Chalupa chce vybraným autům omezit vjezd do měst

Vratislav Dostál

Ministerstvo životního prostředí posílá do vlády návrh nařízení, kterým se stanoví pravidla pro nízkoemisní zóny. V praxi to podle Tomáše Chalupy bude znamenat, že si obec určí, jaké typy motorových vozidel a kam v rámci svého území vpustí.

Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa z ODS v pondělí oznámil, že předloží vládě návrh nařízení, které stanoví pravidla pro nízkoemisné zóny. Podle něj jde o nástroj, který obcím sníží množství výfukových zplodin a hluk.

„Nízkoemisní zóny jsou nástrojem, kterým se sníží v obcích prašnost, množství výfukových zplodin i hluk. Pro místa, kdy obcí denně projíždí kamiony místo toho, aby volily objízdnou trasu, je zavedení nízkoemisních zón optimální řešení,“ uvedl Chalupa.

Nízkoemisní zóna podle něj bude vytyčena značkami zákazu vjezdu, které budou doplněné podobou emisní plakety, pro kterou omezení platit nebude. Rozdělení plaket bude dané podle toho, jakou hodnotu emisí EURO automobil splňuje.

Vozidla, která jsou nejšetrnější k životnímu prostředí, budou označena zelenou plaketou a budou mít povolen vjezd do všech typů nízkoemisních zón. Emisní plakety budou podobné dálničním známkám a jejich distribuci budou zajišťovat obce s rozšířenou působností a Státní fond životního prostředí.

V budoucnu bude podle ministerstva životního prostředí možné plaketu získat i od dalších subjektů, které pověří ministerstvo a které o distribuci projeví zájem. Podle Chalupy by se to mohlo týkat například stanic technické kontroly, prodej by mohl probíhat také přes internet. Cena plakety bude osmdesát korun.

„Zavedení nízkoemisních zón bude plně v kompetenci obcí. Ony nejlépe vědí, jaké jsou místní podmínky. Ministerstvo dává pouze možnost nízkoemisní zónu vyhlásit, konkrétní řešení je plně v rukou obcí,“ vysvětlil ministr životního prostředí.

Po účinnosti nařízení vlády, které se předpokládá v říjnu, budou moci obce svojí vyhláškou zavést nízkoemisní zóny. Po jednom roce od vyhlášení nabyde vyhláška účinnost, poté začne zóna fakticky fungovat.

„Rok, který je daný mezi účinnosti obecní vyhlášky a reálným zavedením zóny, je doba na přípravu nízkoemisní zóny. Obce budou mít dostatek času na realizaci zóny a občané na obstarání emisní plakety,“ dodal ředitel odboru ochrany ovzduší ministerstva životního prostředí Jan Kužel.