Erik Tabery a Karel Čapek — být pilířem
Jaroslav BicanPedagogicko-optimistické pojetí demokracie Karla Čapka, k němuž se hlásí i Erik Tabery, může být krátkozraké: nevnímáme-li dostatečně krizovost současného stavu a důvody, proč jsou lidé naštvaní, může se jejich naštvanost dále stupňovat.
Minulý týden zveřejnil Erik Tabery na blogu Respektu text Karla Čapka „Sám o sobě a o věcech závaznějších“ z roku 1932. Erik Tabery ho doplnil poznámkou, ve které vzpomíná na to, jak Jakub Patočka během jedné debaty označil týdeník Respekt za pilíř režimu. Erik Tabery na to v nadsázce odpověděl, že si toho váží, protože je dobré být pilířem demokracie. Šéfredaktor Respektu píše, že stále častěji čte či slyší o tom, že nehysterický tisk nejenom automaticky schvaluje vše, co se u nás děje, ale je dokonce i komplicem. Erik Tabery přemýšlel, jak s tímto názorem polemizovat, a pak si vzpomněl na Čapkův článek, který přesně vystihuje jeho pocity.
Je trochu zvláštní oponovat svému současníkovi tím, že budu polemizovat s textem, který je 81 let starý, ale proč ne. Hlavní myšlenkou Čapkova textu je to, že mnohem více než na daném politickém řádu záleží na lidech, kteří ho tvoří. Karel Čapek doslova píše: „Vybudujte kterýkoli řád: z polovičatých, neloajálních, nestatečných, malých lidí to bude nedostatečný a chaotický řád. V malodušném, politicky malicherném národě sebelepší politický systém bude malý, zvrtačený a neúčinný.“ Čapkovi se nelíbí, když se někdo upíná k nastolení nového řádu jako k něčemu, co vše vyřeší, a přitom se nezabývá tím, co se děje dnes, kdo je v právu a kde se děje křivda.
Jeho texty, podobně jako texty radikálnější Mileny Jesenské nebo i kázání J.L.Hromádky jsou mnohem více "lyričtější". Prostě se tehdy psalo jinak.
I když samozřejmě byli pronikaví duchové, kteří navazovali na kritické myšlení K.H. Borovského. Například Karel Hašek dokázat ve svých "politických povídkách" přesně analyzovat situaci a její aktéry.
Na politicko-filozofické rovině to byl pak především Emanuel Rádl, který nejen tvrdě kritizoval první republiku za její nacionalistické a nehumánní chování, ale navíc navrhl i její racionální a realistickou reformu.
Čapek byl aspoň obdivovatel Masaryka a mohl se ve své podpoře prvorepublikové demokracie upínat k jeho duchu, který jej značně převyšoval, ale k čemu se proboha chtějí upínat obdivovatelé současné kleptokracie v Respektu?
V čem je vtip? V tom, že tam zní i kritika ČSSD? Tam je taky co kritizovat, a koneckonců ji najdete i na DR. Pan Tabery je, pravda, zřejmě antikomunista, ale proč to z něj dělá pilíř režimu?
Kritika není a priori negativní pojem a už vůbec by neměla nikomu a ničemu škodit, ani společenskému zřízení.