Pražští radní zrušili řadu linek MHD. Krok obhajují potřebou šetřit

Vratislav Dostál

Rada hlavního města definitivně schválila zrušení řady linek MHD. Platit má od září. Podle dopravních odborníků jsou úspory neprokazatelné a nepromyšlené škrty mohou lidi doslova vyhnat z tramvají a autobusů a způsobit, že budou raději jezdit auty.

Rada hlavního města v úterý s konečnou platností schválila zrušení řady linek MHD. Má platit od září. Radní zvedli ruce pro omezení veřejné dopravy přesto, že odborný posudek ČVUT jej nedoporučil.

Podle dopravních odborníků jsou úspory neprokazatelné a nepromyšlené škrty mohou lidi doslova vyhnat z tramvají a autobusů a způsobit, že budou raději jezdit auty.

„Posudek ČVUT omezení veřejné dopravy důrazně nedoporučil. Nechápeme tedy, proč radní pro drastické změny zvedli ruku. Zároveň je podivné, že magistrát dokument před občany tají. Auto*Mat o posudek vysoké školy požádal, ale vedení města nám dokument nezpřístupnilo,“ uvedl dopravní odborník iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler.

Nedávno podle něj navíc vyšlo najevo, že v pražském dopravním podniku se ve velkém plýtvalo penězi. Podle iniciativy Auto*Mat nesmí být za špatné hospodaření manažerů potrestáni cestující.

„Radní obhajují rušení linek MHD potřebou šetřit. Je možné, že se tak pokoušejí řešit díry v rozpočtu dopravního podniku, které do něj vyvrtali bývalí manažeři nehospodárným řízením. Chyby manažerů a politiků nesmí padnout na hlavy běžných cestujících. Pokud peníze z jízdenek putovaly přes Britské Panenské ostrovy po celém světě, není to vina cestujících. Ať Praha potrestá kmotry, nikoli občany,“ vysvětlil Filler.

Podle něj navíc v Praze nemůže fungovat systém metrolinek, neboť na rozdíl od německých měst není v Praze prostor pro vybudování dostatečně velkých přestupních terminálů ani k zajištění potřebné preference MHD v ulicích.

„Nový systém bude lidi nutit neustále přestupovat a linky budou pravidelně nabírat zpoždění. Řada atraktivních přímých spojení zcela zanikne a lidé zřejmě začnou více jezdit autem. Velký počet cestujících je již nyní nespokojeno se změnami, které nutí rodiče s kočárky nebo starší osoby nesmyslně často přestupovat,“ uzavřel Vratislav Filler.