Co se vlastně oslavovalo na festivalu Velká výzva?
Josef ŠmídaV sobotu 9. června 2012 proběhl na pražské Letné svátek velice „mělké“ ekologie. Příčiny naší ekologické krize ale nelze odstranit bez skutečné mobilizace společnosti.
Festival Velká výzva: oslava zeleného kapitalismu a podivného trendy zeleného konzumerismu. Co to ve skutečnosti znamená? Člověk se dozvěděl, že Vodafone se tváří jako společensko zodpovědná korporace, že MF Dnes je supr seriózní deník. A Respekt je prostě cool, co musí číst dneska každej pořádnej hipster. Reklama byla jednoduše zásadním a velmi opatrovaným hostem. Prostě to bez ní nejde, myslí si asi organizátor. Že je to otravný a jak pěst na oko, nad tím se asi nikdo nepozastavuje. Peníze chtějí vládnout i zelenému aktivismu.
Když si chceš dát pivo, tak jedině od feudálů za 42,- s kelímkem za 25,-. Máš hlad? Dej si hamburger za 120,-, za bio si musíš připlatit alespoň 100 %, vznikl jakýsi obecně přijatý konsensus. Celá ta zvláštní komedie vrcholí podivnými výstupy během hudebních přestávek, kde se nám Vojta Kotecký a další radikálně umírnění aktivisté snaží říkat něco o tom, jak máme být zodpovědní a pomoci jim v jejich úsilí. Pomoci jejich úsilí bílých límečků, přičemž nejde o nějakou snahu změnit příčiny, ale spíš mírnit důsledky — lakovat problémy na zeleno. Jinými slovy, jejich aktivismus nespočívá v mobilizaci společnosti, ale v lobbyingu v oblecích a kravatách.
Celá akce, která zcela určitě stála mnoho sil a práce, byla tak jedinečným zrcadlem, jak ta naše environmentální občanská společnost (ne)funguje. Místo kritiky současného establishmentu, který je hlavním zdrojem neekologického počínání v naší zemi, dozvěděli jsme se od Schwarzenberga, že politici jsou stejně líní jako my a že nás potřebují k tomu, aby vůbec věděli, co mají dělat. Zkrátka populismus, jak má být. Aplaus pro Karla nesměl chybět. Je to přeci politická stár pražských metrosexuálů a maloměšťáků.
Smutná realita, že tak ambiciózní hnutí není schopno zrealizovat festival bez komerční pomoci velkokapitálu. Smutná realita, že takto ambiciózní a důležité hnutí zabředává do absolutního společenského mainstreamu a de facto tím vlastní hodnoty přehazuje na vedlejší koleje. Při udržení tohoto trendu bude asi příští takový festival v prostorách některého z obchodních center, vstupné bude 30,- formou regulačního poplatku a bio hamburger dostaneš za 100,- u stánku McDonald's. Coming soon!