Český filmový vkus za rok 2009 znám

Ivo Bystřičan

Nejúspěšnějšími filmy roku 2009 co do umístění v žebříčku návštěvnosti většinou nejsou snímky, jichž by si kritici příliš cenili. Nejnavštěvovanějším filmem tuzemských kinosálů byla komedie Líbáš jako Bůh Marie Poledňákové.

Žebříčku nejnavštěvovanějších filmů, jenž vyhlásila Unie filmových distributorů, dominuje mdlá komedie Líbáš jako Bůh Marie Poledňákové. Vidělo ji 904 589 diváků a svým producentům přinesla tržby přes 89 milionů korun.

Mezi deseti nejnavštěvovanějšími filmy figurují na předních místech žebříčku zejména ty, které by se daly označit jako „rodinné“ — to znamená ty, které mají rády děti a s nimi se na ně chtějí či vydrží dívat rodiče.

Hned druhé místo zaujímá trojrozměrné a nepříliš povedené animované dobrodružství Doba ledová 3. To v kinech vidělo 852 tisíc diváků, kteří za vstupné utratili 97, 6 milionu korun. Následuje šesté pokračování filmové verze britského Harryho Pottera s podtitulem Princ dvojí krve. Do kin na něj vyrazilo 684 tisíc lidí a film utržil 71 milionů korun. Doba ledová i Harry Potter ukazují, že na filmové diváky platí jistota zavedené značky a silně působí reklamní kampaně, které jejich uvedení do kin provázejí.

I čtvrtý nejúspěšnější film co do počtu návštěvníků by se dal zařadit do kategorie rodinných snímků, i když s určitou nadsázkou. Sci-fi fantasy Avatar měl premiéru až 17. prosince, přesto jej do přelomu roku stihlo navštívit 375 tisíc diváků, kteří celkově zaplatili skoro 54 milionů korun. Na dětské diváky případně doprovázené rodiči se zaměřila i tuzemská pohádka Peklo s princeznou, jež obsadila osmé místo.

Páté místo žebříčku obsadil opět český snímek, 2Bobule. Film, který značná část kritiků unisono vystihla jako dlouhometrážní reklamu zaplacenou vinaři a hemžící se okatým product placementem, který zvítězil nad dějovou linkou, vidělo na plátně 357 tisíc lidí a film na tržbách vynesl téměř 36 milionů korun.

Silný zájem českých diváků vzbudily v první desítce také nechtěně komické katastrofické sci-fi 2012 (9. místo) či adaptace románu Dana Browna s názvem Andělé a démoni. Tento zájem je spíše překvapující po předchozí adaptaci Šifra mistra Leonarda, který vyvolal naprosté zklamání. Smrt Michaela Jacksona je důvodem, proč kasovní úspěch zažil v ČR uctivý a neinvenční hudební dokumentární film This Is It! o tomto zpěvákovi. Obsadil sedmé místo. Desáté místo patří důmyslné a inteligentní komedii Hanebný pancharti režiséra Quentina Tarantina.

Do kin loni přišlo 12,4 milionů diváků. Návštěvnost se v roce 2009 oproti předchozímu roku snížila o 400 tisíc lidí. Tržby se však přesto zvýšily o 31 miliónů korun, což způsobil nárůst cen lístků na kinoprojekce. To může být z velké části dáno vyšším množstvím projekcí v 3D a jejich oblibou.

Další informace:

Unie filmových distributorů