Slovácké divadlo chystá premiéru hry o válce a médiích

Roman Sikora

Slovácké divadlo v Uherském Hradišti uvede v české premiéře hru rakouské provokatérky a nositelky Nobelovy ceny Elfriede Jelinekové Bambiland o mediální atraktivitě války, jelínkovi Bambim a zábavním parku syna Slobodana Miloševiće.

Jednou z událostí české divadelní sezóny se může stát premiéra v Česku dosud neuvedené hry Bambiland rakouské autorky Elfriede Jelinekové ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti.

Elfriede Jelineková získala v roce 2004 Nobelovu cenu za literatury za „hudební vliv hlasů a protihlasů v románech a dramatech, pomocí kterého jedinečným způsobem odkrývá absurditu a nutkavou sílu společenských klišé“.

Přesto nejsou její provokativní a nesmiřitelně vyostřené divadelní texty na českých scénách nijak častým hostem. V minulosti je u nás inscenovalo zejména pražské Divadlo Komedie a také Divadlo Na Prádle. Její starší hru Co se stalo, když Nora opustila manžela uvede v květnu Nová scéna Národního divadla.

Nízká frekvence jejích děl na českých scénách může být způsobena netradiční formou textů Jelinekové. Jde ovšem také o díla názorově vyostřená a ve vztahu k současné realitě západní civilizace nesmiřitelně kritická a výsměšná.

Vlažný vztah české kulturní obce k této autorce se dlouhá léta projevoval také absencí vydávání Jelinekové románového díla, které svou vyostřeností nesplňovalo kritéria budování šťastných kapitalistických zítřků. V posledních letech se situace začíná proměňovat. Jistě k tomu přispěla Nobelova ceny.

Ve hře Bambiland, jejíž název je odvozen od Disneyho figurky jelínka Bambiho a zábavního parku, který provozoval syn Slobodana Miloševiće Mirko, Jelineková spojuje ve formě estrádní show motivy reagující na války v Iráku, válku v Zálivu i válku v Jugoslávii. Využívá také motivů z Aischylových Peršanů, z Aischyla činí předobraz současného válečného zpravodaje.

Terčem autorky není ovšem ani tak válka sama, jako její současná mediální popularita, kdy se každý z nás díky televiznímu přenosu stává přímým účastníkem války — a každý z nás (pohodlně usazený v křesle) chce být na straně vítězů — a poté se klidně oddat reklamě. Ve světě, kde se očekává v přímém přenosu vysílaný vzdušný nálet se stejnou nedočkavostí jako fotbalové utkání, není podle autorky místo pro humanitární kroky.

Bambiland měla světovou premiéru v prosinci 2003 ve vídeňském Burgtheateru. Slovácké divadlo ji uvede 17. dubna v režii hostujícího Jiřího Honzírka, který k inscenaci uvedl: „Chci sledovat spolu s autorkou a diváky, jak se média chovají, jak s námi pracují, jak nás vychovávají a jak mění podstatu nás samých. Kdysi nám přinášela pocit svobody, nyní se zdá, že skutečná svoboda tkví mimo svět médií, za ním.“