Sociální demokraté nepodpoří vládní návrh zákona o úřednících

Vratislav Dostál

Podle opoziční ČSSD vládní návrh zákona nezaručuje oddělení úřednických a politických funkcí na úrovni ministerstev a jiných ústředních správních úřadů. ČSSD zároveň předloží vlastní novelu služebního zákona, který předloží jako sněmovní návth.

Sociální demokrate nepodpoří vládní návrh zákona o úřednících. Zákon má středu projednat kabinet Petra Nečase. „Považujeme za nezbytné kvůli požadavkům Evropské unie, aby byl návrh zákona o úřednících do konce roku projednán a schválen. Proto je nezbytně nutné, aby prošel prvním čtením ve sněmovně ještě před prázdninami,“ uvedl pro ČT24 předseda poslaneckého klubu ODS Marek Benda.

„Ve středu návrh zákona schválí vláda a bude okamžitě odeslán do Poslanecké sněmovny," dodala vicepremiérka Karolína Peake z LiDem. Zákon nicméně kritizuje nejen opozice, nýbrž i experti a protikorupční organizace. Podle mnohých je výsledná verze zákona paskvilem.

„Nestačí přijmout jakýkoliv zákon o úřednících. Evropská komise bude zkoumat kvalitu zákona a pokud dojde k závěru, že není zajištěna nezávislá a profesionální státní správa, hrozba zastavení eurofondů v období 2014 až 2020 bude trvat," varovala v rozhovoru pro ČT24 Michaela Suchardová z Nadačního fondu proti korupci.

Podle předsedy sněmovní frakce sociálních demokratů návrh zákona nezaručuje oddělení úřednických a politických funkcí na úrovni ministerstev a jiných ústředních správních úřadů, neumožňuje úředníka kárně postihnout a neupravuje také zvýšenou odpovědnost úředníků. Navíc nezajišťuje ani účinnou ochranu úředníků pro případ nedůvodných organizačních změn či účelového špatného hodnocení.

V neposlední řadě se sociálním demokratům nelíbí, že zákon ponechává počet a stanovení míst úředníků potřebných pro výkon agend státu zcela mimo kontrolu vlády a nezaručuje konec praxe zneužívání nepřiměřeně vysokých odměn.

„Vládní návrh zákona o úřednících stojí na hliněných nohou. Více než cokoliv jiného připomíná dort pejska a kočičky, který nakonec nikomu nechutná. Je pouhou formální čárkou vlády v boji s korupcí a nezajišťuje občanům kvalitní úředníky se zvýšenou odpovědností za odváděnou práci,“ zdůraznil Tejc s tím, že zákon naopak konzervuje stávající stav. Podle něj jsou navíc principy zákona v rozporu s Ústavou České republiky, dle které poměry státních zaměstnanců upravuje zákon.

Ústupek vlády zavést nakonec institut státního tajemníka není podle Tejce ničím jiným, než snahou „zabetonovat“ ve vysokých pozicích na ministerstvech politicky dosazené, kvalifikační kritéria nenaplňující a současně neschopné úředníky nejlépe po dobu celého příštího volebního období.

„Státní tajemník může být účinným nástrojem depolitizace jen v případě, kdy má na starosti nejen personální pravomoci, ale především věcné řízení úřadu. Tak tomu ale v případě vládního návrhu není. Stejně tak nejde o konec politizace, když nejsou pro ustanovení státních tajemníků stanovena přísná výběrová kritéria a jsou jmenováni ministrem se souhlasem předsedy vlády,“ zdůraznil Tejc.

Zároveň uvedl, že sociální demokraté jako odpověď na sílící kritiku Evropské unie a hrozbu zastavení čerpání strukturálních fondů připravili novelu služebního zákona jako poslanecký návrh. Podle Tejce opoziční návrh naopak zaručuje odpolitizování a nezávislost státní služby. A to prostřednictvím nezávislého generálního ředitelství státní služby při Úřadu vlády či prostřednictvím způsobu jmenování (vládou na šestileté funkční období) a odvolání generálního ředitele státní služby (vládou po předchozím souhlasu prezidenta republiky).

Návrh sociálních demokratů mimo jiné obsahuje kariérní, hodnotící a vzdělávací systém zastřešený generálním ředitelstvím. Upravuje také kárné řízení, zvyšuje odpovědnost státních zaměstnanců ze 4,5 násobku platu (obecná odpovědnost podle zákoníku práce) na osmi násobek platu za nezákonné rozhodnutí a nesprávný úřední postup či ruší smluvní plat a omezuje výši ročních odměn státních zaměstnanců na pětadvacet procent.

V neposlední řadě chce ČSSD zrušit příplatek za službu a další zvláštní příplatky, zavést transparentní výběrová řízení na jednotlivé pozice, upravit nově v nižší výši odbytné a odchodné a zajistit ochranu státních zaměstnanců prostřednictvím opravných prostředků ve správním řízení a ochranu správními soudy pro případ nedůvodných organizačních změn či účelového špatného hodnocení.

Novela služebního zákona z dílny ČSSD ponechává v platnosti principy služebního zákona, pouze ho podle Tejce přizpůsobuje aktuálním ekonomickým možnostem státu, a reaguje na aktuální výzvy týkající se požadavku otevřenosti a nekorumpovatelnosti státní služby. Předpokládá účinnost služebního zákona od 1. ledna 2014 s navazujícím dvouletým přechodným obdobím. ČSSD předloží svůj návrh jak cestou poslaneckého návrhu, tak jako komplexní pozměňovací návrh k vládnímu zákonu ve výborech.

    Diskuse
    JJ
    June 12, 2013 v 19.20
    Technická...
    Po přečtení toho článku (a řady jemu podobných) bych se rád podíval na to, co v tom návrhu opravdu píší... Bylo by možné umístit dokument přímo na stránky DR či uvést odkaz...

    To nadtarifní odměňování by se mělo řešit raději v Zákoníku práce pro celý veřejný sektor (včetně ČT, ČRo či správních rad obecních či krajských A.S.)... A těch 25 % je podle mne stále víc než dost...