Většina železničních přejezdů má nějakou závadu

Saša Uhlová

Z šetření Centra dopravního výzkumu vyplývá, že sedmdesát procent železničních přejezdů v České republice má špatné dopravní značení. Častá nehodovost může být důsledkem tohoto stavu.

Podle výsledků dvouletého projektu Centra dopravního výzkumu (CDV), který se zabýval častými nehodami na železničních přejezdech, má sedm z deseti železničních přejezdů v České republice nějakou závadu, například špatný výhled, a téměř žádný přejezd nemá v pořádku dopravní značení. O výzkumu informovala včera Česká televize.

Nejčastějšími chybami železničních přejezdů je podle CDV to, že se ztrácejí v zástavbě nebo je výstražník opticky odsunut z pohledu řidiče, někde řidiče matou dva přejezdy za sebou, jinde stejný druh povrchu jako je na silnici způsobí zdánlivé zaniknutí přejezdu, takže řidič nezpomalí. Na některých místech zase kvůli nekvalitnímu povrchu hrozí, že auto na přejezdu uvázne.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla vysvětluje, že nedostatky jsou způsobeny vysokými náklady na světelná značení a závory: „Kdybychom chtěli všechny tyto přejezdy označit světly a závorami, potřebovali bychom přibližně čtyřicet miliard korun," řekl Halla.

Jiné možné řešení je podle pracovníků CDV výrazné vodorovné značení, nebo označení přejezdu nově na obou stranách, aby vznikla takzvaná psychologická brána, a také zpřehlednění zákona pro řidiče. „Řidič se má přesvědčit, že může přejezd bezpečně přejet, ale už prakticky nikdo neřekl, jak to má vlastně udělat," upozornil Pavel Skládaný z CDV.

Správa železniční dopravní cesty tento týden oznámila, že část peněz na údržbu železničních přejezdů chce získat od samosprávy a soukromých majitelů přilehlých pozemků. Údržba jednoho přejezdu stojí v průměru zhruba 50 000 korun ročně, na českých kolejích jich je přitom přes 8000.

Na českých přejezdech umírá podle ČT třikrát více lidí než v Evropské unii, dosud se však hlavní vina přisuzovala neopatrné jízdě řidičů.