Academia Film Olomouc má své vítěze
Ivo BystřičanMezinárodní festival populárně-vědeckého a dokumentárního filmu vyhlásil vítěze svého 45. ročníku, které podle porot reprezentují to nejlepší z české i světové tvorby tohoto žánru.
V rámci slavnostního večera byly předány ceny v mnoha kategoriích. Cenu za nejlepší český populárně-vědecký dokumentární film získala režisérka a absolventka dokumentární tvorby na FAMU Andrea Culková za svůj snímek Lise Forell: sem fronteiras, v němž mapuje život česko — brazilské malířky, její útěk před nacisty, hledání nového domova a zástupy malířčiných milenců.
Cenu za nejlepší světový populárně-vědecký dokumentární film vyhrál francouzský snímek Inteligence rostlin Jacquese Mitsche, který otevírá nezvyklý pohled na život v říši rostlin.
Časopis Vesmír ocenil jako nejlepší český populárně-vědecký film v oblasti přírodních věd snímek Hranice v psychosomatice Miloslava Nováka, rovněž absolventa dokumentární tvorby na FAMU. Snímek je provokativní sondou do medicínské disciplíny ohrožované komerčními zájmy farmaceutických firem.
Časopis Dějiny a současnost udělil cenu za nejlepší český populárně-vědecký dokumentární film v oblasti humanitních věd snímku Děti našich rodičů aneb jak se kalifornský surfař naučil mít rád Československo režiséra Toma Feierabenda — jenž se svým otcem vyrazil do ČR po stopách svého děda, významného politika pomnichovského období.
Cenu FAMU letos získal snímek Alda režisérky Viery Čákanyové, který je videodeníkem pacientky trpící Alzheimerovou chorobou.
Cenu diváků obdržel film Pan Viagra Michaela Schaapa, který jako hlavní postava dokumentu klade otázky o užívání populárního prášku a odpovědi na ně hledá poutavou formou. Cena studentské poroty letos výjimečně nebyla udělena.
V rámci večera se rovněž uskutečnila beseda o squattingu. Jednalo se o hlavní událost podnětné festivalové sekce Squat the World, která byla věnována fenoménu squattingu v Evropě. Sekce uvedla české dokumenty Food not bombs a Squat wars režiséra Jana Hanuše, světovou tvorbu na toto téma představily snímky 69 a Stůl, postel, židle. Festivalu se účastnilo 1600 návštěvníků a byla přítomna většina autorů a autorek uváděných filmů.