Auto*Mat uspěl, zúžení pražské magistrály na tři pruhy zůstane

Magistrátní výbor pro dopravu potvrdil předchozí rozhodnutí a na základě měření, které ukázalo pokles emisí škodlivin i hluku, pražskou dálnici znovu rozšiřovat nebude.

(dar)

12.02.2010 11:29

115715_mediafax_jan_maly

Kolony kouřících aut budou stát v Legerově ulici nadále jen ve třech pruzích. Foto Jan Malý, Mediafax

Severojižní magistrála v Legerově ulici zůstane i nadále zúžená na tři jízdní pruhy. Rozhodl o tom výbor dopravy zastupitelstva hlavního města Prahy. Deníku Referendum to potvrdil Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.

Výbor dopravy měl na základě zprávy magistrátního Útvaru dopravního inženýrství (ÚDI) vyhodnotit, zda zúžení magistrály přineslo žádaný efekt snížení intenzity hluku a míry znečištění ovzduší. „Zúžení vedlo ke snížení znečištění ovzduší. Pro potvrzení tohoto efektu je však nutné další měření v delším časovém období,“ uvedl k problému dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

Přestože zpráva ÚDI v závěru doporučovala opětovné rozšíření na čtyři pruhy, výbor nakonec zúžení magistrály potvrdil. Pouze dva členové výboru se hlasování zdrželi, ostatní byli pro. „Rozhodnutí výboru oceňujeme. První zúžení magistrály má zatím spíše symbolický efekt, protože je to poprvé po čtyřiceti letech, co se začala omezovat dálniční komunikace v centru Prahy,“ vysvětlil Deníku Referendum Křivohlávek.

Výbor zároveň zadal Technické správě komunikací rozpracování konceptu celkového zklidnění dopravy v Praze. „Pokud nechceme žít ve městě, kde se nedá dýchat a kde není slyšet vlastního slova pro hluk z dálnic, nemáme jinou cestu než omezení automobilismu. Praha musí jít cestou moderních metropolí a usilovat o vyšší kvalitu života i veřejného prostoru,“ dodal Křivohlávek.

Odpůrci zúžení se obávali zhoršené dopravní situace v centru města. Ta se ale neprojevila. Výzkum ÚDI prokázal, že i po zúžení magistrály zůstala zachována její kapacita. Na objízdných trasách došlo k nárůstu dopravy pouze o tři procenta. Podle odborníků totiž kapacitu magistrály neurčuje počet jízdních pruhů, ale především fungování světelné křižovatky na náměstí I.P. Pavlova.

Ve sledovaném období naopak došlo k částečnému zlepšení životního prostředí v oblasti Legerovy ulice. Ukazatele emisí se zlepšily přibližně o třetinu, došlo i k omezení hlučnosti. „Je značný rozdíl v tom, zda pod okny domů v Rumunské a Legerově stojí kolony kouřících aut ve třech nebo ve čtyřech pruzích,“ píše se v tiskové zprávě iniciativy Auto*Mat.

Další informace:
Ecn.cz Rozšíření magistrály by bylo krokem zpět. Nechme centrum dýchat, vyzývá Auto*Mat


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.