Čapek na provázku. Díl první

Vratislav Dostál

Divadlo Husa na provázku uvede v sobotu 6. března světovou premiéru dramatizace románu Hordubal Karla Čapka. V režii J. A. Pitínského bude Hordubal s podtitulem Ach, stůl, židle, světlo a sloup prvním dílem cyklu Čapek na provázku.

Režisér Jan Antonín Pitínský se dramatizací Čapkova Hordubala vrací do Divadla Husa na provázku po bezmála třech letech. Naposledy tu režíroval úspěšnou inscenaci Evangelium sv. Lukáše, jež měla premiéru v dubnu 2007.

Prvotním záměrem režiséra i Divadla Husa na provázku bylo inscenovat celou Čapkovu noetickou trilogii v jednom večeru. Z ambiciózního záměru však nakonec sešlo a tvůrci upřednostnili nastudování samotného Hordubala. Důvodem tohoto kroku má být dle slov dramaturga divadla Josefa Kovalčuka pokus o maximální ucelenost a soustředěnost na jednu látku.

 „Hordubala jsem vybral navzdory tomu, že to není román evropského formátu. Vybral jsem jej však kvůli tomu, jakým je napsán jazykem. Kvůli rytmičnosti celého textu a s ohledem na jeho krásné jazykové vklady,“ doplnil režisér Pitínský.

Mělo by jít o Hordubala, který se syžetově drží předlohy Karla Čapka, avšak s umocněním detektivní roviny. Krom toho se tvůrci navzdory faktu, že Čapek umístil Hordubala na Podkarpatskou Rus, dle svých slov v dobovém zasazení inscenace odklánějí. Interpretace hry nevylučuje, aby se děj odehrával za první republiky na Podkarpatské Rusi, zároveň však může být chápán jako sonda do naší současnosti či příběh z vesnice kdesi v Polsku.

Celá první polovina představení se odehrává v prázdném prostoru bez kulis a hudby. Důraz má být položen na celkovou obraznost Pitínského inscenace, na projev herců, jejich gestiku a mimiku. Inscenování je tu tvůrcům překládáním textu do jazyka jednání, obrazů, scénického rytmu a atmosfér.

Představitel hlavní role Vladimír Hauser prozradil, že obzvláště první půlka hry je napsána jako tok myšlenek, asociací a vnitřních prožitků Hordubala. V jeho podání by Hordubal měl být barevnou a živou postavou, trochu děckem a současně jemným a citlivým hrdinou.

Vedle Vladimíra Hausera se v představení objeví Eva Vrbková v alternaci s Andreou Buršovou v roli Polany, Martina Krátká, Robert Mikluš, Michal Bumbálek, Tomáš Sýkora, Kateřina Jebavá, Jiří Pecha či hostující amatérský herec a sklář z Karolínky Josef Králík. Dramatizace Čapkova románu se ujal Josef Kovalčuk, hudbu k představení složil Petr Hromádka a kostýmy navrhla Jana Preková.

Jak se už pomalu v Divadle Husa na provázku stává pravidlem, i tato inscenace bude součástí širšího cyklu. Po uvedení čtyř velkých románů Dostojevského v rámci projektu Sto roků kobry a třídílném cyklu Perverze v Čechách, který reflektoval fenomén identity u nás, bude Hordubal prvním dílem projektu Čapek na provázku. Druhým kusem tohoto třídílného projektu by mělo být uvedení Krakatitu v režii Jana Mikuláška a celý cyklus pak uzavře umělecký šéf Provázku Vladimír Morávek nastudováním posledního a nedokončeného románu Karla Čapka Život a dílo skladatele Foltýna.