Náklady letošní kampaně jsou nejspíš výrazně vyšší, než strany reálně vykazují

Financování volebních kampaní ve velkých městech trpí řadou nedostatků, nejasností kolem příjmů i výdajů a amatérismu. Náklady kampaně se navíc zdají výrazně vyšší, než strany reálně vykazují. Tvrdí to Transparency International.

(vd)

25.09.2014 14:10

421147_mediafax_ales_behounek

David Ondráčka: Chceme zvýšit standard informovanosti, aby strany zveřejňovaly své sponzory i náklady volební kampaně jako přirozený krok. Foto Aleš Běhounek, Mediafax

Monitoring komunální kampaně, který provadí několik protikorupčních organizací v čele s Transparency International, ukázal na značně neuspokojivý stav financování tohoto druhu voleb. Petr Vymětal z VŠE, který na monitoringu s protikorupční organizací spolupracuje, například tvrdí, že centrály stran příliš neví, co se jim děje v regionech a z čeho místní buňky vlastně financují svou kampaň.

„Často jsme se v odpovědích dověděli, že centrála na kampaň nijak finančně nepřispívá a místní organizace si zabezpečují financování těchto kampaní samy, ale jak? Financování stran na nejnižší úrovni je tak zahaleno hustou mlhou a je otázkou, do jaké míry centrála je schopna kontrolovat finance svých místních organizací,“ vysvětluje Vymětal.

Součástí monitoringu financování voleb je nově nahlašování volebních podvodů a nekalostí. Během měsíce poslali občané přes web téměř třicet upozornění, které nyní řeší Právní poradna Transparency International. Patří mezi ně například otázka, kde je hranice volební korupce a nakupování hlasů, zda lze zakázat jednostrannou volební agitaci (a mnohdy manipulaci) v domovech důchodců či nemocnicích či do jaké míry jsou zneužívána radniční periodika pro volební agitaci vládnoucí politické strany.

Podle mnoha svědectví se totiž zdá, že jsou některé předvolební kampaně starostů hrazeny z veřejných prostředků, navíc na několika místech údajně dochází k nezákonnému neposkytnutí veřejného prostoru pro propagaci a představení volebních subjektů jiným než vládnoucím stranám.

Pro voliče jsou přitom informace o financování komunální volební kampaně zjistitelné jen velmi obtížně a většina stran neposkytuje tyto informace přehledně a úplně. Transparency International proto sestavila přehled transparentnosti financování volebních kampaní politických stran či volebních seskupení v každém z osmi největších měst, známky za transparentnost umístila na web.

Monitoring financování volebních kampaní se zaměřuje také na sledování volebních nekalostí a podvodů. Během volebního víkendu bude organizace společně se sdružením Naši politici, Oživení a Nadační fond proti korupci monitorovat volební podvody a kupování hlasů ve vybraných místech.

Letošní monitoring je již čtvrtou akcí svého druhu za poslední tři roky. Cílem Transparency International je ještě před volbami poskytnout voličům informaci o financování volebních kampaní jednotlivých stran a hnutí, aby ji mohli vzít v úvahu ve volbách.

TI vychází z veřejně dostupných zdrojů doplněných o informace od jednotlivých stran a kandidátů. „Chceme celkově zvýšit standard informovanosti, aby strany zveřejňovaly své sponzory i náklady volební kampaně jako naprosto přirozený krok. Naopak, kdo to nedělá, ten budí podezření,“ vysvětluje David Ondráčka z TI, „proto chceme pochválit strany, které dostaly výborné hodnocení – například Trojkoalice v Praze, brněnští Zelení, koalice Žít Brno a Piráti, Občané pro Olomouc nebo TOP 09 v Olomouci a Ústí nad Labem."

Transparency také připomíná, že strany před volbami slibovaly méně billboardů a kontaktní kampaň. „Náklady kampaně se však zdají výrazně vyšší, než strany skutečně vykazují,“ píše Transparency s tím, že experti odhadují marketingové náklady dokonce vyšší než v loňských parlamentních volbách.

Organizace pak na nečitelnost mediálních nákladů a nechuť stran sdělovat, kdo ji pro ně zajišťuje, reagovala zveřejněním Mapy volebních kampaní. Pomocí mobilní a webové aplikace tu lze jedním kliknutím vyfotit billboard nebo plakát a umístit ho do Mapy volebních kampaní. „Cílem je vyslat politikům signál, že občané sledují, kolik peněz na předvolební reklamu utratí a odkud na to vezmou peníze“, vysvětluje Ondráčka.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.