Co se vlastně oslavovalo na festivalu Velká výzva?
Josef ŠmídaV sobotu 9. června 2012 proběhl na pražské Letné svátek velice „mělké“ ekologie. Příčiny naší ekologické krize ale nelze odstranit bez skutečné mobilizace společnosti.
Festival Velká výzva: oslava zeleného kapitalismu a podivného trendy zeleného konzumerismu. Co to ve skutečnosti znamená? Člověk se dozvěděl, že Vodafone se tváří jako společensko zodpovědná korporace, že MF Dnes je supr seriózní deník. A Respekt je prostě cool, co musí číst dneska každej pořádnej hipster. Reklama byla jednoduše zásadním a velmi opatrovaným hostem. Prostě to bez ní nejde, myslí si asi organizátor. Že je to otravný a jak pěst na oko, nad tím se asi nikdo nepozastavuje. Peníze chtějí vládnout i zelenému aktivismu.
Když si chceš dát pivo, tak jedině od feudálů za 42,- s kelímkem za 25,-. Máš hlad? Dej si hamburger za 120,-, za bio si musíš připlatit alespoň 100 %, vznikl jakýsi obecně přijatý konsensus. Celá ta zvláštní komedie vrcholí podivnými výstupy během hudebních přestávek, kde se nám Vojta Kotecký a další radikálně umírnění aktivisté snaží říkat něco o tom, jak máme být zodpovědní a pomoci jim v jejich úsilí. Pomoci jejich úsilí bílých límečků, přičemž nejde o nějakou snahu změnit příčiny, ale spíš mírnit důsledky — lakovat problémy na zeleno. Jinými slovy, jejich aktivismus nespočívá v mobilizaci společnosti, ale v lobbyingu v oblecích a kravatách.