ANO zvažuje snížení koncesionářských poplatků České televizi

ANO zvažuje snížení koncesionářského poplatku pro ČT, chce rozkrýt hospodaření České televize a na kanál ČT1 vrátit reklamu. Uvedly to Hospodářské noviny. Podle mediálního experta Milana Šmída ANO naskakuje na vlnu populismu posledních dnů.

(red)

20.03.2015 13:42

Img_8380

Zástupci ANO Českou televizi označují za „černou schránku“. Údajně proto, že není vidět do jejího hospodaření. Foto Ondřej Mazura, DR

Tlak na Českou televizi se stupňuje. Páteční Hospodářské noviny uvedly, že hnutí ANO uvažuje o snížení koncesionářských poplatků. Pro list to uvedl poslanec hnutí ANO a předseda sněmovní volební komise Martin Komárek.

Po senátorovi Janu Velebovi, který sice nakonec stáhl návrh zákona o koncesionářských poplatcích, avšak dle svých slov ho zcela jistě opět předloží, po kritice České televize z úst prezidenta Miloše Zemana, který zpravodajství ČT obvinil z náklonnosti k TOP 09, či po stížnosti Radě ČT na čtyři reportáže od společnosti Agrofert, pokračuje tlak politiků na veřejnoprávní televizi.

Vlivné veřejnoprávní médium kritizují politici v čase, kdy mají poslanci rozhodovat o Výroční zprávě České televize o hospodaření. Pokud by ji dvakrát za sebou neschválili, může padnout televizní rada i samotný generální ředitel. Poslanecká sněmovna bude v příštích týdnech také rozhodovat o pětici nových radních ČT.

„Hnutí ANO Andreje Babiše uvažuje o snížení koncesionářského poplatku pro Českou televizi. Ten dnes činí 135 korun měsíčně. Zároveň také plánuje návrat reklamy na kanál ČT1, odkud zmizela v roce 2012,“ uvedly Hospodářské noviny v pátek.

Podle Komárka ANO uvažuje, že by bylo dobré buď poplatek snížit, případně odpustit lidem s nízkými příjmy. „Zákaz reklamy na jedničce nám přijde absurdní, když její program je komerční,“ dodal poslanec a bývalý dlouholetý komentátor Mf Dnes.

Podle mediálního experta Milana Šmída jde o nepodložené paušální tvrzení. „Česká televize není komerční. Nikomu neupírám právo na názor, avšak Komárek se dopustil paušálního tvrzení, které nelze dokázat,“ uvedl pro Deník Referendum Šmíd.

„Pokud vezmu všechny kanály ČT, můžu doložit spíše pravý opak. Ve svém celku se vysílání České televize blíží tomu, co lze považovat za veřejnou službu,“ zdůraznil Šmíd. Poslanci hnutí ANO podle něj naskakují na vlnu populismu, kterou odstartoval senátor Jan Veleba svým návrhem zákona o televizních a rozhlasových poplatcích.

Šmíd už dříve uvedl, že jde o nebezpečný útok na financování vysílání veřejné služby, který ohrožuje jeho nezávislost. Populistická výzva politiků směrem občanům: Neplaťte televizní poplatek podle něj vždy najde příznivý ohlas.

Úvahu hnutí ANO o případném snížení koncesionářských poplatků nicméně podle zjištění Hospodářských novin odmítají její koaliční partneři, tedy KDU-ČSL a sociální demokraté.

„Sociální demokracie nepodpoří žádné návrhy, které by veřejnoprávní média poškodily a podřídily je komerčnímu či politickému vlivu. Hnutí ANO má v této věci velký střet zájmů, jeho předseda je významným privátním mediálním hráčem,“ uvedl pro Hospodářské noviny předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Komárek prý o České televizi často diskutuje se svým předsedou Adrejem Babišem, který vlastní Mf Dnes, Lidové noviny či rádio Impuls a pošilhává údajně také po televizi Prima. Komárek s Babišem Českou televizi označují za „černou schránku“. Údajně proto, že není vidět do jejího hospodaření.

„Říkají, že jejich cílem je nejprve finance na Kavčích horách rozkrýt, a tím zjistit, kolik televize skutečně potřebuje peněz. A podle výsledku pak upravit výši poplatku,“ uvedly Hospodářské noviny. „Vyjadřujeme názor, že sedmimiliardový rozpočet je obrovský a hospodaření ČT dnes nemůže de facto nikdo kontrolovat,“ vysvětluje Babiš.

Návrh na snížení koncesionářských poplatků České televizi z dílny ANO přichází několik dnů poté, co média veřejnost informovala o oficiální stížnosti Babišova Agrofertu Radě ČT. Zástupcům společnosti se nelíbí čtyři reportáže České televize, autoři stížnosti tvrdí, že byly podjaté, jejich úmyslem mělo být poškození pověsti Babišovy společnosti.

Stěžovatelům vadí reportáže Střet zájmů v číslech, Jez? Ano, Z eráru krev neteče a Dřevo pro Babiše. V nich se redaktoři České televize pokoušejí rozkrýt střet zájmů ministra financí, předsedy hnutí ANO a majitele společnosti Agrofert Andreje Babiše.

Podle představitelů Agrofertu však k žádnému střetu zájmů nedochází. Pozoruhodný na jejich stížnosti není pouze fakt, že si stěžují Radě ČT a žádají ji o prozkoumání reportáží, nýbrž že žádají také nápravu.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.