Radní Prahy plánují škrtnout rozpočet na cyklistickou dopravu

V návrhu rozpočtu Prahy na příští rok je v kapitole cyklistická doprava nula. Město zřejmě neplánuje žádné investice do cyklistických stezek, pruhů, stojanů či do údržby infrastruktury.

(vd)

12.11.2012 12:51

Rozpo_ty_praha

Podle Auto*Matu nebyla v návrhu rozpočtu ve verzi z minulého týdne alokována žádná částka pro investice do cyklistické infrastruktury. Foto Auto*Mat.cz

Po zrušení pozice koordinátora se chystá vedení české metropole zasadit další ránu cyklistické dopravě. V návrhu rozpočtu Prahy na příští rok z minulého týdne je totiž v příslušné kapitole nula.

Podle iniciativy Auto*Mat je to hazard s bezpečností a zdravím Pražanů, kteří jezdí na kolech rok od roku více. Rada bude návrh rozpočtu schvalovat toto úterý. Více než osm set lidí se přes víkend připojilo k protestnímu dopisu primátorovi.

Podle dopravního experta Vratislava Fillera z iniciativy Auto*Mat by Praha měla na infrastrukturu pro kola vyčlenit nejméně jedno procento výdajů na dopravu. V Praze je to z obvyklých osmi miliard městských investic asi jen osmdesát milionů.

„Vychází to ze zkušeností progresivních metropolí Evropy, které mají efektivní dopravu a zdravější životní prostředí než Praha. Množství peněz by mělo odpovídat podílu lidí, kteří jednotlivé druhy dopravy využívají,“ vysvětlil Filler.

Je-li peněz méně, cyklistickou infrastrukturu podle něj není možné rozvíjet a udržovat. „V době, kdy na kole jezdí rok od roku více Pražanů, je to hazard s jejich bezpečností a zdravím,“ dodal Filler.

Podle statistického sčítání navíc v roce 2011 narostl oproti roku 2010 počet cest, které Pražané vykonají na jízdním kole, o neuvěřitelných padesát procent. Přesné údaje za letošní rok zatím nejsou známy. V roce 2011 Praha také historicky poprvé zaznamenala pokles objemu individuální automobilové dopravy, byť o pouhé jedno procento.

„S nulovým rozpočtem nelze naplňovat koncepci rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020, schválenou přede dvěma lety. Rada porušuje i vlastní programové prohlášení,“ připomněl Filler.

Koncepce plánuje vytvoření takových podmínek v ulicích Prahy, aby se v létě mohlo na kole pravidelně dopravovat padesát až osmdesát tisíc lidí. To má výrazně odlehčit silnicím i hromadné dopravě. Nyní podle zjištění iniciativy Auto*Mat jezdí kvůli chybějící infrastruktuře pravidelně jen asi čtvrtina lidí.

Náměstek pražského primátora pro dopravu Josef Nosek se přitom k cyklistické dopravě ještě nedávno veřejně hlásil a sliboval, že potřebné podmínky pro její rozvoj zajistí. Z návrhu rozpočtu Prahy z minulého týdne nicméně vyplývá, že se navrhuje škrtnout celou kapitolu určenou pro jízdní kola.

Protestní dopis pražské veřejnosti, členů Komise Rady hlavního města pro cyklistickou dopravu, serveru Prahounakole.cz a Auto*Matu, adresovaný primátoru Bohuslavu Svobodovi, podepsalo od čtvrtka do neděle 824 lidí. Požadují, aby Praha vyčlenila alespoň jedno procento dopravního rozpočtu na infrastrukturu pro kola a dodržovala vlastní koncepci rozvoje cyklistické dopravy.

Mezi signatáři výzvy figuruje vedle dopravních odborníků a lékařů například kajakář a olympijský vítěz Vavřinec Hradilek, viceprezident Evropské cyklistické federace Daniel Mourek, reprezentant ČSSR v dráhové cyklistice Emil Linka, ředitel Ústavu experimentální botaniky Akademie věd Martin Vágner, hereci Jan Meduna a Petr Vacek, diplomat Jan Kára, manažer Telefónicy Lukáš Kabelka.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.