Pošťáci si stěžují na pracovní podmínky. A chystají demonstraci

Jiří Jindra

Zaměstnanci České pošty chystají demonstraci. Úředníkům se nelíbí neproplácení přesčasů, diskriminace a psychický nátlak na pracovištích. Akce se uskuteční v pondělí v Praze od 11:00.

Poštovní úředníci chystají na pondělní dopoledne demonstraci. Protestovat chtějí proti nevyplácení přesčasů, diskriminaci v oblasti odměňování, nelíbí se jim také nízké odměny za nejnáročnější provoz a hovoří i o psychickém nátlaku ze strany vedoucích. Manifestace začíná v 11:00 na Hlavním nádraží v Praze.

„Cílem je zastavit se na Jindřišské před hlavní poštou, a následně dojít na ulici Politických vězňů, kde předáme náš protest zaměstnavateli,“ uvedl v rozhovoru pro Deník Referendum předseda nezávislého odborového sdružení pracovníků České pošty SOS-21 Petr Pohl. Na akci kromě něj vystoupí také prezident odborové organizace Federace výkonných zaměstnanců České pošty Miroslav Prokop.

Naopak Odborový svaz zaměstnanců poštovních, telekomunikačních a novinových služeb (ZPTNS), které má největší členskou základnu, demonstraci pravděpodobně nepodpoří. „Je s podivem, že největší odborová organizace mlčí,“ řekl Pohl.

Organizátoři plánují oslovit také politické strany. „Zaměstnanci jsou poloviční otroci tohoto systému, který vytvořil stát. Je nejen na obyčejných lidech, ale hlavně na politicích, aby svůj přístup k zaměstnancům změnili,“ sdělil Deníku Referendum Pohl. Prý věří, že se po protestech začnou politici o státní zaměstnance České pošty více zajímat.

Pořadatelé protestu vítají každého, kdo by se do protestu chtěl zapojit, byť jen symbolicky — stačí si na pracovišti obléct do reflexní vesty. Pohl přitom otevřeně hovoří o situaci, kdy se účastníky protestu bude vedení České pošty postihnout. „Víme, že se zaměstnavatel všemožně snaží tomuhle protestu zabránit. Odbory však budou za všechny, kdo na sobě bude vestu mít, bojovat, jak jen to půjde,“ zdůrazňuje Pohl.

Úředníci jsou nuceni prodávat zbytečnosti

Podle zjištění Deníku Referendum jsou zaměstnanci státního podniku nespokojeni se směrem, jakým se Česká pošta ubírá. Neplní totiž správně svou hlavní úlohu — dodávání poštovních zásilek a balíků. Z nich má mimochodem Pošta stále nejvíce zisků.

Místo toho vedení společnosti tlačí zaměstnance k prodeji a propagaci pojištění, SIM karet, výherních losů, dárků a jiných produktů, které poskytují soukromé společnosti. Z pošťáků se tak stávají do značné míry spíše pojišťovací agenti, kteří navíc většinou nemají licenci ke zprostředkování pojištění od České národní banky.

Úředníci si navíc musejí mnohdy produkty třetích stran kupovat sami, jelikož mají určeno vedením, kolik musí nepoštovních produktů prodat. Pokud dané zboží či služby neprodají, přijdou o část mzdy, přičemž zdaleka nejde o malé částky.

„Pošťáci proto uzavírají pojištění, o které vůbec nestojí, pro sebe a své blízké. Navíc musí každého zákazníka nadšeně oslovit s nabídkou na nepoštovní produkty,“ uvedl člověk detailně obeznámený se situací, který si přál zůstat v anonymitě.

Další problém, na který chtějí odboráři upozornit, je přetěžování doručovatelů zásilek. Vedení České pošty systematicky propouští zaměstnance a následně zvětšuje velikost dodacích okrsků.

Doručovatelé poté musí za stejný počet hodin doručit až dvojnásobný počet zásilek (až dvě stě), což se odráží na kvalitě doručování. Na stížnosti od zákazníků následně reaguje vedení Pošty formulkou o „pochybení jednotlivce“.

Česká pošta navíc porušuje zákon, který definuje, jak těžké balíky mohou zaměstnanci roznášet. Zákonná hranice je deset kilogramů, Pošta však bere balíky do 500 kg. Poštovní doručovatelé jsou nuceni porušovat vyhlášky v místech, kde je zakázán podomní prodej — zde v rámci své práce musí rozdávat reklamní letáky.

A přitom všem jsou podle Pohla zaměstnanci České pošty vedením utvrzováni v tom, že nic špatného nedělají.