Praha nakoupí okamerované autobusy, u soudu tím nic nedokáže

Dušan Radovanovič

V každém novém autobuse pražského Dopravního podniku bude brzy šest až sedm kamer kontrolujících cestující. Odborníci zpochybňují finanční rentabilitu a upozorňují na možnou nezákonnost permanentního sledování přepravovaných osob.

Přestože se Dopravní podnik hlavního města Prahy topí ve stamilionových dluzích, rozhodl se investovat více než tři a půl miliardy korun do autobusů s kamerovým systémem. V Praze dosud fungovaly kamery jen v nových tramvajích typu Škoda 14T.

„Řidičům například umožňují zjistit, co se děje uvnitř vozu a v prostoru u dveří, kdežto ve starších modelech jsou odkázáni na zpětná zrcátka," cituje server iDnes.cz mluvčího Dopravního podniku Ondřeje Pečeného.

Kamery bude mít na 620 nových vozů. Na jeden autobus připadá šest až sedm kamer, které budou podrobně sledovat každý krok cestujících. Podle výrobce kamer firmy Axis Communications má permanentní kontrola omezit krádeže a vandalismus v dopravních prostředcích.

To však výrazně zpochybňuje Filip Pospíšil ze sdružení Iuridicum Remedium, které se zabývá i ochranou soukromí. „Daleko spíš než reálnou potřebou je to motivováno kamerovou mánií,“ řekl Deníku Referendum Pospíšil.

„Pokud by kamery byly používány skutečně plošně a záznamy se uchovávaly, tak se domnívám, že nebudou splňovat zákonné pravidlo přiměřenosti. Ten údajný účel ochrany majetku může být totiž zajištěn i jinak,“ vysvětluje Pospíšil, který zároveň upozorňuje, že záznamy z kamerových systémů soudy zcela běžně jako důkazní materiál odmítají.

Skeptická k použití kamer je i pražská zastupitelka Petra Kolínská (SZ). „Kamery už z principu patří jen do výjimečných míst a situací. V dopravních prostředcích je snad s výjimkou metra považuji za zbytečné. Řidič se má soustředit na jízdu a nikoli hlídat cestující,“ řekla Deníku Referendum Kolínská.

Nákup autobusů s nákladným systémem je překvapivý i vzhledem k faktu, že zadlužený Dopravní podnik musí šetřit. Své dluhy z loňského roku hodlal řešit plošným propouštěním zaměstnanců a  omezením spojů. Takové řešení ale prozatím odmítl magistrát.

Dopravní podnik tedy alespoň ruší cestujícím jiné služby. Od ledna například zastavil provoz bezplatné informační linky. „Důvodem této změny je vysoká finanční náročnost jejího provozu,“ píše se v tiskovém prohlášení podniku. Roční náklady linky ovšem dosahovaly výše milionu korun, což je v porovnání s problematickou instalací kamer směšná částka.

Zavedení nových kamer zvažují také v Brně. Podle slov tiskové mluvčí brněnského dopravního podniku Hany Pohanové je město plánuje umístit do nově nakoupených autobusů. Naopak v jiných městech o jejich pořízení neuvažují, protože se jim jejich instalace nevyplatí.

„Takový projekt by byl finančně náročný a v době vrcholící světové krize je investice do takového zařízení těžce obhajitelná. Problematická je také prokazatelnost záznamů v případných sporech protizákonného jednání," zdůraznil například mluvčí dopravního podniku v Ostravě Miroslav Albrecht.

Další informace:

iDnes.cz Do pražských autobusů dorazil „velký bratr“, ohlídá je 3500 kamer