Aktivisté se ukázali, náckové byli biti, jedeme dál...

Patrik Banga

Je dobře, že se v Duchově podařilo uspořádat festival, ale bagatelizace násilí na manželích přijatelná není. Nakonec se obě strany stejně budou muset sesednout k jednomu stolu.

Do Duchcova jsem zkraje vůbec jet nechtěl. Možná proto, že jsem nesouhlasil a dosud nesouhlasím s bagatelizací zmlácení manželské dvojice, kterou předvedlo sdružení Konexe.

Myšlenka bránit se proti násilí kulturou není špatná. Akce byla celkem dobře zvládnutá a s hojnou účastí Romů z celé republiky, i když s minimem těch, kterých se to skutečně týká. Má to ale své ALE. Ta mne dovedla k tomu, že jsem se akce účastnil tak minimálně, jak to jen zpravodajská povinnost velela.

Tak předně, rozhodně bych neoslavoval, že se na organizaci protestní akce podílí člověk, který celý konflikt způsobil. Přijde mi zcela absurdní bagatelizace rvačky s tím, že paní vlastně nic není, proto se nic nestalo.

Ono se jí totiž něco stalo, i když zrovna nemá na očích monokly a zlomené nohy a ruce. Má strach. Má strach z lidí, ze zvuků, má strach ze všeho. Nikdo se nezeptal, jak je na tom psychicky. Mimo jiné přišla o práci.

Jinak ale akci třeba pochválit, mladý Gujda hezky zpíval, děti měly program, lidé mohli vidět kulturu na vlastní oči. Na obranu místních Romů přijelo velké množství Romů z republiky. Až na ty, které kultura skutečně nezajímala.

Ti se sešli jen o několik metrů dále, při projevu Vandase, který využívá duchcovského problému jen k tomu, aby ukázal svůj ksicht, červenající se radostí nad nadějí, že se mu zvednou volební preference. Obsah snad nemá smysl příliš popisovat, zkrátka Vandasova klasika. Sklidil nadšený aplaus a dav se vydal na pochod, Vandas vyklidil pole.

Pochod začínal klasicky, jako všude jinde. Tvrdé jádro nácků, zamaskované obličeje a několik set místních lidí a čumilů. Tvrdé jádro se však brzy pokusilo prolomit policejní kordon a zaútočit na Romy. Byli biti prvně. Policie se s nimi k mému překvapení příliš nemazala.

Náckové se ale neuklidnili a začali útočit znovu, tentokrát na jiném místě, když se odklonili od nahlášené trasy pochodu. Tentokrát už za křiku „pusťte nás na ně“, ze kterého bylo patrné, že nepřišli mírumilovně vyjádřit podporu napadené dvojici lidí. Standu Krupaře (fotograf) si asi spletli s policajtem nebo Romem, protože ho napadli taky, flaškou do hlavy.

Stihli také zranit policistu, který to schytal dlažební kostkou. Nastala mela, kdy policie naháněla po městě nácky, aby je svedla k rybníku, kde se dali zatlačit na jedno místo. Podcenili ale taktiku prázdných lahví, které měli náckové po kapsách. Taky se neuklidilo dostatečně město tak, aby nebylo nic po ruce. Policisté pravděpodobně nepočítali s tím, že se jim náckové rozutečou po městě a nechali uklidit jen trasu pochodu.

Hloučky nacistů běhajících po parku tak musely zpacifikovat až posily, které se dostaly na místo o něco později. V praxi to tedy vypadalo tak, že na jedné straně parku u rybníka byla jedna skupinka nácků zatlačena, další skupinky ale běhaly po parku.

Když jsme se s Martinem Martínkem objevili mezi dvěma skupinkami a policisté nikde, protože zasahovali o kus dál, byla ve mně malá duše. Zejména proto, že velká část nácků dobře věděla, že jsem na místě a dávali mi to hlasitě najevo.

Boj na chvilku utichl, aby o několik desítek minut vypukla další, tentokrát kratší potyčka na ulici Míru. I tam zasáhla policie pyrotechnikou, dav, čítající asi tři sta lidí, byl už definitivně rozprášen. Válka o Duchcov skončila.

Nikoliv však pro místní. Ti se budou muset vypořádat s nevraživostí, kterou náckové vyvolali. Stejnou nevraživost vyvolá jistě i fakt, že romský agresor vesele běhá po městě a barví transparenty proti rasismu.

Aktivisté se vyblbli, náckové se poprali, což je jejich dobrým zvykem a problém? Ten se neřeší... ten bude muset vyřešit čas a obě strany u jednoho stolu. Na ulici se totiž nikdy žádné problémy nevyřešily.

Autor je redaktorem serveru iDnes.cz

    Diskuse
    Dobrá, věcná zpráva.
    Kéž by takto někdy dokázala informovat "veřejnoprávní" televize.
    Děkuji.
    June 24, 2013 v 11.06
    Pane Bango,
    mýlíte se. Úkolem sobotního festivalu Z bahna ven nebylo "vyřešit" problém zmlácené dvojice, nýbrž zabránit další eskalaci napětí a zneužívání toho, co se stalo. Vlastním smyslem festivalu bylo vyjádřit solidaritu místní romské komunitě, zabránit tomu, aby Romové strávili den v panickém strachu z neonacistů. To se myslím povedlo, a nikdo netvrdí, že se tím „vyřešil“ problém zmlácené dvojice. Tohoto problému jsou si místní Romové i ostatní dobře vědomi. Romové vědí, že zmlácená paní (jejich sousedka) má psychické problémy, že co se stalo, je hrozné. Vědí, kdo je viníkem, vědí, že lidé z této rodiny, pokud se napijí, sahají někdy k násilí. Své další soužití lidé, kteří spolu bydlí v jedné ulici a společně i pracují, musí skutečně nějak řešit – ale k tomu je mj. potřeba, aby se na problému nepřiživovali další (Vandasové). Mimochodem zmlácená paní podala trestní oznámení na neznámého pachatele na toho, kdo video z oné noci předal médiím – medializaci svého případu si nepřeje.
    Mně by zajímalo, kdo jsou ty "obě strany"? Romové a bílí? Mám se jako "bílý" (pokud jím jsem, což vlastně nevím, protože genetika je věc nevyzpytatelná) cítit v tomto případě být příslušníkem napadené strany? A všichni Romové členy strany napadající? Nepřijímá tato výzva Roma Romům (a jejich sympatizantům) k sebekritice už předem zadání, díky němuž hraje s kartami rozdanými rasisty?
    June 25, 2013 v 0.00
    Ten bílý vzadu
    „Tak předně, rozhodně bych neoslavoval, že se na organizaci protestní akce podílí člověk, který celý konflikt způsobil.‟ Tady zřejmě došlo k záměně akcí. Člověk, který rvačku v Duchcově způsobil, se rozhodně nepodílel na organizaci Čikhatar het, možná na přípravě demonstrace DSSS. Podle informací ze zdrojů, které považuji za věrohodné, rvačku zcela jednoznačně způsobil podnapilý Čech, který začal rasisticky nadávat Romům, slavícím na vlastní zahradě, a když jich několik vyběhlo ven, hádal se s nimi a pokračoval v nadávkách, navzdory manželce, která se ho snažila uklidnit a odvést pryč, dokud nevyprovokoval rvačku.

    Z textu Patrika Bangy tento člověk nějak vypadl, zůstala jen jeho manželka, která se skutečně stala nevinnou obětí surového útoku. Tedy nevinnou — nevinnou podle obvyklých lidských měřítek. Podle měřítek, jaká s oblibou uplatňujeme na Romy, když je nutíme, aby se veřejně distancovali od každého Roma, který někde spáchal nějaký trestný čin, pokud možno ještě dříve, než ho policie vypátrá a usvědčí, a když vynášíme soudy o povinnosti Romů „udělat si pořádek mezi svými‟ a zajistit, aby nikdy nikde žádný Rom neporušil žádný zákon, než se začnou domáhat lidských práv, podle takových měřítek je paní vinna, že si vzala za manžela rasistu a rváče, je povinna se od něj veřejně distancovat, rozvést se s ním a za jeho chování se omluvit, a vůbec nemá co dožadovat se nějakých práv, dokud se nepostará, aby její manžel už nikdy žádnou rvačku nevyvolal.

    Zatímco žena žádný konflikt nechtěla a manžela se snažila odvést pryč, než vypukne rvačka, muž si zjevně rvačku přál. Podle mých informací (pravda, neověřených, v policii, konec konců, není považováno za vhodné vytrubovat do světa podrobnosti o neuzavřených případech) je znám rasistickými názory a jde o bývalého strážníka městské policie; to by nasvědčovalo, že strážník, který rvačku sledoval na kameře, se ani tak nebál přijít na pomoc napadené dvojici, jako spíš nechával kamarádovi příležitost bouchnout si do Cikánů. Jak si do nich bouchl, není z videozáznamu, sestříhaného a zveřejněného neonacisty, samozřejmě vidět, ale nějak to jediné vážnější zranění z celé rvačky jednomu ze zúčastněných Romů způsobit musel. Nevylučuji ani to, že rvačku nejen vyprovokoval, ale i začal; co o tom policie zjistí, pravděpodobně nakonec ovlivní přesné znění vznesených obvinění a výši uložených trestů.

    Čech, který rvačku vyprovokoval, má velkou šanci uniknout trestu za ublížení na zdraví: díky tomu, že Romové, opilí podobně jako on, se od něj nechali vyprovokovat, může obhájit, že nepřekročil mez nutné obrany. Měl by nicméně být souzen za výtržnictví a rvačku. Romové, kteří se s ním poprali, by měli být souzeni podobně, tvrdší obvinění bude čekat na toho, kdo rvačku začal, kdo jako první zaútočil fyzicky. Z napadení a ublížení na zdraví by měli být obviněni všichni, kteří bili ženu.

    Jestliže „romský agresor vesele běhá po městě,‟ zřejmě orgány činné v trestním řízení usoudily, že není důvod vzít ho do vazby: nehrozí, že by uprchl, ovlivňoval svědky nebo pokračoval v trestné činnosti. To by mělo zejména znamenat, že nejde o rváče, od kterého by se dalo očekávat, že se ještě před soudním přelíčením zase s někým popere. Pokud je mi ostatně známo, Romové, kteří se rvačky zúčastnili, svého chování litují (a jejich sousedé i příbuzní to chování odsuzují). Nic o tom, že by rvačky litoval Čech, který ji vyvolal, se mi nedoneslo. Když někdo z romských rváčů „barví transparenty proti rasismu,‟ je to určitě lepší, než kdyby mlátil lahví novináře do hlavy https://twitter.com/RadicalboysBrux/status/348457123635683330/photo/1