Celoživotní optimista Valtr Komárek
Květoslava KořínkováNa ekonoma a čestného předsedu ČSSD Valtra Komárka, který zemřel 16. května, vzpomíná jeho spolupracovnice z první polistopadové federální vlády.
Potkávala jsem se s Valtrem Komárkem v osmdesátých letech při projednávání některých hospodářských problémů, v rámci akcí ekonomického výzkumu. Dokonce jsem v druhé polovině osmdesátých let dostala nabídku pracovat v Prognostickém ústavu. Bohužel z toho sešlo v důsledků negativního stanoviska stranických orgánů tohoto ústavu. Již tehdy jsem Valtra poznala jako zapáleného odborníka, velkého diskutéra a řekla bych až renesančního člověka.
Jaké bylo naše společné překvapení, když jsme se v prosinci 1989, po bouřlivých listopadových dnech, oba sešli ve federální vládě, on jako místopředseda pro hospodářskou politiku a já měla na starosti přípravu nového kontrolního systému v tržní ekonomice, včetně ustavení Nejvyššího kontrolního úřadu.
K privatizaci AZNP, pokud se dobře pamatuji, došlo po odchodu V. Komárka z federální vlády. V současné době si již přesně nepamatuji termín. Pokud by to bylo nutné, musela bych hledat v usneseních federální vlády. Smluvní odpovědnost za realizaci privatizace AZNP, podobně jako u všech ostatních případů, měl vždy ministr financí, odpovědný za majetek státu. Zásady privatizace v souladu s platným zákonem u jednotlivých případů schvalovala vláda, federální ministerstvo kontroly k návrhu privatizace dávalo stanovisko. Podle přijatých zásad bylo následně povinností federálního ministerstva kontroly porovnat vládou schválené zásady privatizace s realizací podle uzavřené smlouvy a odevzdat vládě informaci o souladu mezi vládou schválenými zásadami a skutečnou realizací. Tento postup je obvyklý v demokratických státech a dává možnost vládě připravit se na případné připomínky a dotazy parlamentu.
Podmínkou privatizace, pokud se dobře pamatuji, byly i určité závazky kupující firmy vůči podniku, např. do dvou let vybudovat ve firmě smaltovnu a využívat subdodávky od českých firem. Podepsaná smlouva však uvedené podmínky rozšířila i o dvouleté daňové prázdniny pro kupující firmu a jak se později ukázalo, termín smaltovny rovněž nebyl dodržen. Ministr financí na vládě oznámil, že bez uvedených úprav by smlouva ze strany kupujícího nebyla podepsána; později se ukázalo, že firma měla v SRN ekonomické problémy, o kterých vláda rovněž nebyla informována, a uvedený postup ministra financí pomohl firmě situaci řešit.
Výslednou kontrolní zprávu k uvedenému privatizačnímu případu již federální ministerstvo kontroly nezpracovávalo, došlo k rozdělení Československa a federální ministerstvo kontroly bylo zrušeno. Povinnosti převzal Nejvyšší kontrolní úřad ČR, který byl k 1. 7. 1993 zrušen a jeho nástupce podle nově přijatého zákona se již nikdy uvedenými privatizačními problémy nezabýval. Jako poslankyně jsem v letech 1996-8 žádala ministra financí o předložení souhrnné zprávy o výsledcích privatizace na území ČR, zpráva tohoto druhu do Poslanecké sněmovny nebyla předložena.