Co skrývá DNA občanských demokratů

Lukáš Jelínek

ODS na svém Kongresu předvedla, že od svého vzniku máloco zapomněla, a ničemu novému se nenaučila. „Má-li být její DNA lékem na zhoubný Babišismus, pak pánbůh s námi,“ píše Lukáš Jelínek.

Šídlo v pytli neutajíš, a tak i ODS šla v sobotu s pravdou ven. Kdo pozorně sleduje Petra Fialu ve funkci předsedy, vzpomene si na jeho nervozitu, když má odpovídat za hříchy občanských demokratů v minulosti. Opakuje, že on ručí za éru, kdy stranu vede. Co bylo předtím, neřeší. Kdo by taky krvácel za všechny ty Nečase, Topolánky a Klausy…

Na nablýskaném 29. kongresu se ale ODS i s lídrem Fialou hrdě přihlásila ke své DNA. Hrát si na nevědomé batole, když vám bude za rok třicet, prostě nejde.

A co že tedy má modrý tým v genech? Transformaci Občanského fóra na politickou stranu, z níž se na jaře 1991 vyloupla ODS a Občanské hnutí, prosadili dva typy politiků. Za prvé nadšenci pro konzervativní hodnoty a styl po vzoru Margaret Thatcherové. Toužili po ostře tesaném programu, do nějž se vešel ekonomický liberalismus, militantní transatlantismus, opožděný antikomunismus i tradicionalistické moralizování. Šlo ale vesměs o poctivce, jejichž duše s každým skandálem spolustraníků krvácely.

Podmnožinou férových mužů a žen byli starostové, kteří se soustředili na rozvoj svého města a do ostatního nestrkali nos. Uplatnili by se v kdejaké jiné partaji, ale ODS pro ně byla zajímavá svojí silou. Měli prostě politické jištění pro práci, která je bavila.

Patřil k nim i Jaroslav Kubera, který nás v pondělí nečekaně opustil. Když začalo Občanské hnutí slábnout, přestoupil z něj do sílící ODS, v jejímž dresu se vypracoval na letitého úspěšného starostu Teplic a později i předsedu Senátu. Člověk s ním nemusel — možná ani nemohl — v ničem souhlasit, ale byl si aspoň jistý, že má co do činění s chlapíkem, jemuž za nehty nic neulpělo.

×
Diskuse
JP
January 21, 2020 v 12.09
Problém je především v tom, že i v těch "ušlechtilých" cílech je nesmazatelně vepsána ona DNA vůle po moci a touhy po zbohatnutí. Pravicové vidění světa počíná a končí s individuem; a "blaho" tohoto individua není možno měřit žádným jiným způsobem nežli oněmi dvěma řečenými: osobním prosazením se (mocí), a nahromaděným majetkem.