Státní IT zakázky: kdyby aspoň fungovaly

Mikuláš Ferjenčík

Tragikomický příběh registrů vozidel ukazuje, že tu prosperují firmy, jejichž jedinou kvalifikací je, že umí získat veřejnou zakázku. Firmy, které mají kompetenci, ale nechtějí se zaplést do korupční sítě, si neškrtnou.

Kauza registru vozidel opět ukázala problémy veřejných institucí při nákupu počítačových programů, informačních systémů a dalších IT služeb. Největším problémem ovšem není, že jsou IT zakázky předražené, ale že dodané produkty nefungují. Je to možné z jednoduchého důvodu: kvalita nehraje ve výběrovém řízení téměř žádnou roli.

IT zakázky mají jednu charakteristickou vlastnost, která je předurčuje k tomu, aby se z nich stávaly nástroje vysávání veřejných rozpočtů. Téměř nikdo neví, jaké jsou jejich reálné náklady a málokdo rozumí detailům technické specifikace. Předražené projekty se díky tomu mnohem lépe hájí, podvody se špatně dokazují a je možné fakturovat stejnou práci několikrát.

Druhou podstatnou vlastností IT zakázek je, že běží dlouhodobě a na jednoduchý a levný program může časem navázat program dražší a složitější. Kvůli zoufalé licenční politice (těžko se věří, že jde pouze o neschopnost - více k tomu níže) jsou potom státní instituce vydány na milost a nemilost svým dodavatelům, kteří mohou zcela paralyzovat chod úřadů ve chvíli, kdy by jim měla být vypovězena smlouva. O obchodech, které se časem objemem vyšplhají k miliardě, se tak v praxi často rozhoduje realizací malé zakázky v řádech jednotek milionů.

×