Týdeník Der Spiegel a schopnost říkat, jak se věci mají
Kateřina SmejkalováKauza zmanipulovaných reportáží paradoxně nejvíc ze všeho vypovídá o vysoké kvalitě německé žurnalistiky i úsilí a poctivosti, s jakými se u sousedů vede debata o její krizi i budoucnosti.
Německem před Vánoci otřásla kauza zmanipulovaných reportáží, jejichž autorem byla cenami ověnčená hvězda týdeníku Der Spiegel Claas Relotius. Na způsob vypořádávání se Spiegelu s tímto malérem a obecně i na to, jak novinářská práce u hamburského matadora německé mediální scény vypadá, se vyplatí podívat blíže.
Teprve třiatřicetiletý Relotius pracoval ve Spiegelu od roku 2014, nejprve jako externista, později jako stálý člen rubriky Společnost, kde měl na starosti především reportáže. Ty mu zdánlivě skutečně šly mistrovsky — posbíral za ně prestižní novinářské ceny v Německu i zahraničí, a mluvilo se o něm dokonce jako o možném vedoucím celé rubriky. Mělo se za to, že vyniká výjimečným talentem najít individuální příběhy, na kterých se dají plasticky odvyprávět velké události globálního dosahu jako válka v Sýrii nebo volba Donalda Trumpa americkým prezidentem, a že je zároveň dokáže odvyprávět mimořádně sugestivně.
Klec spadla až v okamžiku, kdy věrohodnost jeho reportáže o domobranách na amerických hranicích s Mexikem z minulého podzimu zpochybnil jeho kolega, který s ním pracoval. Tomu sice, navíc jako externímu spolupracovníkovi, nikdo obvinění proti špičkovému kolegovi nejprve nevěřil, nakonec se mu ale podařilo sesbírat svědectví, pod jejichž tíhou Relotius nakonec přiznal, že velkou část svých reportáží skutečně více či méně zmanipuloval.
To způsobilo pozdvižení z několika různých důvodů. Podobné odhalení je jednak obzvlášť výbušné v době, kdy se tak jako tak svádí zápas o důvěryhodnost většiny tradičních institucí, média nevyjímaje. Pro mnohé je tak kauza důkazem, že si důvěru skutečně nezaslouží, přičemž odhalený podvod často považují jen za špičku ledovce. Z druhé strany pak zase zaznívalo rozhořčení, jak je možné takové pochybení právě v takovém společenském ovzduší vůbec dopustit.
To celé ukazuje především jedno: že mediální produkty (novinové články, televizní reportáže) jsou dnes v prvé řadě ryze komerčním z b o ž í m, které musí uspět na trhu, v obrovské konkurenci. Krátce řečeno: jakákoli zpráva či reportáž musí být v prvé řadě z a j í m a v á, aby mohla uspět v této konkurenci - aby tedy našla dostatek čtenářů/diváků, a podle toho příslušný vydavatel mohl mít svůj zisk, a onen redaktor/novinář/dokumentarista svůj plat.
A za druhé: zprávy jsou předem "selektovány" podle ideového/ideologického zaměřené potenciální odběratele/kupce - tedy jak vydavatele, tak ale i konečného zákazníka (čtenáře, diváka).
Pro skutečně objektivní zpravodajství tu zbývá opravdu už jenom hodně malý prostor.