je placené...Děkuji za ten odkaz, který sem dával Petr Jedlička a posílám také jeden, kde ten "mladý" svazák mluví o negativní kampani...http://www.youtube.com/watch?v=9JLJXeVqchc&NR=1

Článek prefektní. Přiznám se, že jsem s právníky zvažoval trestní oznámení....

Lukáš Matoška - Říčany

Chybějící otázka: Berlusconi, nebo komunismus? Pátek, 23.Dubna 2010, 09:09:40

Jakub Patočka to novodobým svazákům Issové a Mádlovi napsal velice pěkně. Dodal bych jen nepříjemnost, která visí ve vzduchu: s podobnou zdatností politického vědomí se dnes setkáme u drtivé většiny zástupců této generace. Je třeba rezignovat na představu, že stávájící demokracii s takovým potenciálem přivedeme k fungování, jaké si představoval např. zmiňovaný Erazim Kohák ve svém legendárním 'Průvodci po demokracii'. Demokracii z písku nevykřesáme. Tím se posouváme od reformismem moderované diskuze k radikalismu, k situaci, kterou Slavoj Žižek definoval jako výběr mezi Berlusconim a novým komunismem.

Anna Šabatová - Praha 2

Díky Jakube, Pátek, 23.Dubna 2010, 09:22:49

Chvíli jsem se utěšovala, že to je recese, jejímž primárním cílem je zesměšnit hloupost pravicové argumentace, a odradit od volby pravicových stran. Dokonce jsem se o tom chvíli po skypu hádala se svým nejmladším synem. Tvrdila jsem, že to přece musí být parodie na intelektuální ubohost českých pravicových stran? A není?

Zima1

Petr Jedlička - editor zahraničního zpravodajství

Parodie? Pátek, 23.Dubna 2010, 09:41:8

Také jsem myslel, že je to parodie (a stále v to trochu doufám), protože sama Marta Issová se zásadně vymezovala vůči jednoduchoti podobné argumentace, když se zapojila do kampaně za referendum o radaru. Mádlovo vyjádření k celé věci pro iDnes nicméně napovídá, že to spíš mysleli vážně.

Pro Lukáše K.: jsem si jist, že nejde o placenou aktivitu

Bila

Vít Janeček - Praha

Pátek, 23.Dubna 2010, 10:05:15

Silvermanové video, na které upozorňuje Petr Jedlička patří k jednomu z nejnavštěvovanějších "politických" klipů na youtube v minulém roce a lze předpokládat, že časem budou následovat komentáře režiséra Petra Zelenky, že jde o jeho oblíbený žánr mystifikace s blíže neurčeným smyslem... Narozdíl od amerického vzoru je však neuvěřitelný a sotva přehlédnutelný posun k až fašizujícímu pohledu na starší generaci, které nezastře ani případné divácké rozhodnutí dívat se na to celé jako na parodii, jak o tom píše Anna Šabatová. Při pohledu do minulosti člověk často žasne, jaký výmaz mozků musel nastat, aby zrodil některé filmy ve 20., 30. či 50. letech - těžko si lze ten dejinný moment představit. A najednou je ta chvíle tady a teď...

František Kostlán - Praha

Pátek, 23.Dubna 2010, 10:42:36

Ten klip je neskutečně blbý, takže nutně musí každého rozumějšího člověka znechutit nebo dokonce naladit obráceně, než měl v úmyslu. A hloupého v té hlouposti jen utvrdí. Tedy, pokud to skutečně není parodie, jak o tom píše Hanka Šabatová.
Jak mé znechucení při sledování klipu rostlo, napadlo mě, že je to vlastně docela dobrá propagace levice. A dokonce i já jsem skoro dostal chuť levici volit :-))).
Ve své stupiditě je klip i nebezpečný, protože vzbuzuje negativní emoce vůči starším lidem a dělá hlupáky z každého, kdo má odlišný názor.

Anna Šabatová - Praha 2

Tak jsem si to pustila ještě jednou Pátek, 23.Dubna 2010, 11:41:50

A vracím se ke svému původnímu hodnocení: je to parodie! a je to docela jasný.

Bila

Vít Janeček - Praha

Taky jsem si to pustil ještě jednou Pátek, 23.Dubna 2010, 12:40:26

a je fakt, že z toho ta parodile, resp. ambivalence leze mnohem víc, přesto ale myslím ne natolik, aby to mělo sílu čirého nonsensu, vůči kterému nelze mít výše uvedenou výhradu.

Zima1

Petr Jedlička - editor zahraničního zpravodajství

Pátek, 23.Dubna 2010, 13:14:38

Nejrůznější indicie z webu naznačují, že jde o další mystifikaci Petra Zelenky - něco na způsob Vysacího zámku nebo toho klipu, v němž jakoby odhaloval, že vůdce čečenských separatistů Šamil Basájev se ve skutečnosti jmenoval Kamil a pochází z Čech. Jiří Mádl a Martha Issová to - soudě dle různých starších rozhovorů o jejich občanských postojích - brali jako provokativní apel, který má zvýšit zájem mládeže o veřejné dění. Anebo jako svéráznou čurinu. Na každý pád bych s odstupem řekl, že to není míněno úplně vážně

5915615

Michal Šindelář - Evropa

Z jiného rožku Pátek, 23.Dubna 2010, 13:27:30

Ať už je ten klip jakkoli dementní, historicky absurdní a nekorektní, dá se vnímat i z jiného pohledu.

Cílem klipu rozhodně není podat nějakou přesnou výpověď o vlivu levice a důsledků činů levicových politiků, ani nechce přesvědčit nikoho, aby se hned zvedl a šel přesvědčovat své prarodiče či příbuzné o zlovolnosti levice. Klip míří jinam, oslovit mladé lidi, pro které stále stejné komunistické a socdem tváře nejsou atraktivní a děsí se jich. Oslovit mladé lidi, kteří již nezažili onu historickou dobu, například už i nejmladší ročníky 1992, pro které je v klipu prezentovaná realita přijatelným a zábavným zjednodušením pro ně nezažitých událostí.

Co je v Česku nejvíce čteným a vlivným médiem? Blesk. Vliv toho plátku je nezpochybnitelný, i přes jeho mrzkou úroveň. A vliv tohoto klipu bude a je také silný, osloví nemalou část letošních prvovoličů a dalších mladých voličů, kteří masově tento výjev sdílí a baví se na něm. Jakub Patočka sice bystře a důsledně rozvrátil jakýkoliv historický a faktický smysl klipu, ale to neznamená, že nebude fungovat a že popřípadě nepřitáhne pravicovým stranám k volebním urnám za dva měsíce tisíce nových voličů.

Uvidíme, třeba se i levice konečně začne zajímat o mladé (prvo)voliče jinak, než pendreky na czechteku. Třeba i předvolební boj o jejich hlasy dokáže zkultivovat. Nechme se překvapit.

parodie? Pátek, 23.Dubna 2010, 13:54:25

bohužel se domnívám, že to parodie není - viz článek v IDnes.
Spíš mám dojem, že jde o pokus , kam až se dá zajít v tažení proti levici jako takové; že by tou částí politického spektra, kterou protagonisté chtějí podpořit, byla levice?tomu nedokážu věřit.

Petrasek Milan - penzista

je to mystifikace Pátek, 23.Dubna 2010, 14:29:48

se záměrem zesměšnění nejen pravicové politické scény. Finálně je slibována odměna ve formě pornofilmu s pornohvězdou Sigfredi.
Jde o doklad způsobu jakým generace socializovaná v postmoderně zasahuje do politického dění. Vše je sranda a vše je možné.

Petrasek Milan - penzista

Jen dodatek potvrzující, že jednají pouze v rize pr tržních kategoriích Pátek, 23.Dubna 2010, 14:51:31

Nemá v tom prsty žádná politická strana, ačkoliv je jasné, kterou část spektra tím podporujeme. Sledujeme tím zvýšení zájmu mladých o politiku, proto jsme zvolili tento vtipný mód," řekl iDNES.cz Jiří Mádl

Jakub Patočka - šéfredaktor DR, Brno

Mystifikace to není, anebo jen částečně Pátek, 23.Dubna 2010, 14:51:32

Přátelé, děkuji za reakce.

Já si naopak myslím, že to mystifikace není a pokud, pak jen Petra Zelenky, zatímco Martha s Jirkou to dělají z přesvědčení .-- viz dnešní citace J. Mádla v médiích. Ostatně se to rychle ukáže.

V každém případě ale soudě podle dvacetiletých dětí svého bratrance bohužel nemusí být daleko od pravdy Michal Šindelář: skutečně se to mezi mladými hloupými může šířit a účinkovat ztmelovacím a mobilizačním způsobem.

parodie? Pátek, 23.Dubna 2010, 14:57:53


bohužel:

„Video vzniklo, protože jsme cítili bytostnou potřebu se vyjádřit k tomu, jak v této zemi stoupají preference levice, což nám, vzhledem k jejím způsobům a plánům do budoucna, přišlo alarmující. Šlo tedy hlavně o to, přimět mladé lidi, aby se vůbec začali o politiku zajímat,“ řekla Novinkám Martha Issová.

Adam Borzič - brno

Pátek, 23.Dubna 2010, 15:25:53

Souhlasím s Jakubem a Agatou, že se nejedná o parodii. Napadá mě pouze, proč se nikdo na levici nepokusí udělat něco podobného a chytřejším způsobem? Věřím, že je dost inteligentních mladých lidí, kteří by to svedli nebo by o tom dokázali přemýšlet. Zaútočit vtipně na pravici, vždyť by bylo tolik důvodů a možností.

Pátek, 23.Dubna 2010, 15:44:0

Adame,důvodů je jistě dost, ale oni inteligentní mladí lidé vědí, že budou muset počítat s cejchem "přisluhovači komunistů" atd,( prostě stará známá PÁTÁ KOLONA).
Pro to, aby něco takového podstoupili, potřebují odvahu a silnou alternativní vizi.

Adam Borzič - brno

Pátek, 23.Dubna 2010, 16:09:7

Máš pravdu Agatho, ale vždyť například právě v DR lze najít řadu odvážných mladých lidí. Taky nejsem stařec .-). Jen jsem chtěl podotknout, že bychom neměli zápas o mediální prostor vzdávat. Sám mám tisíce výhrad proti naší levici, ale tohle je už prostě moc.

Pátek, 23.Dubna 2010, 17:44:26

mohu jen souhlasit se vším, cos napsal;myslela jsem na většinu našich MasMédií, která se od sebe liší asi jako normalizační Rudé Právo a Lidová Demokracie
(stařena vzpomíná..;-))

1463599_10152404334252786_1734281146_a

David Lobpreis - Socio-ekononický migrant, Znojmo-Teplice

Adame a Agato Pátek, 23.Dubna 2010, 17:47:3

Ten klip není kůl ať jste pro pravici nebo levici. Navíc bych zrovna pravolevou dichotomii zrovna v 21. stol. nepovažoval za aktuální.
Takže pokud točit klipy, možná by bylo dobré spíš něco na téma "bavte se s prarodičema, jednou budete na jejich místě", nebo něco jiného osvětového. Koho zajímaj nějaký volby? :-)

Samu_v_montmartre

Ivan Štampach - religionista, Praha 4

Pátek, 23.Dubna 2010, 22:20:24

Rudolf Vévoda, který není přihlášen do diskuse (pokládá poplatek zřejmě za nepřijatelný) upozorňuje, že autorem veršů o Francii sladké, hrdém Albionu není, jak uvádí Jakub Patočka, Seifert, nýbrž Halas.

A dál upozorňuje, že dnes v Událostech a komentářích byl rozhovor s autorem klipu a že z něj vyplynulo, že klip je myšlen vážně. Mýlí se tedy Hanka Šabatová a ti, kdo to pokládají za ironii nebo neškodný humor.

1463599_10152404334252786_1734281146_a

David Lobpreis - Socio-ekononický migrant, Znojmo-Teplice

Kultivace mládeže Sobota, 24.Dubna 2010, 05:47:14

S toto cílovkou souvisí i: http://domaci.ihned.cz/c1-42866690-z-projektu-studentske-volby-se-po-rathove-vyzve-odhlasila-ctvrtina-skol . Docela mne zajímá, jak ten citovaný školský zákon hraničí s výukou o instrumentu demokratických voleb.

Jakub Patočka - šéfredaktor DR, Brno

Omluva Sobota, 24.Dubna 2010, 13:55:24

Tak to je samozřejmě hrubá chyba, kterou hned opravím. Díky.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.