TOP 09 navrhuje více pravomocí pro školské rady

Redakce DR

Školská rada v současnosti nemá žádné povinnosti, žádnou odpovědnost, ani návaznost na další samosprávné orgány ve škole. Přitom může podávat návrh na odvolání ředitele školy nebo na vypsání konkurzu.

Budoucností školských rad je větší zodpovědnost, tvrdí to alespoň opoziční TOP 09, která přišla se změnou zákona. Ta by prý měla přinést větší zodpovědnost školských rad. O tom, jaká by měla být úloha dnes povinných rad, debatovali v pondělí v dolní komoře zástupci zřizovatelů škol, pedagogů, rodičů i žáků na semináři s názvem Školská rada - užitečný partner, zákonem vnucený orgán školy nebo nebezpečí pro ředitele?

TOP 09 tvrdí, že školské rada v současnosti nemají žádné povinnosti, žádnou odpovědnost, ani návaznost na další samosprávné orgány ve škole. Přitom mohou podávat návrh na odvolání ředitele školy nebo na vypsání konkurzu. „Musíme diskutovat o tom, zda mají školy mít vůbec svoje rady povinně a pokud ano, jakou mají mít jejich členové odpovědnost,“ zdůrazňuje Nina Nováková z TOP 09.

Navrhuje proto, aby školské rady a zřizovatelé hodnotili ředitele škol podle předem zveřejněných kritérií. „Jen tak lze zabránit případné zvůli a nemístnému politickému vměšování," tvrdí Nováková. Idea školské rady vznikla už na začátku 90. let a jejím cílem bylo zapojit všechny skupiny, které tvoří školní prostředí, tj. ředitele, pedagogy, žáky i rodiče, a také zástupce zřizovatele a obyvatel obce.

Nejprve byla školská rada dobrovolná a její rozhodnutí se musela opírat například o nadpoloviční většinu rodičů, pedagogů, zletilých žáků. Od roku 2004 už mají školy povinnost zřizovat školské rady. Mívají jen malý počet členů (od tří do devíti), mají právo navrhnout odvolání ředitele školy, kompetenci hovořit do všech dokumentů školy, ale žádnou odpovědnost k těm, co je zvolili.

„Školské rady v současnosti přešlapují na místě a jako povinné jsou mnohdy vnímány jako formalita nebo přítěž. Měli bychom se vrátit k původnímu záměru. Důvod, proč existují, je jasný — skupiny kolem školy se musí na životě školy podílet, ale dalšími důvody by měla být pomoc pro zřizovatele každé školy a ochrana před možnými necitlivými politickými zásahy,“ tvrdí Nováková.

Pozměňovací návrh nejsilnější pravicové opoziční strany chce, aby si zřizovatel v diskusi s dalšími ujasnil, co vlastně od své školy očekává. Z těchto závěrů, které budou veřejné, by členové školské rady měli vycházet, rozhodnou-lise navrhnout vypsání nového konkursu na ředitele školy. Diskutovat by se mělo také o možné dobrovolnosti, případně přiznání právní subjektivity, která by ze školské rady udělala variantu správní rady.