Arnika: ČT musí zachovat ekologickou publicistiku

Sdružení Arnika vyzvalo ředitele České televize Petra Dvořáka a Radu ČT, aby při schvalování nové podoby ekologických pořadů zachovali prostor pro publicistické pořady, které se budou zabývat aktuálními ekologickými kauzami.

(vd)

17.12.2012 15:12

566681_mediafax_michal_kalasek

Ředitel České televize Petr Dvořák. Foto Michal Kalášek, Mediafax

Česká televize chce zrušit pořad Nedej se! Definitivní rozhodnutí má padnout nejspíš v úterý. Arnika proto v pondělí vyzvala ředitele České televize Petra Dvořáka a členy Rady České televize, aby při úterním schvalování nové podoby ekologických pořadů zachovali prostor pro publicistické pořady, které se cíleně a dlouhodobě budou zabývat aktuálními ekologickými kauzami.

Podle ekologů tak napomohou navázat na současné relace Nedej se! a Přidej se, které představují ve vysílání veřejnoprávní televize důležitý prvek ,,hlídacího psa" a kvality, přestože jsou trnem v oku pro mnohé podniky nebo developery.

„Prostor poskytnutý pro investigativní publicistický pořad Nedej se! v uplynulých dvaceti letech představoval významný přínos pro dodržování zákonů v České republice. Nedej se! pomohlo předejít mnoha možným a nenávratným škodám na životním prostředí,“ připomněl předseda Arniky Jindřich Petrlíl s tím, že se nebrání modernizaci stávajících pořadů nebo doplňování o jiné formáty.

„Jsme však přesvědčeni, že aktuální publicistika řešící ochranu životního prostředí před zbytečnou devastací má mít prostor právě ve veřejnoprávní televizi. Ředitel ČT Petr Dvořák i předseda Rady ČT Milan Uhde by měli ukázat, že televize pod jejich vedením nepodléhá politickému tlaku a aktuální publicistický pořad o životním prostředí zachovají,“ vysvětlil Petrlík.

Pořad Nedej se! letos oslavil dvacetileté výročí. Po celou dodu existence upozorňoval na průšvihy, nepravosti, porušování zákonů a poškozování přírody.  Dvacet let bylo vedení České televize vystaveno tlaku politiků, znečišťovatelů a poškozovatelů životního prostředí, aby nepohodlný pořad zrušilo. Autoři pořadů často čelili soudním žalobám od potrefených husí - všechny soudy ale vyhráli.

Ekologické pořady sice nepatří mezi ty s maximální sledovaností, avšak sledovanost není u veřejnoprávní televize jediným kritériem ani cílem, neboť její činnost není financována z reklamy. Na provoz České televize totiž přispívají všichni, kteří platí koncesionářské poplatky, tedy v podstatě každá česká domácnost. A v nemalé části těchto domácností jsou lidé, kteří mají zájem o aktuální publicistiku a watchdogové aktivity v oblasti životního prostředí.

Pokusy, které měly pro mnohé politiky a developery problematické pořady smést z obrazovky, proběhly mnohokrát v minulosti. Naposledy v červnu 2011, kdy vedení televize také uvažovalo o jeho zrušení. Tehdy se tomu, i díky tlaku veřejnosti, podařilo zabránit.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.