Pražští radní uvažují o zvýšení povolené rychlosti na severojižní magistrále

Vratislav Dostál

Zvýšení rychlostního limitu na severojižní magistrále by bylo bezohledným hazardem. Tvrdí to iniciativa Auto*Mat.

Radní české metropole zvažují zvýšení povolené rychlosti na severojižní magistrále. Podle expertů z iniciativy Auto*Mat by zrychlení dopravy zatížilo tisíce obyvatel Prahy nadměrným hlukem, který poškozuje zdraví. Současně připomněli, že opatření je v rozporu s plánem na celkové zklidnění komunikace.

Nedávno byl totiž na magistrále položen nízkohlučný asfalt. Podle Auto*Matu tak vyvstává otázka, zda se vůbec pokládal kvůli zdraví obyvatel. Úvahy o zvýšení rychlosti na úseku v blízkosti obytných domů jdou proti konceptu humanizace severojižní magistrály, na kterém se shodly městské části, a k němuž magistrát připravuje projekt.

„Teď to vypadá, jako by město zapomnělo, co před pár měsíci chtělo. Podporuje mylný dojem, že vedení rychlostní komunikace centrem Prahy je v pořádku,“ uvedl Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

„Padesátikilometrová rychlost mezi Jižní Spojkou a Vyskočilovou ulicí nezdrží řidiče oproti sedmdesátce ani o minutu. Pokud chce magistrát provádět nějaká opatření, pak by mělo smysl například zúžit jízdní pruhy a rozšířit dělící pás. Magistrála by tak získala parametry městské ulice a padesátka by se pro řidiče stala odpovídající rychlostí. Možná by se tu daly rozumně využít i betonové květináče z Prahy 5,“ dodal s nadsázkou Filler.

Podle Auto*Matu je nutné si uvědomit, že rychlá jízda desítek tisíc aut po severojižní magistrále způsobuje nadměrný hluk, který překračuje hygienické limity a prokazatelně poškozuje lidské zdraví. „Na trvalý život v hluku se nedá zvyknout. Dokonce u lidí, kteří tvrdí, že jim hluk nevadí, prokázaly výzkumy poškození zdraví,“ vysvětlil Filler.

Magistrát omezil rychlost jízdy na severojižní magistrále na 50 km/h přede dvěma lety. Letos v lednu podepsal radní pro dopravu Josef Nosek společné memorandum hlavního města a městských částí za celkové polidštění betonové dálnice od Jižní Spojky po v centrum a její přeměnu v městskou třídu. Opětovné zvýšení rychlosti jde podle Auto*Matu přímo proti těmto snahám.