Vokřál: Nová koaliční dohoda bude hotová do letních prázdnin

Zástupci všech pěti stran, které v těchto dnech vyjednávají v Brně novou koaliční dohodu, sice přiznávají programové třenice, avšak nikdo z nich nepočítá, že ohrozí vznik nové koalice. Podle primátora Vokřála by mělo být hotovo do prázdnin.

(vd)

02.06.2016 16:39

Rozhovor02

Pokud nestihneme podepsat koaliční dohodu do řádného červnového zastupitelstva, svoláme mimořádné, tvrdí brněnský primátor. Foto Ondřej Mazura, DR

Ve čtvrtek večer se uskuteční další z řady schůzek zástupců hnutí ANO, zelených, Žít Brno, lidovců a TOP 09, tedy stran, které v těchto dnech vyjednávají v Brně novou koaliční dohodu. Podle primátora a místopředsedy hnutí ANO Petra Vokřála zahájí již během tohoto víkendu jednání o personálních otázkách. Nová koaliční smlouva by podle jeho slov měla být podepsána ještě tento měsíc.

Z výpovědí všech aktérů sice vyplývá, že řeší programové spory, avšak podle náměstka Matěje Hollana z Žít Brno jde o věcnou a ničím nevybočující programovou debatu. Ani jedna formace také nepracuje s variantou krachu vyjednávání. „Nyní se soustředíme na čtyři klíčová témata: městské společnosti, bytovou politikou, sociální oblast a zdravotnictví. Vycházíme z tezí, které jsou zabudovány již do současné koaliční smlouvy, samozřejmě s tím, že musíme některá témata aktualizovat,“ uvedl Vokřál pro Deník Referendum.

Pokud jde o personální otázky, je podle Vokřála zatím vše otevřené. Jeho náměstek Matěj Hollan nicméně přiznává, že preferují kontinuitu s dosavadním uspořádáním, prý chtějí navázat na současné složení a příliš toho v rozdělení kompetencí neměnit. „Celé jednání bychom chtěli zvládnout tak, abychom na červnovém jednání zastupitelstva měli koaliční dohodu podepsanou. Pokud se nám to nepodaří do 21. června, kdy je řádné jednání zastupitelstva, umím si představit, že svoláme do začátku letních prázdnit zastupitelstvo mimořádné,“ vysvětluje Vokřál.

Také náměstek Martin Ander ze zelených tvrdí, že je ze všech stran patrná snaha hledat dohodu a přijatelná řešení. „O tom, že jednání jdou směrem k formulaci programové shody, svědčí i to, že tento týden máme naplánovaná jednání o programových tématech v několika pracovních skupinách,“ uvedl Ander pro Deník Referendum. „Konkrétní zveřejnitelné kontury však zatím naše práce nemá, především proto, že nejdřív je třeba najít shodu v rámci vyjednávacích týmů a pak se s tímto návrhem rozejdeme dovnitř svých stran, kde jej musíme projednat,“ dodal.

Podobně hovoří také Jaroslav Kacer (TOP 09) a předseda brněnské KDU-ČSL Jiří Mihola. „V současné době se diskutují jednotlivé programové body a jednotlivé priority, které by bylo možné zrealizovat či začít připravovat ve zbytku volebního období," řekl nám Kacer. Mihola se ale domnívá, že by mohlo být jasněji ještě tento týden.

Podle zákulisních informací jsou to nicméně požadavky právě KDU-ČSL, které vnímají ostatní strany jako přemrštěné. Mihola v rozhovoru pro Deník Referendum přiznal, že lidovci za své tradiční priority považují školství, sport, podporu rodin a zdravotnictví. „Avšak máme ambici naše know how nabídnout a využít i v některé z dalších oblastí, například v bytové problematice, majetku či investicích,“ vysvětlil.

TOP 09 se chce věnovat především problematice Smart City a strategickému plánování. „Sále vidíme náš přínos v oblasti zdravotnictví, majetku nebo dopravy,“ dodal dále Kacer z TOP 09. Zelení pak trvají především na zlevnění MHD. „Máme již všechny potřebné odborné podklady i právní analýzy, nyní jde skutečně o to, aby partneři našli politickou vůli k odvážnému rozhodnutí,“ uvedl Ander.

Za další priority zelených označuje férové podmínky pro konání referenda o poloze nádraží, rozjezd práce Kanceláře městského architekta, nová veřejná prostranství, nové příležitosti pro vznik kvalitního bydlení ve městě a akční plán zlepšování kvality ovzduší.

Hollan: Návrh ANO k přesunu nádraží je nesmysl
Pozornost vzbudila iniciativa, kterou začátkem týdne překvapilo hnutí ANO své partnery. Její zástupci totiž přišli s návrhem umístit vlakové nádraží za řeku poblíž AZ Toweru, tedy zhruba kilometr od stávající polohy. Jde o scénář, o kterém se dosud nehovořilo, podle zástupců hnutí ANO spojuje klady obou původně navrhovaných variant.

S tím ale nesouhlasí jak experti, tak koaliční partneři Petra Vokřála. „Tak, jak je návrh od ANO předložen, je prakticky nerealizovatelný. Aspoň pokud chceme v brzké době dospět k nějakému rozhodnutí. I pokud by SŽDC řeklo, že návrh doprojektuje, znamenalo by to několikaleté zdržení. Prakticky se není o čem bavit,“ uvedl pro Deník Referendum Hollan.

Zelení pak podle Andera vycházejí ze zkušenosti moderních evropských měst. „Neznám příklad jediného, které by si nádraží dobrovolně odsouvalo z centra. Naopak znám několik měst, kde železnici přivádí do centra nově budovanými městskými tunely,“ zdůrazňuje náměstek primátora. „Věřím, že i v Brně nakonec zvítězí zdravý rozum a lidé si v referendu vynutí modernizaci nádraží na stávajícím místě v centru,“ uzavírá Ander.

Vyjednávání o nové koalici na půdorysu pěti stran započalo poté, co ztratila exnáměstkyně primátora Klára Liptáková podporu uvnitř KDU-ČSL. Před spolustraníky totiž neobhájila postup, který spočíval v dohodě lidovců a sociálních demokratů. Den před květnovým zastupitelstvem pak lidovci rezignovali na všechny funkce v Radě města, torzo původní koalice ale podržel Daniel Rychnovský, který jako jediný lidovec již tehdy otevřeně kritizoval postup Liptákové.

Právě jeho hlas umožnil zbytku koalice, aby vůbec prosadila program zastupitelstva. Rychnovský tímto manévrem nejspíš nastartoval přeskupování sil uvnitř KDU-ČSL a jejich návrat k vyjednávání se stranami původní koalice rozšířené o TOP 09, avšak v novém personálním obsazení. Za lidovce jednání vede předseda brněnské KDU-ČSL Jiří Mihola, Liptáková zůstává pouze řadovou zastupitelkou.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.