Expert: Pojišťovny své klienty hromadně klamou. Nový zákon to nezmění

Vratislav Dostál

Novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích zásadní změnu nepřinese. Pojišťovny tak budou i nadále prodávat netransparentní produkty a tzv. poradci jim s tím budou pomáhat. Podle experta na poplatky zůstal i návrh ČSSD v půli cesty.

Ministr financí Andrej Babiš avizuje, že novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou zákonodárci projednají v prvním čtení na červnové schůzi, má řešit „závažné a dlouhodobé tuzemské problémy v oblasti sjednávání soukromého pojištění.“ Podle všeho se mu takto ambiciózní cíl splnit ale nepodaří, vyplývá to z vyjádření specialisty na poplatky v životním pojištění Víta Kalvody.

Výraznou změnou k lepšímu nebude ani pozměňovací návrh ČSSD, která chce zastropovat provize. Sociálním demokratům se totiž nelíbí stávající praxe, kdy pojišťovny okrádají spotřebitele na poplatcích v životních pojistkách. Kalvoda ale tvrdí, že je v novele a její vyhlášce stále mnoho zadních vrátek, kterými nadále mohou být strhávány poplatky bez vědomí spotřebitelů.

„Politici de facto stojí na straně pojišťoven,“ uvedl Kalvoda pro Deník Referendum. A kritizuje také pozměňovací návrh ČSSD. Za hlavní problém označuje utajené ukončovací, administrativní a nejasné vstupní a správcovské poplatky. Podíl na současné žalostné situaci na trhu a těžko průchozí legislativě, která by situaci zpřehlednila, nesou podle jeho mínění jak pojišťovny, tak jejich obchodní zástupci

×
Diskuse
June 3, 2015 v 9.34
Analýza Víta Kalvody
pro zájemce: rád bych upozornil, že Vítu Kalvodovi vyjde detailní rozbor novely zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích v aktuálním čísle investičního časopisu Fondshop. K dostání by měl být od čtvrtka.
June 6, 2015 v 20.26
Novela na půli cesty?
Návrh poslance Šincla zkouší vyřešit to, že při zprostředkovatelské provizi 200% ročního pojistného a dvouleté lhůtě pro vracení provize by z po dvou letech přetočené smlouvy pojišťovna převedla veškeré pojistné od klienta ke zprostředkovateli. Nic míň ani nic víc. Jde o vztah mezi pojišťovnou a zprostředkovateli a nikdo to netají. Je pravda, že pojišťovny si za tuto situaci mohou podlehnutím tlaku zprostředkovatelů samy a klienta to nemusí zajímat. Nicméně nepromítnutí snížené provize do výše odpovídajícího poplatku je možné pouze teoreticky, prakticky si to pojišťovny nedovolí. Jestli to pojišťovny promítli nebo ne se bude možné přesvědčit ze změny pojistných podmínek, které jsou veřejně přístupné, ihned po začátku účinku dodatku (tedy pokud bude platit). Zase až tak netransparentní ty poplatky nejsou (snad až na část týkající se investičních jednotek, ale to není o provizích), aby se o tom nedalo přesvědčit.

Novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích řeší problematiku pojišťovacích zprostředkovatelů. Otázka konstrukce produktů včetně struktury a výše poplatků je jiná věc a nepřímo to ovlivňují i dozor nad pojišťovnami a formulace v pojistných podmínkách i právníci. Další otázkou je komunikace s klienty, ale to není jen otázka "transparentnosti" poplatků a jakkoliv sofistikovaně napsaný zákon to nevyřeší.

Od expertů na poplatky bych neočekával konspirační teorie, ale věcný rozbor problému. Souhlasím, že Šinclův návrh je na půli cesty, ale podle mne ten druhý krok budou muset udělat pojišťovny.