Letošní ročník soutěže Do práce na kole byl rekordní

Vratislav Dostál

Čtvrtého ročníku soutěže Do práce na kole se zúčastnilo 5768 lidí z devatenácti českých a moravských měst, počet účastníků oproti loňskému roku narostl o třetinu. Najeli celkem 1 250 000 kilometrů, cyklisté tak jednatřicetkrát objeli Zeměkouli.

Přes milión kilometrů ujeli cyklisté během května v rámci soutěže firem Do práce na kole, jednatřicetkrát tak objeli Zeměkouli. Do klání se zapojilo 5768 lidí z devatenácti českých a moravských měst, počet účastníků narostl oproti minulému roku o třetinu.

Pokud by všichni zaměstnanci jeli sami do práce autem, vyprodukovali by tím 180 tun oxidu uhličitého, který způsobuje změny klimatu. Slavnostní vyhlášení vítězů a předávání cen se ve čtvrtek uskutečnilo v Praze a Brně.

První cenu za pravidelné dojíždění v Praze obdržel tým Čtrnáctka jede z městské části Praha 14, který byl vylosován ze všech týmů, které ujely alespoň dvě třetiny cest do práce. Nejvýkonnější jezdec v Praze Milan Weinfurter našlapal během svých cest z Mladé Boleslavi 2367 kilometrů a nejlepší žena Markéta Koštejnová má na kontě 1213 kilometrů.

„Letošní květen byl díky relativně příznivému počasí vhodný k jízdě na kole. Doufáme, že mnozí z účastníků si na dopravu na kole zvyknou a budou dále jezdit i po skončení soutěže,“ uvedl Lukáš Eršil, manažer soutěže Do práce na kole z iniciativy Auto*Mat.

Mezi oceněnými byly kromě týmů a jednotlivců také firmy. Ostře sledovanou kategorií se stal Cyklozaměstnavatel roku 2014, jenž byl letos poprvé vyhlášen také celorepublikově. Firmou, která se nejlépe stará o své zaměstnance při dojíždění na kole, se stala jihlavská firma Bosch Diesel, svým zaměstnancům totiž nabízí stojany, sprchy, sušáky, teambuildingové výlety a také poskytuje firemní kolo.

V Praze titul získala projektantská firma Deltaplan, která pro své zaměstnance pořádá dokonce vlastní celoroční soutěž v počtu najetých kilometrů. „Naše firma nás v jízdě na kole podporuje už dlouho. Ještě před tím, než se objevilo Do práce na kole, jsme v práci měli podobnou aktivitu. Soutěžíme od jara do podzimu v počtu najetých kilometrů a jako ceny dostáváme medovníky, ale hlavně jde o to se mezi sebou motivovat v dojíždění,“ uvedla Drahomíra Andresová ze společnosti Deltaplan.

Mezi další kategorie patřila kreativita a soutěž o největší dopravní absurditu. V pražské části soutěže byl nejúspěšnější tým NeÚvěřitelní z Národního ústavu pro vzdělávání, kteří o dojíždění na kole natočili video.

Jako největší dopravní absurditu vyhodnotil tým Auto*Matu příspěvek Tomáše Prouska, který vyfotil absurdně vypadající cyklistický stojan s nálepkou „Dekorace — neslouží k odkládání kol“. Vyhlášena byla také speciální cena sdružení Cyklisté sobě, která ohodnotila nejlepší podnět na zlepšení cyklistické infrastruktury.

Soutěžící se setkali na závěrečném vyhlášení v pražské Stromovce, kde byl kromě vyhlašování připraven kulturní program. Oceňování vítězů prokládali svými výstupy herci z improvizovaného divadla Just! Impro a swingoví tanečníci. O závěr se postaral známý rokenrolový DJ Tea Jay Ivo.

V Brně se vyhlášení konalo v Otevřené zahradě Nadace partnerství a předcházela mu krátká cyklojízda z Moravského náměstí. Výsledky v dalších městech organizátoři oznámí v průběhu následujících čtrnácti dnů.