Pravost bez výběrového řízení
Patrik Eichler„Pravost podpisů na peticích má dostat na starost bez výběrového řízení společnost Hewlett-Packard. Zakázka ministerstva vnitra vyjde na jedenáct miliónů.“
Odevzdání nominačních petic 6. listopadu bude prvním klíčovým momentem prezidentské volby. Kdo nominační listinu předloží, ten se bude moci v lednu účastnit samotných voleb. Aby nominace byla platná, musí naplnit zákonem dané náležitosti. Zejména platí, že ji musí podepsat dvacet poslanců, deset senátorů nebo padesát tisíc občanů a občanek.
Svátek demokracie bude podle zpráv ze včerejších novin smutný. Stát, jehož hlavu budeme vybírat, totiž odevzdal kontrolu podpisů pod nominačními peticemi soukromé firmě. „Pravost podpisů na peticích,“ napsal Jiří Ovčáček ve zprávě k vyhlášení prezidentských voleb ve včerejším Právu, „má dostat na starost bez výběrového řízení společnost Hewlett-Packard. Zakázka ministerstva vnitra vyjde na jedenáct miliónů.“
Že jde o správnost údajů na peticích, a ne o pravost podpisů je v tomto případě menší problém. Jestli bude petice kontrolovat firma, mohou firmy klidně i kandidovat. Třeba Lukoil a Agel by jistě kontrolu Hewlett-Packard unesly. Politické strany, které mají zájem na uchování, resp. posílení státu, se ale mají vzbouřit. Opravdu by šedesát nebo sedmdesát tisíc lidí podepsaných pod lidoveckou nebo sociálnědemokratickou peticí za nominaci prezidenta České republiky souhlasilo, že jejich osobní údaje dostane akciová společnost registrovaná kdesi v severní Kalifornii? A to potom, co už souhlasili, že je dostane ke kontrole Kubiceho ministerstvo vnitra? A opravdu naše demokratické a pro-státní strany souhlasí s vyvedením kontrolní úlohy státu v případě voleb hlavy státu?
Další motivy, po kterých se kolegové ze zpravodajských redakcí mohou ptát, jsou: Je oprávněná zakázka bez výběrového řízení za jedenáct milionů korun? Čím ministerstvo argumentovalo, že nebylo možné výběrové řízení vypsat? Podpisy bude soukromá firma kontrolovat v prostorách ministerstva vnitra anebo si je odveze někam k sobě? Co bude s podpisy poté, co proběhne jejich kontrola? Dostane firma na výrobu kopírek přístup k registru obyvatel? A pod jakou bude kontrolou?
Otázek k jedné větě ze strany sedm včerejšího Práva je mnoho. Ve státě, kde jsou postupně privatizovány všechny základní funkce, jsou zvláště oprávněné. Politika je paralyzována neschopností i korupčními skandály. Občané nemají o politiku zájem. Další oslabení státu důvěru občanů v něj opět zhorší.
Pokud tomu tak skutečně je, myslím, že by bylo velmi zajímavé si to vyjasnit teoreticky a zároveň doložit na konkrétních případech.
Jiná věc je, že 11 mega už si snad nějaké výběrové řízení zasloužilo.
Chápu, že můžete považovat věc za tak zřejmou a očividnou, že nemáte potřebu to rozebírat. Abych se tedy zbytečně nerozepisoval, prosím tedy zpočátku o odpověď na otázku, zda se o tom vůbec chcete bavit (se mnou)?. Pokud ano, rád bych se ujistil, zda se bavíme o této konkrétní otázce nebo o obecnější situaci, kdy (abych se držel Vaší terminologie) stát (či státní správa) realizuje nějakou zakázku (např. ověření pravosti podpisů na nějakých listinách).
Pro zrychlení (případné následné) komunikace bych se pak ještě zeptal, zda považujete za možné, že existuje nějaká zakázka, kterou by mohla vykonat přímo sama státní správa a zároveň i nějaký jiný typ entity (pak bychom se totiž mohli bavit o tom, co mají tyto entity při realizaci zakázky společného a v čem se odlišují) . S ohledem na můj poměrně vzrušující život mne napadá například zakázka:"Naučit dítě počítat (do 100:-)" případně "Pobavit 100 lidí divadelním představením" ale já osobně klidně skousnu i zakázku "Upravit 50 metrů chodníku před nádražím, tak aby mohli lidé v klidu proudit tam i ven".
Ale znovu opakuji, že se (v případě, že o to vůbec máte zájem) můžeme bavit i o jedné konkrétní zakázce "Ověř shodu podpisů na hlasovací listině".
A po těch zmatcích s ekonomií jen tak tiše šeptám, že mám za sebou 6 semestrů studia různých oblastí práva, které jsem sice neuzavřel státní zkouškou (byla to pomocná disciplína), ale zato jsem to málo co mi zůstalo v hlavě trochu prověřoval praxí. Takže v tom zcela určitě nemám úplně jasno. Domnívám se však, že alespoň dostatečně na to, abych stále mohl doufat, že schopnost "obsahovat pojistky proti... čemukoli" a schopnost (či vlastnost) "negenerovat zisk" nejsou vlastnosti, které by bylo možné přiřadit výhradně státní správě.
A to ani z definice, ani v konkrétních případech a to dokonce ani v konjunkci :-)
Mně obavy Patrika Eichlera připadají na místě a domnívám se, že článek upozorňuje na závažný problém, za což autorovi děkuji. Tím to pro mne končí a v této chvíli nemám potřebu o tom diskutovat.