Vzniklo občanské sdružení Asociace středoškolských češtinářů
Vratislav DostálAsociace ještě tento týden zahájí druhou fázi interní diskuse nad koncepcí maturitní zkoušky. Cílem je předložit kvalitní a realistický návrh koncepce příštích maturit a podrobný návrh maturity z českého jazyka a literatury.
Na začátku listopadu bylo v Praze na ustavující schůzi založeno občanského sdružení Asociace středoškolských češtinářů (ASČ).
Iniciátoři jeho vzniku, Jiří Kostečka a Josef Soukal, uvažovali o podobném kroku dle svých slov již delší dobu, teprve antimaturitní kampaň a vědomí, že neexistuje relevantní poradní těleso středoškolských češtinářů při jednáních se státními orgány, je údajně přiměly k realizaci této myšlenky.
Asociace je podle nich ryze profesní a striktně apolitické občanské sdružení. Podle Kostečky a Soukala se jeho členem může stát plně aprobovaný češtinář, který nejméně dva roky vyučoval předmět český jazyk a literatura na kterékoli akreditované střední škole v České republice a ztotožňuje se s cíli organizace.
Tím hlavním je veřejná prezentace postojů členů v souladu se základními východisky sdružení, mezi něž v oblasti didaktické patří zejména respektování rovnoprávnosti všech tří složek oboru (jazyk — sloh — literatura) a nepreferování či nepodceňování ani jedné z nich při středoškolské výuce.
Dalšími východisky jsou důraz na rozvíjení studentovy dovednosti provádět náročné myšlenkové operace, zejména na jazykovém materiálu; výuka slohu podle principů české funkční stylistiky či práce s uměleckým textem jako hlavní didaktický princip literární výuky a výchovy.
Druhým sílem asociace je navázat a udržovat trvalou odbornou komunikaci s učiteli českého jazyka a literatury na základních a vysokých školách, a rovněž s odbornými institucemi zabývajícími se problematikou, jež souvisí s předmětem činnosti a s cíli ASČ.
Asociace se také chce stát partnerem a konzultačním orgánem ministertsva školství v otázkách týkajících se středoškolské výuky oboru český jazyk a literatura, a to v oblasti kurikulární a didaktické, včetně problematiky maturitní zkoušky.
Současně chce organizovat akce zaměřené na další vzdělávání pedagogických pracovníků v oboru český jazyk a literatura. Češtinářům a nečeštinářům z řad sympatizantů již nyní asociace nabízí široce pojatý status Hosta, jenž umožňuje účastnit se řady akcí sdružení a prohlubovat oborovou i mezioborovou kooperaci.
V současné době má Asociace středoškolských češtinářů devětatřicet členů a čtyři hosty. Zakládající členové jsou vesměs signatáři otevřeného dopisu, který iniciátoři vzniku sdružení zaslali ministru školství, mládeže a tělovýchovy 6. září letošního roku.
Na ustavující členské schůzi byl tajným hlasováním zvolen přípravný výbor ASČ, který pracuje na právně náležitých krocích, jež co nejrychleji povedou k registraci sdružení ve smyslu zákona. Ihned poté bude zahájena oficiální činnost ASČ včetně zprovoznění jejích webových stránek www.ascestinaru.cz. Předpokládaný termín obojího je leden 2013.
Asociace středoškolských češtinářů také chystá alternativní návrh celkové koncepce maturitní zkoušky i konkrétní podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury.