ČSSD nakonec obrátila a navzdory své původní kritice podpořila návrh ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) na prodloužení smlouvy s firmou Kapsch na výběr mýta. Rozhodnutí kritizuje opozice, hnutí Starostové a nezávislí ho napadnou u soudu.
Vláda tento týden schválila návrh ministra dopravy Dana Ťoka, co se týče provozu systému mýta po 31. prosinci 2016. Ministerstvo dopravy tak prodlouží smlouvu s firmou Kapsch o tři roky, zároveň má připravit otevřené výběrové řízení na nového provozovatele systému. Sociální demokracie minulý týden varovala, že český stát nebude schopný od příštího roku mýto vybírat, díky čemuž přijde o několik miliard korun ročně.
ČSSD se odvolávala na Pracovní skupinu pro transparentní veřejné zakázky při Ministerstvu pro místní rozvoj ČR a Pracovní skupinu Rady vlády pro informační společnost, které postup zvolený ministrem Ťokem nedoporučily.
„Jsme v situaci, kdy máme podle našich poradenských skupin právně vadný materiál, který se ministerstvo dopravy snaží protlačit silou na vládě,“ uvedl minulý týden ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) a dodal: „Vyjádření pana ministra Ťoka, že nebude respektovat názory těchto odborníků jsou pro nás naprosto varující a nepřijatelné.“ Sociální demokracie ale nakonec obrátila a návrh ministra dopravy byl přijat.
„Vláda se vinou ministra dopravy Ťoka dostala do situace, kdy musela v otázce budoucnosti mýta volit jen mezi samými špatnými řešeními. Prodloužit smlouvu s firmou Kapch je bohužel jedním z nich,“ vysvětlil pro Deník Referendum obrat ČSSD její odborný mluvčí pro oblast dopravy Jan Birke.
A doplnil: „Pokud by vláda návrh odmítla, hrozilo, že od příštího roku nebudeme mít v rozpočtu 10 miliard korun, které by nám chyběly například na opravu silnic a dálnic v ČR. Je ale důležité připomenout, že prodloužit smlouvu s Kapschem je řešení prosazované ministrem Ťokem a ten by také za toto svoje rozhodnutí měl nést veškerou politickou odpovědnost,“ zdůraznil Birke.
Podle něho je hlavní problém v tom, že se ministru dopravy Ťokovi nepodařilo připravit technologicky neutrální tendr, který by umožnil vybrat nejlepší nabídku pro výběr mýta u nás. „Na jeho nekonání v této věci jsem opakovaně upozorňoval více než rok. Nejde tedy o jakousi nenadálou či módní kritiku, jak se někteří snaží naznačovat,“ vysvětlil Birke.
A dodal: „Dlouhodobě bylo jasné, že pokud nebude tendr na výběr mýta připraven, dostaneme se do časové tísně a nezbude nám nic jiného, než smlouvu s Kapschem za nevýhodných podmínek pro stát a pro občany ČR prodloužit. To se bohužel stalo,“ uvedl poslanec Birke, který také připomněl, že ministr dopravy se zaručil, že jeho postup je v souladu s legislativou.
Petr Gazdík: vláda se už nemůže vymlouvat na své předchůdce
Krok vlády kritizuje opozice. Předseda hnutí Starostové a nezávislí (STAN) Petr Gazdík upozornil na to, že starostové a další představitelé samospráv jsou hnáni k odpovědnosti za leckdy i jen hypotetické provinění. „Teď bych čekal, že k tomuto vládnímu rozhodnutí, ve kterém jde o miliardy a kdy je jasné, že ministerstvo minimálně dva roky nekonalo, ač mohlo, se policie postaví podobně. Nebo máme jiný metr na obecní samosprávy a jiný na centrální vládu?“ ptá se Gazdík. Podle něho se už vláda nemůže vymlouvat na to, co podle ní zanedbali její předchůdci.
„Ministerstvo dopravy mělo na řešení dost času. Problém mýtného se přece nevynořil teď — Ťokův předchůdce Antonín Prachař mluvil o mýtném už v roce 2014,“ připomněl Gazdík, který se domnívá, že čas na vypsání řádné soutěže byl. „Otázkou je, zda k tomu byla skutečně vůle,“ dodal Petr Gazdík.
Předseda hnutí Starostové a nezávislí podobně jako Jan Birke vidí problém především v tom, že se celá věc nechala „vyhnít“ až do situace, kdy si ministr může vybrat jen ze dvou vražedných možností: „Buď přestat vybírat mýtné, nebo zvolit prodloužení smlouvy s dosavadním provozovatelem a zavrhnout transparentní soutěž a otevření prostoru pro konkurenční návrhy — čili zda se zastřelit, nebo oběsit. My bychom to řešili hned na začátku funkčního období vlády,“ uvedl pro Deník Referendum Gazdík.
STAN chce, aby se celá věc prošetřila, nezapadla pod stůl a nerozhodlo se tímto způsobem něco, co následně bude řešit příští vláda. „Chceme, aby se policie nebo kontrolní orgány chovaly stejně k politickým špičkám, jako se chovají ke komunálním politikům. Proto podáme podnět — detaily teď ladíme,“ zdůvodnil Gazdík.
S tímto postupem polemizuje Jan Birke, kterému vyhrožování možnými žalobami a soudními spory v této chvíli nepřipadá moudré. „Myslím, že bychom kolem výběru mýta neměli vytvářet další a další nejistoty a utápět se v nekončících sporech. Nyní je klíčové, abychom mohli mýto nadále vybírat a získané prostředky použít na zlepšení kvality našich silnic a dálnic, které jsou v zoufalém stavu,“ uvedl mluvčí ČSSD pro oblast dopravy.
Prodloužení smlouvy s firmou Kapsch kritizuje také Strana zelených. Upozorňuje na to, že se tak obchází smysl zákona a miliardové zakázky jsou udělovány bez řádného výběrového řízení. Podle místopředsedy SZ Michala Berga se dá očekávat, že bez soutěže přidělenou zakázku antimonopolní úřad zruší. „Vláda by tak měla mít připravený plán B, tedy dočasné znovuzavedení dálničních známek i pro nákladní vozy, aby Českou republiku nezahltily kamiony z celé Evropy,“ uvedl Berg.
To však není jediný důvod, proč zelení prodloužení smlouvy napadají: „Na další roky se také konzervuje používání nevhodného mikrovlnného systému, namísto přechodu na satelitní výběr mýta. Ten umožňuje mnohem flexibilnější regulaci provozu nákladní dopravy, včetně dynamického zpoplatnění úseků silnic nižších tříd,“ vysvětlil Berg.
(Nezastávám se tímto vládního řešení mýta - v tom se fakt nedokážu orientovat.)