Stavební firmy s tajnými majiteli mají stamilionové obraty

Vedle stavebních gigantů budují české silnice a dálnice také menší firmy. Ředitelství dálnic to vydává za důkaz o funkčním prostředí trhu s betonem.

(dar)

04.02.2010 15:00

150755_mediafax_jakub_deml

Politici, kteří jsou zároveň majiteli stavebních firem, mohou dnes zadat zakázku sami sobě. Foto Jakub Deml, Mediafax

Ředitelství silnic a dálnic sestavilo žebříček dvaceti největších firem, které v České republice staví silnice a dálnice. Mezi největší společnosti patří tradiční stavitelé typu Metrostav, Strabag nebo Skanska. Králem je pak společnost Eurovia, jež má zakázky za osmnáct miliard korun.

Vedle těchto gigantických firem však figurují společnosti menší, jejichž obrat se ovšem stále pohybuje v řádech stovek milionů. Kdo tyto firmy skutečně vlastní, ovšem nikdo netuší. Jedná se totiž o společnosti s anonymními akciemi na majitele v listinné podobě.

Ukázkovým příkladem může být firma EDS Holding, která od státu získala zakázky téměř za miliardu, nebo Integra stavby se zakázkami v hodnotě 759 milionů. Mezi firmami, které se specializují spíše na opravy a rekonstrukce silnic pak patří přední místo například společnosti Silnice Group s 236 miliony korun nebo firmě Silnice.cz, jež má zakázky za 282 milionů.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík tato zjištění interpretuje po svém. „Je to pro nás důkaz, že český trh je daleko pestřejší a konkurenceschopnější, než si veřejnost myslí,“ řekl týdeníku Ekonom Brunclík.

Jenže firmy s neznámými majiteli vyvolávají vážné pochybnosti. Nelze například doložit, že zadavatel nezadal zakázku sám sobě. „Má-li nějaká akciová společnost listinné akcie na majitele, ministři, starostové, primátoři a další dostávají příležitost zadávat státní zakázky společnostem, které sami vlastní, tedy sami sobě,“ vysvětlil v deníku E 15 ekonom Tomáš Ježek.

Bez veřejného majitele byla například společnost Haguess, která pražskému magistrátu provozuje kontroverzní projekt Opencard.

„Souhlasím, aby jednou z kvalifikačních podmínek při veřejných zakázkách byla transparentní vlastnická struktura,“ řekl na dotaz týdeníku Ekonom ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Další informace:
Ekonom.ihned.cz Ekonom: České silnice staví dobře „utajené“ firmy


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.