Co se vlastně oslavovalo na festivalu Velká výzva?

V sobotu 9. června 2012 proběhl na pražské Letné svátek velice „mělké“ ekologie. Příčiny naší ekologické krize ale nelze odstranit bez skutečné mobilizace společnosti.

Festival Velká výzva: oslava zeleného kapitalismu a podivného trendy zeleného konzumerismu. Co to ve skutečnosti znamená? Člověk se dozvěděl, že Vodafone se tváří jako společensko zodpovědná korporace, že MF Dnes je supr seriózní deník. A Respekt je prostě cool, co musí číst dneska každej pořádnej hipster. Reklama byla jednoduše zásadním a velmi opatrovaným hostem. Prostě to bez ní nejde, myslí si asi organizátor. Že je to otravný a jak pěst na oko, nad tím se asi nikdo nepozastavuje. Peníze chtějí vládnout i zelenému aktivismu.

Když si chceš dát pivo, tak jedině od feudálů za 42,- s kelímkem za 25,-. Máš hlad? Dej si hamburger za 120,-, za bio si musíš připlatit alespoň 100 %, vznikl jakýsi obecně přijatý konsensus. Celá ta zvláštní komedie vrcholí podivnými výstupy během hudebních přestávek, kde se nám Vojta Kotecký a další radikálně umírnění aktivisté snaží říkat něco o tom, jak máme být zodpovědní a pomoci jim v jejich úsilí. Pomoci jejich úsilí bílých límečků, přičemž nejde o nějakou snahu změnit příčiny, ale spíš mírnit důsledky – lakovat problémy na zeleno. Jinými slovy, jejich aktivismus nespočívá v mobilizaci společnosti, ale v lobbyingu v oblecích a kravatách.

Celá akce, která zcela určitě stála mnoho sil a práce, byla tak jedinečným zrcadlem, jak ta naše environmentální občanská společnost (ne)funguje. Místo kritiky současného establishmentu, který je hlavním zdrojem neekologického počínání v naší zemi, dozvěděli jsme se od Schwarzenberga, že politici jsou stejně líní jako my a že nás potřebují k tomu, aby vůbec věděli, co mají dělat. Zkrátka populismus, jak má být. Aplaus pro Karla nesměl chybět. Je to přeci politická stár pražských metrosexuálů a maloměšťáků.

Smutná realita, že tak ambiciózní hnutí není schopno zrealizovat festival bez komerční pomoci velkokapitálu. Smutná realita, že takto ambiciózní a důležité hnutí zabředává do absolutního společenského mainstreamu a de facto tím vlastní hodnoty přehazuje na vedlejší koleje. Při udržení tohoto trendu bude asi příští takový festival v prostorách některého z obchodních center, vstupné bude 30,- formou regulačního poplatku a bio hamburger dostaneš za 100,- u stánku McDonald's. Coming soon!

A co si myslíte vy? Diskuse (2 příspěvky)

Foto-patrik-hlava-cb

Miroslav Patrik - ekologický aktivista, Brno

Kazdy ma svou volbu Úterý, 12.Června 2012, 18:51:41

Ja bych to nevidel tak cerne. Proste HD udelala pop-akci pro masovou verejnost, aby ukazala, ze neni z Marsu a aby vysvetlila, o co ji jde. K tomu je samozrejme udelat ruzne kompromisy a byt "masove". Samozrejme lze udelat akci bez sponzoru a pro par presvedcenych... Ale to nebylo jiste cilem. Proto bych spise kritiku snasel hlavne druhe strane, vlade, ze odmita tak jednoduchou vec jako je Zelena vyzva. Samozrejme to neznamena i kritika do uvnitr hnuti. Proste Cesi nejsou nijak radikalne naladeni, spise prizdisraci, a nijak nejsou schopni myslet kriticky (viz bezmezne prijeti jaderne energetiky ci neoliberalismu apod.). Kazda eko-nevladka pak pouziva primerene prostredky a ma svou taktiku. HD treba nekdy udela pop-koncert (oslavu leta) a jiny blokadu lesa na Sumave. :-) sef Deti Zeme

Stanislav Hošek - Český těšín

Smutná realita. Středa, 13.Června 2012, 11:37:25

Ekologické chování se transformuje na podnikání. Zisk je opět jediným motorem i v té ekologii.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.