V zajetí diskurzu gulí

Adam Borzič

Chlapáctví a silná ramena jsou zabydlené v českém politickém prostoru tak, že je považujeme za přirozené. Falocentrický mačismus však není manifestací mužství, nýbrž jen jeho plytkou neurotickou karikaturou.

Bylo by nošením dříví do lesa znovu pitvat poslední skandál předsedy ODS Mirka Topolánka. Snad jen poznamenám, že setrvání Topolánka ve funkci naznačuje, že rozklad ODS je zřejmě neodvratný. Myslím však, že je dobré promyslet „případ Topolánek“ ještě z jiného úhlu. V Topolánkově osobě se setkáváme s kondenzovanou ukázkou mačismu, který již několik let ovládá český veřejný prostor. Překvapuje mě, že se vůbec někdo může Topolánkovu uklouznutí divit.

Švarný Topol, „chlap s gulema“, vybudoval svoji politickou kariéru na image drsného a žoviálního chlapíka, kterému z nějakého důvodu všechny slovní nehoráznosti pokaždé projdou. To, že až rozhovor, ve kterém se mu podařilo naráz urazit křesťany, Židy, homosexuály a občany celé země, vyvolal rozhořčení veřejného mínění včetně špiček ODS, je neuvěřitelné. Několik let nás média krmila tím, že Topolánek je to nejlepší, co nás mohlo — ve srovnání s Klausem nebo Paroubkem — potkat...

Je mi vlastně Topolánka líto. Věřím, že neměl zlý úmysl. Jenže co si má počít muž, který je ztělesněním arogance a chlapácké nadřazenosti. Když se pokouší vyjádřit, že vůči menšinám nemá předsudky, vysekne takovou zhovadilost, že se za ni musí omlouvat na všechny strany světa. Ať dělá, co dělá, pomoct si nemůže. Z bot mu čouhá sláma předsudků. Topolánek je jen špičkou ledovce, pod povrchem naší společnosti vře třeskutá směsice předsudků a nesnášenlivostí nejrůznějšího druhu.

×
Diskuse
March 25, 2010 v 15.49
Adame,
moc hezké.
Ale můžeš ještě nějak přiblížit, v čem je "mužské" pojetí osoby statické a v čem ženská senzibilita procesuální? A co tedy je to "subjekt v procesu"?
March 26, 2010 v 12.51
Tady se nepohybujeme v oblasti vykazatelného, není to nic exaktního. Ale necítíme to tak, že myšlení clare et distincte, konstruování přesných, ohraničených identit (scholastika, racionalismus, positivsmus, analytická filosofie, scientismus) je spíše mužské, zatímco procesuální myšlení, byť jeho průkopníkem (pod tímto označením) byl muž (Whitehead), je přece jen spíše ženské, podobně jako důrazy holistické. V tomto pojetí jsou hranice identit rozmlžené, neostré, pružné, ba prostupné.

Autor mohl mít na mysli potřebu vyrovnat maskulinní princip naší dobyvačné, ovládající, plánující, organizující civilizace tím, co přináší spíše ženská sensitivita, snad vlastně i ženský pól v každém z nás, tedy péči, souhru s přirozenými rytmy, organický přístup.